תקופת הניקיונות לפסח לא חייבת להיות סיוט

פסח מתקרב ומשפחות רבות מתחילות לנקות את הבתים. התקופה העמוסה הזו גוררת איתה הרבה מתחים, ציפיות מהילדים וכעס. כדאי לכם לקרוא את שלושת הטיפים שיעזרו לכם לצלוח את התקופה בצורה הטובה ביותר

חדשות כיפה מיכל כרמי 16/03/23 14:58 כג באדר התשפג

תקופת הניקיונות לפסח לא חייבת להיות סיוט
צילום: shutterstock

פסח. יש הורים שהמילה הזו מכניסה אותם למתחים אישיים ובעקבותם גם מתחים מול הילדים. הרבה מריבות בבית הן סביב סדר ובלאגן, תפקידים, מי עושה מה ומדוע וכמובן, אלו שלא עושים את מה שמבקשים מהם. אז איך בכל זאת אפשר להגיע לפסח יותר בשמחה וברוגע? יש שלושה טיפים שכדאי לכם לאמץ.

1. תכנון מראש

לכל משפחה יש את הבית שלה, המנהגים וההרגלים המותאמים לה. מצד אחד, פסח זה לא הזמן לשנות הרגלים מהקצה אל הקצה וגם לא לטפח ציפיות שלא מותאמות למציאות הרגילה הקיימת בביתכם. זאת אומרת, אם בדרך כלל קשה לכם להזיז את הילדים לפעולה, תהיו מודעים לכך ואל תצפו שכמו קסם הכל ישתנה בשבוע או שבועיים. מצד שני, יחד עם המודעות, בהחלט יש אפשרות לשנות קצת ולצפות יותר.

הקדימו ועשו עם עצמכם הכנה. מה הציפיות שלכם מעצמכם, מה הציפיות מהילדים, מה חשוב לכם ומה פחות, מה אתם יכולים רוצים וחייבים לעשות בעצמכם ובמה אפשר להיעזר בבעל מקצוע חיצוני. חישבו מה רמת הביצוע שאתם מצפים מכל אחד מבני המשפחה, התאימו לגיל, ליכולות ולאופי המטלות. ניתן להיעזר באמצעים חיצוניים כמו הכנת  לוח בצורת משחק "סולמות וחבלים" עם כל המשימות שיש בבית וכל ילד יכול לבחור משימות יומיות ושבועיות ולקבל נקודות בהתאם.

בשבוע לפני פסח, צרו אירוע משפחתי בו כל אחד, בהתאם לנקודות, נהנה מתוצאות התנהלותו. נסו לשמור על חיוביות ולהפוך את האירוע למהנה ואמין. ניתן לחלק את הבית לאזורים וכל אחד אחראי על אזור וכן הלאה. ניתן להיעזר בפרסים או מחמאות, אך הכי חשוב לזכור שגם בלעדיהם הילדים רוצים ושמחים לעזור ומקבלים סיפוק ממעשה ידיהם. 

צילום: shutterstock

2. שיתוף והאצלת סמכויות

השלב הראשון הוא הבנה של ההורים האם זה מתאים להם. לא כל הורה סומך על הילדים במאה אחוז, ויש מטלות מסוימות שכדאי ורצוי שההורה ישאיר לעצמו, במקום ליצור לו עוד מתח מיותר. ההורים צריכים להחליט האם הם מוכנים לתת לילדים להיות אחראיים על זה ולהבין מה זה אומר. האם ההורים מפקחים או לא, משחררים או לא. 

השלב השני הוא חיזוק האמון. לשם כך תוכלו לבצע תרגיל: היזכרו בסיטואציות מהעבר בהם הילד היה אחראי, עזר, סידר והראה שיש בו את הכוחות לכך. התכונות הללו לא נעלמות, הן עדיין בתוך הילד, והוא מרגיש הכי טוב כשהוא יודע שעשה טוב וכשהוריו רווים נחת ממנו. אחרי שני השלבים, חלקו אחריות מתוך אמון והבנת החשיבות.

צילום: shutterstock

3. זכירת המטרה

פסח זה חג משפחתי, לכלוך לא שווה מריבה או הגעה לחג מתוחים וכועסים. בהחלט ייתכן שיהיו רגעי כעס ועצבים וזה נורמלי, אך כדי להשאיר אותם בפרופורציה הנכונה: כל ערב לפני השינה חשבו מה היה טוב ביום זה, מה הילדים עשו שהיה טוב, איך אפשר להעצים את הטוב ומה ניתן ללמוד מהניסיון כדי לשפר את הדרוש שיפור. זיכרו: אנחנו במסע למידה כל החיים וכל אירוע הוא הזדמנות לשיפור אישי ומשפחתי.

צילום: shutterstock

אשת חינוך, מרצה ומנחת חוגי הורים, כותבת טורי חינוך, מנהלת דף הפייסבוק "שפר באהבה", מורה בתיכון ואמא לשבעה.