מהפכת הבגרות של בנט: בחינה עם ספר פתוח

מודל הבחינות החדש של שר החינוך נועד להעביר את תלמידי ישראל ממצב של שינון להעמקה בחומר הנלמד. בנט: "הלימוד יהיה הרבה יותר מאתגר, אך זהו שינוי הכרחי"

חדשות כיפה משה ויסטוך 04/06/18 07:21 כא בסיון התשעח

מהפכת הבגרות של בנט: בחינה עם ספר פתוח
מבחן , צילום: מיכאל ארנבורג

שר החינוך, נפתלי בנט, הודיע הבוקר (שני) כי תלמידי מערכת החינוך יעברו למודל בחינות בגרות חדש, במסגרתו חלק מהמבחנים ייערכו עם ספרים פתוחים. מטרת השינוי: "קידום למידה רלוונטית, חדשנית, מסקרנת, מעמיקה ומשמעותית".

משרד החינוך יחל להעביר בתהליך הדרגתי את בחינות הבגרות החיצוניות להבחנות עם ספר פתוח, כך שחלק מן הבחינה יכלול מתכונת היבחנות חדשה שתבסס על ספר פתוח כשהחלק האחר יישאר במתכונת סגורה.

על מנת להיערך לשינוי הוקם צוות מיוחד וכיום כ-50 בתי ספר נבחנים בהיסטוריה עם ספר פתוח במסגרת פיילוט. במשרד החינוך אמרו כי התכנית זוכה להצלחה ולכן נמצא שיש מקום להרחיבה לכלל תלמדי החטיבה העליונה. המורים יעברו השתלמויות רלוונטיות לפי המתכונת החדשה, כך שעד שנת 2021 יעברו כל התלמידים להיבחן עם ספר פתוח.

"במאה ה-21 האדם נדרש ליצירתיות ולעומק כתנאי חיוני להצלחה", אמר השר בנט וציין כי "אנו זקוקים לנוער חוקר ומעמיק ולא רק משנן. הלימוד יהיה הרבה יותר מאתגר, אך זהו שינוי הכרחי. לכן, אנחנו יוצאים היום לדרך עם אחד ממהלכי הדגל של השנים הקרובות במערכת החינוך - המעבר משינון להעמקה". לדבריו, "חומר פתוח במבחן יגדיל לאין-ערוך את אתגר הלמידה וישדרג את איכות התלמיד. דברים זזים בחינוך!"

השר בנט. נלחם בהטיה השמאלית של האקדמיה?

מודל בחינות חדש. השר בנט.צילום: פלאש 90

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב הוסיף כי "מערכת החינוך צועדת קדימה, ללמידה שמעודדת חשיבה מסדר גבוה; למידה שמעוררת סקרנות ומפתחת בקרב התלמידים יכולת לנתח טקסטים ולעסוק בדילמות מוסריות. בעידן שבו המידע כולו זמין בלחיצת כפתור, אנו רוצים לפתח בקרב התלמידים את היכולת להעמיק חשיבה, לבסס נימוקים ולנסח באופן סדור את עמדתם. נעשה זאת באופן מדורג, באמצעות צוותים מקצועיים שילוו את המהלך ויטמיעו אותו בכל רחבי הארץ".

במשרד הביעו ביטחון כי בחינות עם ספר פתוח יבטיחו שהתלמידים ירכשו את המיומנויות הנדרשות להתמודדות עם שאלות מסדר חשיבה גבוה, שאלות שעוסקות בהבעת עמדה מנומקת ומוסדרת,  בשאלות העוסקות בדילמות מוסריות. בנוסף אמרו כי שימוש במידע שנלמד לצורך דיון בשאלות הערכיות, הקניית מיומנות שאילת שאלות, ניתוח קטעי מקור, אבחנה בין עובדות לדעות.

כדי להבטיח שההיבחנות תיתן מענה ראוי ומיטבי לכלל אוכלוסיית התלמידים, החל הפיקוח על הוראת ההיסטוריה בעבודת מטה מקיפה שכוללת הקמתן של חמש ועדות; הוועדה לבניית בחינת הבגרות החדשה, הוועדה להתאמת המבחן לאוכלוסיות מיוחדות, ועדה לבניית יחידות הוראה לקראת הבחנות עם ספר פתוח שתוצענה למורים, ועדה לבניית יחידות הוראה לנושאים שיועברו להוראה לשם הערכה חלופית והוועדה להטמעת התכנית גם בחטיבות הביניים. ועדה זו תגבש תכנית שתיצור רצף בין חטיבת הביניים לחטיבה העליונה כדי להקנות לתלמידים את המיומנויות הנדרשות להבחנות עם חומר פתוח.