הזגזוג של יוגב: המפלגה חייבת לקיים פריימריז

בשיחה עם 'כיפה' אומר חבר הכנסת שהסיר את מועמדותו לראשות הבית היהודי, כי המפלגה חייבת לקיים פריימריז, על אף שהוא עצמו הסביר רק לפני שבוע כי זה לא ריאלי. "בדקתי ומצאתי שקיום פריימריז הוא אפשרי. אי אפשר לקחת את הכוח מהציבור - זה יכול לחסל את המפלגה"

חדשות כיפה יהונתן קליין 10/01/19 16:34 ד בשבט התשעט

הזגזוג של יוגב: המפלגה חייבת לקיים פריימריז
ח"כ מוטי יוגב, צילום: פלאש 90. הדס פרוש

לפני כשבוע וחצי שלח חבר הכנסת מוטי יוגב, אז עוד מתמודד על ראשות הבית היהודי, מכתב לחברי המפלגה, ובו הוא מסביר מדוע אין אפשרות לקיים פריימריז לפני הבחירות. "בימים האחרונים הצטערתי לשמוע שייתכן ופריימריז אינו ריאלי, במציאות בה הסתבר שהכסף לפריימריז חסר בקופת המפלגה". כתב יוגב. הוא המליץ לקיים את הבחירות במרכז המפלגה.

אך לפני יומיים ביצע יוגב פניית פרסה. במכתב המסביר מדוע הוא מסיר את מועמדותו לראשות הבית היהודי, כתב יוגב כי "עשרות אלפי מתפקדים ומאות חברי מרכז שילמו כסף, בכדי להשפיע על בחירת יו"ר המפלגה ונבחריה ובעצם רימו אותם. זו גנבת דעת של הציבור". בהמשך כתב "נקיים פריימריז פתוחים שינוהלו ברחבי הארץ, בהם ייבחרו יו"ר המפלגה ונבחריה. כך נשיג מחדש אמון ציבורי רחב ומגוון."

חברי הבית היהודי בפגישה עם הרב דרוקמן

חברי הבית היהודי בפגישה עם הרב דרוקמן, לאחר פרישת בנט ושקדצילום: יחצ

בשיחה עם 'כיפה' מסביר יוגב כי האמין למנכ"ל המפלגה, ניר אורבך, כי קיום פריימריז אינו ריאלי, אך לאחר שבדק את הנושא לעומק, הוא סבור כי ניתן לקיים פריימריז 'מצומצם', עם פרישה מצומצמת יותר של קלפיות, אך הוא טוען בתוקף שחובה לקיים פריימריז. לדבריו, בחירות על ידי וועדה מסדרת עלולות להביא לחיסול המפלגה.
בנוסף, יוגב מפנה אצבע מאשימה כלפי 'אנשים במנגנון המפלגה', בלי לנקוב בשמותיהם של המנכ"ל ניר אורבך או של חברו לסיעה, סגן שר הביטחון אלי בן-דהן, המתנגד לקיום פריימריז, בטענה כי הם מנסים לכפות את דעתם ולהביא להקמת וועדה מסדרת.

אז אתם נערכים לפריימריז?

"באופן עקרוני חשבתי לאורך כל הדרך, ואני עדיין חושב, שאנחנו צריכים לקיים פריימריז", אומר יוגב.  "כשלושים אלף איש נתנו בנו אמון, ושילמו את ההתפקדות שלהם שנה בשנה בארבע השנים האחרונות, מתוך ציפיה להשפיע על זהות יו"ר הבית היהודי ועל נבחריו. אנחנו השליחים שלהם, ואם לא נממש את הפריימריז לפי הכללים זה לא דמוקרטי. לא משנים כללים בדמוקרטיה ברגע האמת. ולכן לאורך כל הדרך הייתי בעד פריימריז כולל, עקרונית, היום".

אבל רק לפני שבוע וחצי כתבת במכתב לחברי הבית היהודי, שבמצב הנוכחי קיום פריימריז אינו ריאלי!

