''מה אני עושה פה לא יודע ''

פעולה לשבטים מעפילים-הרא"ה בנושא שליחות ותפקידנו בעולם רקע: בפעולה זו נענה על השאלה מדוע צדקה היא בבחינת "צדק" ולא "חסד"- מדוע יש חובה על האדם לתת מרכושו הפרטי ולסייע משלו למישהו אחר. התשובה לשאלה זו נובעת ממעמדו של האדם ותפקידו בעולם. בפעולה זו נראה כי העולם נברא מלכתחילה כחסר, ועל האדם מוטלת המשימה לקדמו ולשפרו. כך הוא שותף לקב"ה למעשה הבריאה, הממשיך ומשתכלל. על כן ניתן על עניין הצדקה לומר כי אכן הרכוש לא נחלק באופן שווה בעולם, אך אין זו גזירה משמיים!! זהו תפקידו של האדם לחלקו באופן הגון ולעזור לחלשים.

חדשות כיפה מחלקת הדרכה 18/03/03 00:00 יד באדר ב'


פעולה מספר 10:
" מה אני עושה פה לא יודע "

פעולה לשבטים מעפילים-הרא"ה בנושא שליחות ותפקידנו בעולם



רקע:
בפעולה זו נענה על השאלה מדוע צדקה היא בבחינת "צדק" ולא "חסד"- מדוע יש חובה על האדם לתת מרכושו הפרטי ולסייע משלו למישהו אחר. התשובה לשאלה זו נובעת ממעמדו של האדם ותפקידו בעולם. בפעולה זו נראה כי העולם נברא מלכתחילה כחסר, ועל האדם מוטלת המשימה לקדמו ולשפרו. כך הוא שותף לקב"ה למעשה הבריאה, הממשיך ומשתכלל. על כן ניתן על עניין הצדקה לומר כי אכן הרכוש לא נחלק באופן שווה בעולם, אך אין זו גזירה משמיים!! זהו תפקידו של האדם לחלקו באופן הגון ולעזור לחלשים.

מטרת הפעולה:

  1. החניך ידע ויפנים שהעולם נברא מלכתחילה כחסר, ועל האדם מוטלת המשימה לקדמו ולשפרו, כל אחד בדרכו הוא צריך לבצע את "שליחותו" על הצד הטוב ביותר.

  2. החניך יבין שהרכוש בעולם לא התחלק באופן שווה בין בני האדם בעולם, ותפקיד האדם הוא לחלק את הרכוש כך שיהיה מספיק לכולם ובכך לעזור לחלשים.

מהלך הפעולה:
שלב א'- תפקידנו בעולם
המדריך יפזר ברחבי החדר כרטיסיות (נספח מס' 1). כל כרטיס מייצג בצורה שונה את תפקיד האדם בעולם. על כל חניך לבחור כרטיס שלדעתו מייצג את עיקר תפקיד האדם בעולם.

שלב ב'- מה אפשר לשפר?!
המדריך יחלק את החניכים לשתי קבוצות, המדריך יציג נתון על כל קבוצה להציע בתורה ובמהירות כיצד ניתן לשפר את המצב או לשכלל את העניין
לדוגמא:
תפוחי אדמה- פשטידה, צ'יפס וכד'
מלחי ים המלח- מוצרי קוסמטיקה וכד'
נפט- פלסטיק, בנזין וכד'
מחלות- תרופות, חיסונים וכד'
עוני- צדקה, סעד וכד'
רעידות אדמה - מכשור התראה, בטיחות וכד'

המדריך יעלה לדיון את הנקודה הבאה:
· תמיד חונכנו וגדלנו על זה ש"מעשי הקב"ה" מושלמים, ואנו רואים מהדוגמאות הנ"ל שמעשי האדם באים ומשנים את "מעשי הקב"ה" הייתכן?! ולא רק זאת, אלא הרבה פעמים אנו רואים שמעשי בני האדם הם "טובים יותר" ממעשי הקב"ה?

שלב ג'- מעשה שהיה
על רבי עקיבא כולנו שמענו (בכל זאת, אנחנו בני עקיבא...), אבל לא כולנו שמענו על ה"חבר" שלו טורנוסרופוס. טורנוסרופוס היה רומאי והיו לו הרבה שאלות לשאול את רבי עקיבא על היהודים ומנהגיהם המשונים. לטורנוסרופוס היו הרבה פעמים שאלות מגמתיות ומתחוכמות ונדרשה חכמה כדי לענות עליהן.
המדריך יחלק לחניכים את המדרש על ר' עקיבא וטרונסרופוס הרשע (נספח מס' 2)
קצת על המדרש:
ר' עקיבא אומר שמעשי בני אדם גדולים ממעשי הקב"ה. מדוע?!
נמשיך לקרוא ונראה כי שאלת טורנוסרופוס לא הייתה כה תמימה. מאחוריה הסתתרה ביקורת על ברית המילה. אם מעשי הקב"ה מושלמים כיצד באים בני האדם ופוגעים ומשנים (ברית מילה למשל)
רבי עקיבא לא רק משיב הוא גם מדגים את דבריו. מהן הדוגמאות? מה משמעותן?
1) חיטה ולחם. החיטה היא מעשי הקב"ה והלחם- מעשי אדם. האדם אינו בורא אלא לוקח את חומר הגלם שעשה הקב"ה ומשפרו.
אניצי פשתן- חלקים מצמח הפשתן ובגדים עדינים ויפים שנעשו ממנו. גם בדוגמא זו ה' יצר את חומר הגלם והאדם עושה ממנו דברים נאים ומשופרים.
לטורנוסרופוס שאלה טובה נוספת- מהי? (הואיל והוא חפץ במילה, למה אין הולד יוצא מהול ממעי אמו?) מה תאמרו עכשיו?

