מתמטיקה זה כיף

והפעם הלל אפלבום טמן מארב לבן שלו, ובכל זאת הפסיד ב-16 נקודות. מתמטיקה היא מדע מדויק אבל לנצח במשחקי קופסה קצת פחות

חדשות כיפה הלל אפלבום 26/07/17 10:35 ג באב התשעז

מתמטיקה זה כיף
משחקי קופסה, צילום: shutterstock

על הצג הבהב שמה של מ'. 'אחי!' היא פצחה בקריאה 'הטור שלך בא מה זה בזמן, משחקי קופסה הם פתרון נהדר'. כמובן שהסכמתי, אבל חיכיתי ל'אבל' הלא כל כך מיוחל. באופן מפתיע הוא לא בא... אז התחלתי לתחקר את מ' על ילדיה. התברר לי שבנה בן ה-5 הוא חובב מתמטיקה (בשלב זה ברור לי שחלק לא מבוטל מהקוראים מתחיל לחשוד שמא הסיפור הוא פיקטיבי.. הוא לא!). 

'אהה' אמרתי למ', 'יש לי משחק בול בשבילו'.

המשחק המיועד לשני שחקנים, נקרא 'מטיקס' בהוצאת חברת 'אורדע', אך יש לו גם גרסה חדשה ודומה שעוד לא ניסיתי, בשם 'מטיX' שיצאה בהוצאת 'ישראטויס'. המשחק מורכב מלוח משובץ 8X8 שעליו מפזרים 63 אריחי משחק שעליהם מספרים חיוביים ושליליים (למשחק עם ילדים קטנים שטרם למדו מספרים מכוונים, אפשר פשוט להתעלם מהסימן). האריח האחרון הוא הסמן. 

המשחק הוא פשוט מאד. שחקן אחד משחק לפי שורות והשני לפי טורים. כל שחקן מזיז את הסמן למשבצות אחרת בשורה או בטור ולוקח את האריח שהיה שם, כך מצטברים אצלו אריחים ומי שסכום המספרים על אריחיו גדול יותר – מנצח. פשוט וקל. קל ? רגע רגע. ממש לא קל. כי כשאתה נוטל אריח מסוים אתה 'כופה' על היריב את השורה (או הטור) וממש לא תרצה לשלוח אותו לשורה שבה יש את אריח '15' הנכסף. מי שישתמש בשיטה חמדנית (מונח ממדעי המחשב שאומר שתמיד בוחרים את מה שטוב לי בלי לחשוב כמה צעדים קדימה) – יפסיד. כאן דרוש תכנון מראש.

וכן, אפשר בהחלט לטמון מארבים, ביחוד כשהלוח מתחיל להתרוקן. במשחק ששחקתי היום עם בני (בן 12) טמנתי לו מארב. בחרתי בכוונה אריח עם ערך נמוך (6-) אך זה ניתב את המשחק למצב שבו הוא היה חייב לקחת את האריח הכי גרוע על הלוח – '10-'. אולם היתה זו הפעם היחידה שזה קרה  ולמרות כל מאמצי הוא ניצח בהפרש של 16 נקודות... ראו הוזהרתם!

המשחק אותו סקרנו היום שונה מכל קודמיו. אם עד כה סקרנו משחקים שיש להם 'אבא', מחבר משחקים מפורסם (כלומר אדם שהוציא לאור כמה וכמה משחקים, שיש לו אתר אינטרנט ואולי גם ערך בויקפדיה) ששמו מתנוסס באותיות גדולות על קופסת המשחק, הרי שהפעם היינו צריכים להתאמץ ולמצוא באותיות קטנות מאחורי הקופסה את השמות פ' (פאטשיה) בר-שביט וא' (אבנר) טביב כמפתחי המשחק. חיפוש ברחבי האינטרנט גילה לא רק את שמותיהם הפרטיים של המפתחים אלא גם את העובדה שהמשחק הומצא לפני כ 50 שנה ומאז תורגם לאנגלית, גרמנית ואפילו יפנית. למשחק גם אין אבא ברשת. גם אורדע (שנמכרה ל'משחקי יצירה') וגם לישראטויס אין אתרי אינטרנט. 

היכן נשיג את המשחק ? ובכן, קשה מאד. בשיחה עם החברה התברר שהמשחק כבר לא מיוצר שנים רבות. אולי נשארו עותקים בודדים בחנויות נדחות. נסו את מזלכם וספרו לנו בתגובות למטה.


(פורסם לראשונה ב'גושארבע', המגזין של גוש-עציון, אפרת קרית ארבע והר חברון)

 

לטורים קודמים

 

הלל אפלבום הוא מנהל שותף של פורום 'הורות ומשפחה' בכיפה, הורה ומורה, וחובב משחקי קופסה