שר הביטחון ידרוש בקבינט: לא להחזרת גופות מחבלים

הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס כעת וידון בדרישתו של שר הביטחון, לא להחזיר גופות מחבלים מכלל הארגונים. בנוהל הקיים היום ישראל מחזיקה רק בגופות מחבלים המשתייכים לארגון הטרור חמאס

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 02/09/20 11:19 יג באלול התשפ

שר הביטחון ידרוש בקבינט: לא להחזרת גופות מחבלים
שר הביטחון גנץ, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

הקבינט המדיני-ביטחוני מתכנס הבוקר (ד') לדיון, אשר במהלכו צפוי שר הביטחון בני גנץ להציג את דרישתו לשינוי נוהל החזרת גופות מחבלים. בנוהל הקיים, ישראל מחזיקה רק בגופות מחבלים המשתייכים לארגון הטרור חמאס. גנץ ידרוש בקבינט להשאיר בידי ישראל גופות מחבלים מכלל ארגוני הטרור כקלף מיקוח למשא ומתן עתידי. על פי הדיווח ב-N12, דרישתו של גנץ מגיעה על רקע עתירות שהוגשו לבג"ץ בדרישה למנוע את החזרתן של ארבע גופות מחבלים שאינם מארגון חמאס.

כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני נקבע מראש ואינו קשור לפיגוע הדריסה הבוקר בשומרון בו נפצעו חייל ושוטר

במסגרת תקנות ההגנה לשעת חירום, קבע בג"ץ לפני כשנה, שצה"ל רשאי להורות על קבורת מחבלים לצורכי משא ומתן עתידי לצורך השבת חיילים ואזרחים ישראלים המוחזקים בידי ארגוני הטרור. השופטים קבעו כי הסמכות תקפה בשטחי מדינת ישראל, כולל יהודה ושומרון, וכי אחת ממטרותיה היא הגנה על ביטחון המדינה. שופטי בג"ץ קבעו כי קבורת גופות מחבלים הינה "חתירה נמשכת ונחושה להשבת חללי וחיילי צה"ל ואזרחי ישראל המוחזקים בידי ארגוני הטרור הביתה".

חודשיים לאחר אותה פסיקה של בג"ץ, שר הביטחון דאז נפתלי בנט, הנחה את צה"ל להיערך לכך שלא להחזיר יותר גופות מחבלים. כמו כן, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנחה את מערכת הביטחון לבחון את הנושא. לאחר דיונים בקבינט, הוחלט שלא לשחרר יותר גופות מחבלים, למעט מקרים חריגים בהם יכריע שר הביטחון.