חיים ולדר הותיר אחריו צוואה: "הגעתי לקצה של יכולת הסבל האנושית"

הסופר החרדי הנודע, ששם קץ לחייו בעקבות עשרות עדויות בדבר פגיעה מינית נגדו, הותיר אחריו מכתב: "אני מתמודד עם שקרים נוראיים, המכוסים באנונימיות, ללא כל אפשרות להוכיח את העובדה שאין להם שחר"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 27/12/21 20:36 כג בטבת התשפב

חיים ולדר הותיר אחריו צוואה: "הגעתי לקצה של יכולת הסבל האנושית"
חיים ולדר, צילום: באדיבות המצלם

הסופר החרדי חיים ולדר שם קץ לחייו היום בבוקר (ב'), לאחר שהתאספו עשרות עדויות נגדו בדבר הטרדות מיניות. העיתונאי יאיר שרקי פרסם ב"חדשות 12" קטע מהמכתב שהשאיר אחריו ולדר, ובו הוא טוען לחפותו המלאה וכותב: "הלכתי להזמין את יהודה סילמן ושמואל אליהו -הרבנים ששמעו את העדויות- לדין תורה בשמים". 

"הגעתי למסקנה כי בעולם השקר אין לי סיכוי להוכיח את חפותי. אני מתמודד עם שקרים נוראיים, המכוסים באנונימיות, ללא כל אפשרות להוכיח את העובדה שאין להם שחר. הגעתי לקצה של יכולת הסבל האנושית. פגעו בי בדברים שהייתי הכי טוב בהם ושמסרתי נפשי עליהם-תמיכה והגנה על ילדים".

"אני מודה לכל אלה שהאמינו בי, תבורכו! ולכל אלה שלא: גם אם ויתרתם עלי- אנא אל תוותרו על ספריי. כל שורה, כל מילה וכל אות בהם, נכתבו מתוך רצון כן להיטיב, להועיל, לשפר, לחזק, לסייע, להעניק, לבנות ולתקן עולם! מעולם לא כתבתי מבלי שקדם לכך רצון להביא טוב לעולם וליושביו". בסוף דבריו הודה ולדר לבורא עולם על "משפחתי האהובה והתומכת שהיא כל עולמי", וחתם, "היו שלום". 

צילום: לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

בתחקיר של עיתון הארץ, שנערך על ידי אהרון רבינוביץ' ושירה אלק ופורסם לפני חודש וחצי ב'הארץ', נאספו עדויות של שלוש נשים, אשר מספרות כי לאורך שנים ארוכות חוו פגיעה מהסופר, שניצל את מעמדו הבכיר לאחר שהן הופנו אליו לטיפול על ידי רבנים ואנשי חינוך.

בית הדין שהתכנס בעניינו של ולדר קיבל אליו עדויות של מטפלים ומטפלות, אנשי חינוך וכן בעלי המקרה. אישה שהופיעה בפניי הוועדה סיפרה כי ולדר קיים איתה יחסי מין עוד בטרם מלאו לה 14. אחרת טענה כי כשהייתה במצב כלכלי ונפשי קשה וכשהגיעה אל ולדר לטיפול הוא ניצל אותה מינית במשרדו בבני ברק. עורכי דינו של ולדר, מיקי חובה גיא שמר מסרו בתגובה לתחקיר: "אין באפשרותנו להתייחס לטענות מהסוג שהוצג ולדברי רכיל. מר ולדר מכחיש בתוקף כל טענה להתנהגות לא ראויה וייאבק עד כלות לטיהור שמו".

הרב אליהו על הנפגעות: "חייהן קודמים לחייו"

הרב שמואל אליהו, שעמד בראש בית הדין שכונס לדון בעניינו של ולדר, אמר לאחר ההודעה על התאבדותו של ולדר: "שמענו בכאב על התאבדותו של חיים ולדר. חבל שהוא בחר בדרך הזו, הצענו לו שיתקן את מה שהוא קלקל. שיבקש סליחה מהנפגעות. שישנה את דרכו. שלא יפגעו עוד נשים".

"הוא היה יכול ללמד לרבים דרך תשובה. חבל שהוא בחר בדרך של התאבדות. אנו מחזקים את הנפגעות הרבות בשעה קשה זו, חייהן קודמים לחייו", הוסיף הרב אליהו. אתמול (א') כתב הרב אליהו כי "קראנו לו כדי שיקבל על עצמו דרך תשובה. שלחנו אנשים לשכנע אותו שיחזור בו כדי שלא יהיה חילול השם גדול כשיתפרסמו כל המעשים הללו. במקום לחזור בתשובה הוא בחר לאיים ולהכפיש אותנו באמצעות שליחיו. חבל מאוד מאוד שהוא לא מכניע את עצמו ומקבל דרך התשובה". 

השימוש בחלק מהתמונות בכתבה נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  ניתן לפנות לאתר במייל office@kipa.co.il