מורי החשודים בטרור יהודי לנתניהו: "החקירה הפכה לברוטאלית"

ראשי הישיבה של הנערים החשודים בטרור יהודי, שלחו מכתב לראש הממשלה בו הם מפצירים בו להניח לתלמידיהם, ותוקפים את התנהלות השב"כ: "מרוב לחץ של גורמי החקירה להביא תוצאות, איבדו שם את שיקול הדעת הציבורי ואת טובת הכלל"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 13/01/19 19:21 ז בשבט התשעט

מורי החשודים בטרור יהודי לנתניהו: "החקירה הפכה לברוטאלית"
צילום: פלאש 90. תומר נאוברג

ראשי ישיבת 'פרי הארץ' ברחלים, הרב יהודה ליבמן והרב דוד בן נתן שתלמידהם נעצרו לחקירות בשב"כ בחשד לטרור יהודי, שיגרו מכתב לראש הממשלה נתניהו בו הם מפצירים בו להוציא את השב"כ מחקירות פליליות של נערים. 

צוות הישיבה כתבו במכתבם, שדרכם החינוכית סותרת את מה שמנסים לייחס לתלמידיהם. "כולנו יחד, ההורים והמחנכים עוסקים לילות כימים בחינוך מלא רגישות חום ואהבה, בדרכנו החינוכית. אנו מחנכים לאהבת ישראל ולשותפות במשימות לאומיות מתוך אחריות ומתוך אמירה ברורה, שלא לעשות חלילה מעשים של פגיעה או נזק לאחרים. אנו מכוונים ככל יכולתנו, שיהיו שותפים ופעילים במעשים מועילים וטובים".

בהמשך המכתב עוברים הצוות החינוכי לתקוף את התנהלות השב"כ במהלך החקירה: "בחודשיים האחרונים, אנו חווים התנהלות חסרת אחריות ודורסנית, של המחלקה היהודית בשירות הביטחון הכללי. זה התחיל באווירה עניינית של רצון להגיע לחקר האמת, ומהר מאוד, הפך לחקירה ברוטאלית המאשימה את כלל התלמידים, את הוריהם, ואת המסגרת החינוכית כולה באשמה שאין לה כל ראיה". עוד הוסיף הצוות החינוכי "איננו מצליחים להבין, איך חקירת אירוע של זריקת אבנים על רכבים עם תוצאות טראגיות, הפך למסע תקשורתי ויחצני על חשיפת ארגון טרור חדש. כל ההתנהלות מנותקת מהמציאות, ומנוגדת לכל היגיון. חייבים לזכור, כי מדובר בתלמידים צעירים ורכים בשנים, וכל אופן ההתנהלות מזיקה לנפשם, ועלולה להשאיר חלל של כאב ונתק, מכל מערכות החיים הסובבות אותם". 


להורדת הקובץ

לטענת הצוות החינוכי, הדרך בה טופלה הפרשה תוך החלשה של הצוות החינוכי ופגיעה באמון הציבורי של עשרות הורים ומשפחות רק פגעה מסגרת החינוכית של הישיבה. "תהליך באופן שכזה, פוגע בעיקר באמון הנצרך בעולם המבוגרים הסובב אותם, ובמערכות החינוך והשלטון. מדוע כל זה לא נעשה במקרי חקירה שכאלו?" שואלים הצוות החינוכי ומוספים: "יש תחושה שמרוב לחץ של גורמי החקירה להביא תוצאות, איבדו שם את שיקול הדעת הציבורי ואת טובת הכלל. אנו דורשים בכל לשון, הרפו מאתנו, תנו לנו לתקן את הנזק שכבר נעשה".

חמישה מתלמידי הישיבה נעצרו על ידי השב"כ בחשד לרצח פלסטינית, עאישה א-ראבי, אם לתשעה, שרכבה נרגם באבנים בשעה שנסעה בכבישי השומרון, לפני כארבעה חודשים. האבנים פגעו בה האורח אנוש וגרמו למותה. ארבעה מבין החשודים נשלחו למעצר בית, בעוד חשוד אחד נשאר במעצר לעשרה ימים נוספים.

התלמידים שהו במעצר קרוב לשבועיים, כאשר יצאו פרסומים רבים אודות התנאים הקרשים בהם הוחזקו הנערים. בשבוע הראשון למעצרם לא הורשו הקטינים להיוועץ בעורך דין בהוראת השב"כ.