רבי עקיבא אומר כי תינוק, לא רק שאינו מהול, הוא גם מחובר עדיין לאמו בחבל הטבור, כלומר התינוק אינו מושלם.
אחרי שגילינו מה שאלתו האמיתית של טורנוסרופוס, צריך לברר- האם תשובתו של רבי עקיבא הייתה אמיתית, האם הוא באמת חושב שמעשי אדם נאים יותר ממעשי שמים, או שאמר זאת פשוט כדי להקדים תרופה לשאלה של טורנוסרופוס?
תשובה (לאחר שנתקבלו תשובות מהחניכים): נראה כי רבי עקיבא באמת מתכוון למה שהוא אומר.

סיכום:
בשלב הראשון של הפעולה ראינו שכל אחד מסתכל על תפקידו בעולם בצורה שונה. אבל אנו צריכים לזכור ולהבין שלכל אחד ואחד מאתנו בלי יוצא מן הכלל יש תפקיד בעולם- שליחות, ואנו צריכים למלא אותה על הצד הטוב ביותר.
בשלב השני של הפעולה ראינו שהאדם לוקח חומרי גלם שהקב"ה ברא ומשפר אותם, כשהקב"ה ברא את העולם הוא ברא אותו לא מושלם, העולם הוא בעצם חומר גלם חסר, אבל הקב"ה לא סתם השאיר את העולם "חסר" הוא השאיר בו מישהו אחראי מאוד שתפקידו לדאוג לעולם- זהו האדם! תפקיד האדם בעולם הוא לשמור על מה שהקב"ה עשה וכמובן לעבוד, לשפר, ולשכלל כמה שיותר... בשלב השלישי ראינו שרבי עקיבא חושב ומתכוון לכך שמעשי אדם נאים ממעשי שמיים, ר' עקיבא גם נותן דוגמאות, הדוגמאות מראות כי העולם אינו מושלם. העולם הוא חומר גלם שהאדם משכלל אותו.
אנו צריכים לזכור שזמננו בעולם מוגבל, וצריך וכדאי שננצל כל דקה עד תום.
שנזכה...



"אני מאמין שהחיים בעיקרם אינם אוסף השעות והימים בין לידתו של אדם למותו,
אלא התוכן שאנו יוצקים לתוכם, הביטוי החזק של הקיום איננו זרימת הזמן לאורך חייו של האדם,
אלא אוסף החותמות שהוא מטביע על הסובבים אותו מכוח אישיותו ומעשיו-
ואוסף החותמות שהעולם מטביע בו דרך רגישותו ופתיחותו לגוונים היותר דקים של גילוי החיים.
יש מי שנתנו לו חיים ארוכים ובמובן המסוים הזה כמעט לא חי
ויש מי שחי חיים קצרים ומלאים...
למד לאהוב, לחנך- התלבט בבעיות היותר עמוקות של החיים
ותישאר עם זאת רגיש ופתוח לחייך, לטייל"....
(מתוך הספד ליוני נתניהו ז"ל)


נספח מספר 1:



נספח מספר 2:


"שאל טרונוסרופוס הרשע את ר' עקיבא:
איזה מעשים נאים של הקב"ה או של בשר ודם?!
אמר לו: של בשר ודם נאים.
אמר לו טרונוסרופוס: הרי השמיים והארץ יכול אדם לעשות כיוצא בהם?
אמר לו ר' עקיבא: לא תאמר לי בדברים שהם למעלה מן הבריות, שאין שולטין בהם, אלא בדברים שהם מצויים בבני אדם.
אמר לו: למה אתם נימולים?
אמר לו: אף אני הייתי יודע שאתה עתיד לומר לי כן, לכך הקדמתי ואמרתי לך: מעשי בשר ודם הם נאים משל הקדוש-ברוך-הוא.
הביא לו ר' עקיבא שיבולים וגלוסקאות, אמר לו: אלו מעשי הקדוש-ברוך-הוא ואלו מעשה בשר ודם- אין אלו נאים?
הביא לו אניצי פשתן וכלים מבית שאן, אמר לו: אלו מעשה הקדוש-ברוך-הוא ואלו מעשה בשר ודם- אין אלו נאים?
אמר לו טרנוסרופוס: הואיל והוא חפץ במילה, למה אין הוולד יוצא מהול מעי אמו? אמר לו ר' עקיבא: ולמה שררו יוצא עמו- לא תחתוך אמו שררו?