הרב דרוקמן ל'כיפה': "למה זו בעיה שראש המל"ל מסר לי נתונים?"

בשיחה עם 'כיפה' התייחס בכיר רבני הציונות הדתית לחלקו בהחלטה שנדחתה בבית היהודי, "כל חברי הכנסת חתמו על ההחלטה", לפגישה עם ראש המל"ל, "אני בכלל לא מבין את הבעיה" ולטענות להתערבות רבנית מוגזמת בפוליטיקה, "לא לקחנו שום כוח"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 23/01/19 20:02 יז בשבט התשעט

הרב דרוקמן ל'כיפה': "למה זו בעיה שראש המל"ל מסר לי נתונים?"
מתייחס לטענות על בחישת רבנים בפוליטיקה. הרב דרוקמן, צילום: כיפה

כבר שנים שהרב חיים דרוקמן הוא דמות מפתח בציונות הדתית. כמי שהיה חבר כנסת וסגן שר מטעם המפד"ל, ומשמש עד היום כראש מוסדות בני עקיבא וראש מכון הגיור 'עמי', הוא נחשב לאחד הרבנים המשפיעים במגזר, אולי המשפיע מכולם. פגשנו את הרב לשיחה על הסוגיות הבוערות בציונות הדתית, בין היתר, מצבה של המפלגה הסרוגה, נוער הגבעות והשפעת הרבנים על המגזר.  

חלקו הראשון של הראיון, עם התייחסות, עקיפה אמנם, לפרשת תמיכתו של הרב דרוקמן ברב מוטי אלון.

"מדובר בזמן קצר מאוד לפני בחירות ועדיין מרחף סימן שאלה גדול כי עוד לא יצאה אף רשימה לדרך", אך למרות זאת הרב דרוקמן מעודד לגבי העתיד של הציונות הדתית, "אני בטוח שבעזרת ה' תצא רשימה טובה שתצליח. אני חושב שלרשימה הזו יש חשיבות לא רק לציונות הדתית אלא לכלל עם ישראל. הציונות הדתית היא הנשמה של המדינה. לרשימה יש פוטנציאל אדיר, אך לצערי זה לא בא לידי ביטוי בתחום הפוליטי. רבים שבחייהם האישים הם ציונית דתית לא מביאים את זה לידי ביטוי במובן הציבורי והפוליטי". 

ביום חמישי האחרון החליטו חברי מרכז הבית היהודי לדחות את ההצעה, אותה יזם הרב דרוקמן לפיה וועדה מסדרת תכריע מי יעמוד בראש הבית היהודי, ולא בצורת פריימריז כמו שהיה נהוג עד היום.

האם הרב חושב שדחיית ההחלטה מצביעה על חוסר אמון של הציבור ברבנים, והכרזה של הציבור כי לקחתם את הכוח הפוליטי אליכם?

"לא לקחנו שום כוח, לא היה לנו רצון לקחת כוח מאף אחד. רצינו לסייע, שהציבור יקבל את ההצעה הזו שבמציאות העכשווית נראית הטובה ביותר. אם היתה אפשרות וזמן אולי היה מקום להמשיך את הפריימריז. אני לא יודע אם זו הדרך, אך כרגע זו נראית הדרך הטובה ביותר. זו היתה ההצעה שהיתה הטובה ביותר. אין לרבנים לכפות את דעתם. צר לי שהיא לא התקבלה". 

הרב דרוקמן בראיון ל

הרב דרוקמן בראיון ל'כיפה'צילום: כיפה

הרב דרוקמן היה חבר כנסת עד 2003, ושימש כסגן שר הדתות בממשלתו השנייה של בגין ב-1981. רבים טוענים כי הגבולות בין תפקידם של הרבנים לפוליטיקאים היטשטשו בתקופה האחרונה.  

"רבנים העלו הצעה משותפת עם כל חברי הכנסת יחד עם מנכ"ל המפלגה שהתקבלה פה אחד", מסביר הרב דרוקמן, "אין כוחות שמתנגדים. כל חברי הכנסת חתמו עליה בכתב ידם. בהתחלה היו דעות שנות אך לאחר פשרות כולם הסכימו. באופן טבעי הרבנים הם מורי הדרך, מתייעצים איתם ורוצים לשמוע את דעתם. אז בוודאי כשיש מצב חירום מגיעים לרבנים. למה פילוסופים או רופאים יכולים ליזום פגישות אבל רבנים לא?". 

"באופן טבעי יזמתי פגישה מתוך דאגה. הם (הרבנים) טורחים ולא מקבלים דבר מזה. עניין של כלל ישראל הוא עניינם של רבנים. כל מה שקשור לציונות הדתית והשפעתה במדינה הוא עניין כלל ישראלי. ענייני כלל ישראל לא יהיה אכפת לרבנים?". 

האם הפרישה של נפתלי בנט ואיילת שקד הרעה לציונות הדתית? 

"מבחינת גוש הימין זה יהיה לטובה- כך הם הסבירו. יש ציבור ימני שלא יצביע לרשימה דתית אבל יצביעו לרשימה חילונית אז יכול להיות שזה יהיה טוב לגוש".