"כולנו במפלגה, גם אם דעותינו חלוקות, חושבים על איך לעשות בית יהודי הכי גדול והכי חזק, וכולנו לא ישנו בשבועות האחרונים למען המטרה הזו. דיברתי ושמעתי הרבה מאוד אנשים, ביניהם גם את מנכ"ל התנועה ניר אורבך, שהסביר לי - אבל לא בצורה מפורטת - שאין באפשרותנו כעת לעשות פריימריז. בהמשך הימים בדקתי את הדברים ומצאתי שניתן היה לקיים פריימריז. נכון, הדברים אינם פשוטים, אבל ניתן היה בשיטה שהליכוד מקיים, לצמצם את מוקדי הקלפיות ברחבי הארץ, וניתן היה גם בדרכים אחרות לקיים פריימריז.
מכיוון שבליבי ובנפשי היה שצריך לקיים פריימריז, להחזיר את אמון הבוחרים ולא לבגוד בו ובהם, אז אמרתי - לאחר שבדקתי - שניתן וצריך לקיים פריימריז. מה בסוף יקרה? מה שחברי המרכז יחליטו. אני אקבל את החלטתם".

סגן שר הביטחון אלי בן דהן

סגן שר הביטחון אלי בן דהןצילום: פלאש 90. דניאל שטרית

ולמה הסרת את המועמדות שלך לראשות המפלגה?

"המפלגה כרגע בבלאגן גדול. יש במנגנון המפלגה אנשים שמנסים בצורה לא בריאה לכוף את דעתם, לא בשיתוף ולא בשותפות. אני חושב שלא מרוע, אלא מחוסר הבנה של איך מנהיגים ציבור. אני חושב שהם טועים בגדול, ועלולים להביא למצב שבו המפלגה תתפרק. מתוך אחריות לעניין הזה, החלטתי לא להתעסק כרגע בעתידי הפוליטי ובמי יהיה יושב ראש, אלא להיאבק על כך שהציבור, אם בפריימריז ואם במרכז, הוא זה שיקבע מי יהיה מנהיגו. נאמר בספר דברים: "שום תשים עליך מלך - אשר יבחר ה' אלוקיך". אין לי ספק שהקדוש ברוך הוא יסמוך את ידו על מי שייבחר ויחזק אותו, ומתוך כך יחזק את כולנו.

זלזול במתפקדים זו התאבדות

"המפלגה תישמר אם לכל אחד תהיה הזכות להשפיע עליה, ואז כל אחד רואה את עצמו מחויב אליה. אם יכופו אנשים להחלטות, בעיני חלק זה ימצא חן, אבל חלק יילכו הביתה. 30 אלף מתפקדים זה כמעט מנדט, אם מזלזלים במתפקדים, וכתוצאה מזה חלקם יילכו - זו פעולה של התאבדות, בטח כאשר אתה מתחת לאחוז החסימה, קרוב אליו או קצת מעליו.
לכן עלינו לממש פריימריז, המינהלות של פריימריז הן מורכבות, אבל אפשר לעשות אותן פשוטות יותר וזולות יותר.

"כל החלטה שתתקבל על ידי וועדה מסדרת כזו או אחרת, ולא במעגל ציבורי, יהיו אולי אנשים שיסמכו את ידיהם עליה, אבל יהיו גם רבים שפשוט יילכו הביתה, והצעד הזה עלול לפרק את הייצוג של הציונות הדתית בכנסת ישראל".

ואם בכל זאת היו"ר ייבחר בוועדה מסדרת, עדיין תתמוך בו?

"ההחלטה הזו תתקבל במרכז, וכל מה שהמרכז יחליט - אני אקבל עליי את הדין, אבל אין לי ספק שצעד כזה יפחית את כמות הבוחרים בנו ויגרום נזק לבית היהודי".

לרשימה לכנסת אתה תתמודד בכל זאת, איך שלא תהיה דרך הבחירה שלה?

"בהחלט, הבחירות הללו תהיינה כפי הנראה במרכז. אני עדיין מחפש את הפריימריז כי אני מאמין בו. אני מאמין בציבור. אבל במידה ולא יתקיים פריימריז, אז המעגל המינימלי הציבורי הוא שחברי המרכז יחליטו, ואני סומך על שיקול דעתם".