גופת מחבל הושבה למשפחתו בשל "נסיבות חריגות"

צה"ל השיב למשפחה ממזרח ירושלים את גופת בנה המחבל, שניסה לדקור שוטרי מג"ב בעיר העתיקה לפני כעשרה חודשים. לשכת שר הביטחון: "הוחלט באופן חריג להחזיר את הגופה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 31/12/20 21:16 טז בטבת התשפא

גופת מחבל הושבה למשפחתו בשל "נסיבות חריגות"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

צה"ל השיב הלילה (בין רביעי לחמישי) לקבורה את גופת המחבל מאהר זעאתרה, לאחר עשרה חודשים שהוחזקה בידיו. בחודש פברואר האחרון רץ זעאתרה לעבר שוטרי מג"ב ששהו באזור שער האריות בעיר העתיקה כשהוא אוחז בסכין. לאחר שלא נענה לקראות האזהרה, נורה ע"י השוטרים ונהרג.

משפחתו של זעאתרה, הגישה בחודש ספטמבר עתירה לבג"ץ נגד החזקת גופת בנה. בעתירה נכתב כי זעאתרה סבל מסכיזופרניה פרנואידית ואושפז כמה פעמים במוסדות פסיכיאטריים, ואף צירפו מסמכים רפואיים המעידים על כך. בני משפחתו אמרו כי בתקופה שלפני ניסיון הפיגוע, הפסיק בנם ליטול את התרופות שלו. בג"ץ כאמור, קיבל את עתירת המשפחה.

החזרת הגופה הלילה מעוררת סימני שאלה, מכיוון שלפני כשלושה חודשים שר הביטחון בני גנץ, הציג בעצמו לקבינט המדיני-ביטחוני, דרישה לשינוי נוהל החזרת גופות מחבלים. בנוהל הישן החזיקה ישראל רק בגופות מחבלים המשתייכים לארגון הטרור חמאס.

מלשכת שר הביטחון נמסר לחדשות כיפה: "מאז החלטת הקבינט שהוביל שר הביטחון הוחזקו מספר גופות מחבלים גם ללא שיוך ארגוני לחמאס. במקרה הנוכחי היו נסיבות חריגות שלא ניתן לפרטן בשל צנעת הפרט ולכן הוחלט באופן חריג להחזיר את הגופה".

צה"ל רשאי להורות על קבורת מחבלים לצורכי משא ומתן עתידי

לפני יותר משנה, במסגרת תקנות ההגנה לשעת חירום, פסק בג"ץ שצה"ל רשאי להורות על קבורת מחבלים לצורכי משא ומתן עתידי לצורך השבת חיילים ואזרחים ישראלים המוחזקים בידי ארגוני הטרור. השופטים קבעו כי הסמכות תקפה בשטחי מדינת ישראל, כולל יהודה ושומרון, וכי אחת ממטרותיה היא הגנה על ביטחון המדינה. שופטי בג"ץ קבעו כי קבורת גופות מחבלים הינה "חתירה נמשכת ונחושה להשבת חללי וחיילי צה"ל ואזרחי ישראל המוחזקים בידי ארגוני הטרור הביתה".

חודשיים לאחר אותה פסיקה של בג"ץ, שר הביטחון דאז נפתלי בנט, הנחה את צה"ל להיערך לכך שלא להחזיר יותר גופות מחבלים. כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנחה את מערכת הביטחון לבחון את הנושא. לאחר דיונים בקבינט, הוחלט שלא לשחרר יותר גופות מחבלים, למעט מקרים חריגים בהם יכריע שר הביטחון. 


(תיעוד ניסיון הפיגוע)