בנט ושקד אמרו שנתניהו משתמש בציבור הציונות הדתית לצרכיו הפוליטיים. מה דעתך?

"מי שציוני דתי צריך לתת את קולו לרשימה של ציונות הדתית ולא לליכוד או לאף רשימה אחרת. אני לא רוצה להגיד משתמש. הציבור הפוטנציאלי יתלכד סביב הרשימה של הציונות הדתית".

לפני כחודשיים, ראש המל"ל, מאיר בן שבת, הגיע לפגישה עם הרב דרוקמן בשליחות ראש הממשלה נתניהו, בכדי למנוע את פרישתם של בנט ושקד מהממשלה.

"אני בכלל לא מבין את הבעיה", מגיב הרב דרוקמן לראשונה לטענה לפיה ראש המל"ל מסר לו מידע מסווג, "אם ראש הממ"ל מסר לי נתונים אז אני פועל לפי הבנתי וקובע עמדה. למה זה בעיה שהוא מסר לי נתונים? יש בעיה שראש הממשלה ישלח אדם שידבר איתי? אני מכיר אותו והוא ידיד שלי". 

"אם יש מחשבה שחשוב שגם אני אדע אותם (את הנתונים המסווגים) אז העבירו לי אותם. מה הבעיה? אם יש צורך כדי לשקול ולהחליט במובן האמתי אז חשוב שיהיה זה נחלתו של מישהו מסוים". 

"זה מצוין שבציונות הדתית שואלים את הרב את דעתו. מה הבעיה שהוא יגיד את דעתו? מה רוצים מהרבנים?" הציבור רוצה לשמוע את דעתם - לא יקרה שום דבר אם הוא לא יקשיב. אם אני חושב שזה לטובת עם ישראל אז אני אשמיע את דעתי. 

מי צריך להנהיג את הציונות הדתית?

"אדם שידע לנווט את ספינת הציונות הדתית בכנסת ובממשלה. הדברים הם בכלל לא פשוטים. הבעיות שעומדות על הפרק הם בכלל לא פשוטות. צריך אדם עם חוט שדרה. מצד אחד עם יכולת הנהגה מצד שני עם ענווה. ציוני דתי באורח החיים ויכול לייצג את הציבור על כל הגוונים שיש בו" הרב סירב לנקוב שמות מסוימים. 

"חינוך זה לא קבלנות"

הרב דרוקמן ביקש מראש הממשלה לבדוק את תנאי הכליאה של הנערים החשודים בהריגתה של עאישה ראבי.

האם הצינות הדתית צריכה לעשות חשבון נפש לגבי הנוער שלה? 

"כל מה שקרוי תג מחיר הוא פסול לחלוטין. כל פגיעה בערבים סתם היא פסולה לחלוטין. זה לא יהודי, לא מוסרי ולא אנושי גם אם זה בגלל שהערבים פוגעים בנו. זה מעוות בראש ובראשונה" 

"חינוך זה לא קבלנות, צריך להשתדל. יש בנים ובנות שפונים לכיוון לא נכון. אם מצליחים צריך להודות לקדוש ברוך הוא כי זה לא מובן מאליו".

הרב שנפגש עם ראשי ישיבת פרי הארץ מתוכם יצאו הנערים החשודים בהריגת הפלסטינית מסביר "מדובר במוסד שקולט נוער קשה שלא היה מתקבל במוסדות אחרים. נפגשתי עם ראשי המוסד-אין להם שום חלק בשום דבר לכיוון השלילי. הם לא מוכנים לחתום שכל אחד מנעריהם לא קרה שום דבר איתו. הם רק אומרים שמכתימים את כל המוסד זה מרחיק יותר את הנערים וזה יותר אנטיגוניזם."

הרב טען כי "קטינים צריכים להיחקר אחרת מאשר חוקרים מחבלים", והסביר, "אני יודע ממקורות מוסמכים ביותר שמדובר בסך הכל בכמה עשרות כאלה בכל מדינת ישראל. אני שותף לבעיה שכמה העשרות האלו עושים הרבה צרות ובעיות. יש כאן חבורה שהסיכון שלהם מתבטא בצורה של אלימות כלפי הערבים וצריך לעבור על זה ולטפל בזה". 

הרב דרוקמן חתם את הראיון "הציונות הדתית צריכה להנהיג את המדינה וזה תלוי כמה יתרכזו סביבה. כפי שהיא היום היא בוודאי לא יכולה להנהיג-אי אפשר להיות הזויים." 

הרב תהה "האם רק נציגי מפלגות חילוניות יכולים להנהיג את המדינה?, ומשיב, "הציונות הדתית זו ההנהגה האמתית. תורת ישראל וארץ ישראל כיחידה אחד ויחד עם זה מבינים שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית בה הרוב קובע. הציונות הדתית היא לא מגזר היא הנשמה של המדינה, ולכן בוודאי שהיא יכולה וצריכה להנהיג".