את חווארה לא צריך למחוק ופעילי השמאל לא צריכים לצאת בקמפיין מימון למחבלים

התביישתי כשראיתי את התמונות והסרטונים מחווארה, וגם אמירותיהם של פוגל וסמוטריץ' לא מדויקות בעיניי. האמת היא באמצע: מצד אחד לגנות את המתפרעים, ומנגד להירתע מקמפיין מימון המונים לעיירה ממנה יצאו המחבלים הנתעבים

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 03/03/23 11:17 י באדר התשפג

את חווארה לא צריך למחוק ופעילי השמאל לא צריכים לצאת בקמפיין מימון למחבלים
צילום: Erik Marmor/Flash90

בלילה שלאחר הפיגוע הקשה בחווארה, בו נרצחו האחים הלל ויגל יניב הי"ד מהר ברכה, הגיעו עשרות אזרחים ישראלים לעיירה בה בוצעה הפיגוע ותקפו את האוכלוסייה המקומית. אותם אזרחים הציתו רכבים ובתים ותקפו מספר פלשתינים שנפגעו במהלך האירועים.

לומר את האמת, התביישתי כשראיתי את התמונות והסרטונים מחווארה. התביישתי כיהודי וכישראלי שסומך על כוחות הביטחון שיחסלו במהרה את המחבלים שביצעו את הפיגוע הקטלני. חיילי צה"ל הם האחראיים הבלעדיים על ביטחוננו ואם כל אחד יעשה מה שבראש שלו - לא ירחק היום שנמצא את עצמנו באינתיפאדה ביהודה ושומרון. 

חווארה ביום ראשון האחרון

חווארה ביום ראשון האחרון צילום: ללא

מה אשם תושב חווארה, בעל משפחה, שיש מצב שהוא התנגד לפיגוע?

יום לאחר הפרעות, כמה מהפוליטיקאים מהקצה הימני של המפה הפוליטית הביעו את תמיכתם, בין אם ברמיזה ובין אם בצורה גלויה. הראשון הוא חבר הכנסת מעוצמה יהודית, צביקה פוגל, שאמר בראיון לגלי ישראל כי הוא רוצה לראות את העיירה חווארה סגורה ושרופה וטען כי מדובר ב"אפקט ההרתעה הכי חזק שהיה למדינת ישראל מאז חומת מגן". לאחר שעורר סערה, פוגל טען והבהיר כי דבריו סולפו, ואמר כי אסור להגיע למצב בו אזרחים לוקחים את החוק לידיים.

גם שר האוצר יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', תמך באופן פומבי במחיקתה של חווארה. בכנס "דה מרקר" שהתקיים ברביעי, שאל המנחה, מתן חודרוב, את סמוטריץ' מדוע הוא עשה לייק לציוץ של סגן יו"ר מועצת שומרון, דוידי בן ציון, שכתב כי צריך למחוק את חווארה. "אני חושב שאת הכפר חווארה צריך למחוק. אני חושב שמדינת ישראל צריכה לעשות את זה, חס וחלילה לא אנשים פרטיים", ענה סמוטריץ'.

אמנם הם אמרו בפירוש והבהירו כי אזרחים לא צריכים לקחת את החוק לידיים, אבל עצם הביטויים "חווארה סגורה ושרופה" או הבעת תמיכה בכך שצריך למחוק את העיירה היא מצערת. יש להבחין בין מחבלים צמאי דם, שצריך לחסל, לתושבי המקום. מה אשם תושב חווארה, בעל משפחה שיש מצב שהוא התנגד לפיגוע? 

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

זאת לא היהדות שלי לתמוך בעיירה ממנה יצאו המחבלים

מנגד, בתגובה לפרעות בחווארה, פתח פעיל השמאל הדתי, יאיא פינק, בקמפיין התרמה לתושבי הכפר. הקמפיין שעד כה גייס מעל מיליון וחצי שקלים אמור להיתרם לתושבי הכפר שנפגעו. בתיאור הקמפיין כתב פינק כי "תרומה לתושבי חווארה החפים מפשע שביתם נשרף אתמול, על ידי פורעים יהודים ובתמיכת נבחרי ציבור. כדתי וכציוני, זאת לא היהדות שלי ביחד נגביר את האור".

זאת לא היהדות שלי לתמוך בעיירה ממנה יצאו המחבלים. זאת לא היהדות שלי לחלק כספים שאני לא יודע לאן הם יגיעו. זאת לא היהדות שלי לתרום למורים שמלמדים ילדים קטנים בבית הספר איך זה טוב לרצוח יהודים. היהדות שלי זה לתרום ולתמוך במשפחות השכולות, ביתומים ובאלמנות, שחלקן נקלעו למצב כלכלי קשה בעקבות הטרור הפלשתיני. 

את חווארה לא צריך למחוק וגם לא לצאת בקמפיין התרמה בשביל תושבי המקום

נראה כי בעקבות ההתפרעויות בחווארה האזרח הישראלי הממוצע ניצב מול שתי אפשרויות: לתמוך בפרעות בחווארה, ואז הוא יסומן כימין קיצוני, או לתמוך בתושבי העיירה ולהיות מתויג כאדם השייך לשמאל הרדיקלי.

רוב אזרחי ישראל שוללים את שתי האופציות האלו. רוב רובם של הישראלים בחרו באפשרות היחידה, המוסרית והריאלית: להבין את המציאות המטורפת בה אנחנו חיים במדינת ישראל. מצד אחד לגנות בחריפות את המתפרעים בחפים מפשע ומנגד להירתע מקמפיין מימון המונים לעיירה ממנה יצאו המחבלים הנתעבים.