יותר משהופתעתי מההתאבדות של חיים ולדר, הופתעתי מתגובות הרבנים - וזה מעודד

לא כל כך נעים להגיד שיצא משהו טוב מפרשה של פגיעות מיניות, אבל אם כן מותר, היו אלו ללא ספק התגובות התקיפות של הרבנים הציונים דתיים לפרשה. לא חיים ולדר, אתה לא תגרום לנו לחשוב אם היינו לא בסדר בסיפור הזה

בעז נכטשטרן בעז נכטשטרן 27/12/21 20:28 כג בטבת התשפב

יותר משהופתעתי מההתאבדות של חיים ולדר, הופתעתי מתגובות הרבנים - וזה מעודד
חיים ולדר, צילום: חיים ולדר, צילום: ויקיפדיה- היצירה שוחררה לנחל הכלל על ידי היוצר

הבוקר נחתה בתיבת המייל שלי פרסומת לסדנת מוגנות לילדים הפעם עם תת ז'אנר - הסדנא מיועדת להורים שעברו פגיעות מיניות בילדותם (וכמובן לא רק). בצהריים התאבד חיים ולדר והרשת געשה בעקבות תגובות הרבנים הנחרצות שהביעו תמיכה חד משמעית בנפגעות. הלילה כשהשכבתי את הקטנה שלי לישון, מילות השיר של קורין אלאל קיבלו משמעות אופטימית במיוחד - "עולם חדש וטוב אני אתן לך" –ללא ספק אנחנו בדרך.

הבשורה על התאבדותו של הסופר חיים ולדר הגיעה למערכת בהפתעה, אך תוך דקות התברר כי ההפתעה היא לא ההתאבדות כמו תגובות הרבנים לסיפור. זה התחיל בהודעה שפרסם הרב שמואל אליהו לפיה "חיי הנפגעות קודמים לחייו של ולדר". בהמשך בנו, הרב עמיחי אליהו כבר שיגר הודעה מוקלטת עם מסר לא פחות תקיף לפיו חיים ולדר לא אחר מאשר "פחדן" כשהוא מדגיש כי "האשם היחידי הוא הרב חיים ולדר, הוא לא היה צריך לפגוע, הוא פשוט רוצח" -  כה פשוט וברור כדי שאף אחד לא יחשוב להתבלבל.  

"לא חיים ולדר, אתה לא תשים סוף לחייך על הקבר של בנך ותצפה שאנחנו נהרהר תשובה במעשינו"

אכזבה קלה נרשמה  לאחר שיו"ר רבני צהר, הרב דוד סתיו ניסה לצייר תמונה מורכבת יותר, וציין כי "המחויבות כלפי הנפגעים הפוטנציאלים היא לא פחותה ואף גוברת על הדאגה לשלומו של הפוגע" אך הוסיף כוכבית וציין כי "תמיד אנחנו צריכים לזכור את האפשרות שמה שמיוחס לפוגע לא קרה וזה רק בגדר של חשש". אבל כאמור, גם הוא העדיף את המחוייבות כלפי הנפגעים.

והרשתות החברתיות, כמו הרשתות החברתיות, לקחו את המסר הפשוט הזה והדהדו אותו שוב ושוב. לא חיים ולדר, אתה לא תשים סוף לחייך על הקבר של בנך ותצפה שאנחנו נהרהר תשובה במעשינו, ונחשוב שאולי עשינו משהו לא בסדר, שאולי היה אפשר לעשות לזה סוף אחר. לא! אתה זה שלא בסדר, אתה הפוגע פה ואנחנו לא ניתן לך לעשות ספין ולשלוט בנרטיב. 

מאורעות היום הבהירו לי כי שווה לשמור על אופטימיות, הנה העולם מתקדם. אין לי ספק כי לו פרשת מוטי אלון היתה מתרחשת בשנת 2021 לא היו רבנים שהיו מעיזים לפרסם את ההסתייגויות שפרסמו בשעתו, בשנת 2021 הקו הרבני היה אחיד וברור – מי שפוגע מינית לא יכול לבקש מהציבור לדון אותו לכף זכות, בטח לא מי שכנגדו עדויות מנפגעים כה רבים, בטח לא לפני שעשה תשובה ותיקן את דרכיו. 
ומילה טובה על הרב שמואל אליהו, זה שתמיד עולה לכותרות רק בגלל סוגיות לאומניות. הרב הצדיק הזה,  לוקח על כתפיו הרחבות את כל נפגעי ונפגעות הפגיעות המיניות ונוטע בהם אומץ, בלי לפחד מאף רב או חצר או עסקן פוליטי, בלי להתעסק בשאלה מה יגידו או איך זה יצטייר בציבור הרחב – הוא פשוט לא רואה בעיניים ומבער את הרעות האלו מאיתנו. תודה.