חג כחול לבן וירוק

שרה בר אשר, נטורופתית וראש בית הספר בריאה לרפואה משלימה במכללת אורות נותנת לכם טיפים תזונתיים לחג העצמאות

חדשות כיפה שרה בר אשר 05/05/14 19:03 ה באייר התשעד

חג העצמאות הוא ללא ספק, גם חגם של הכלים החד פעמיים. זאת כיוון שסלסלות פיקניק מפונפנות אינם חלק מתרבות המנגל הישראלית. המארח הישראלי שהציג עד כה שולחן אירוח עם שילוב מנצח של צבעי הכוסות, הצלחות והמפיות, מקשט בשנים האחרונות את שולחנו בכלים חד פעמיים אקולוגיים. אך לפני שנבלע לתוך העולם האקולוגי, בואו נכיר את החברים שישתתפו בטור: תכירו את אזילים, מתחדשים, מתפרקים ומתכלים. אזילים הם כלים חד פעמיים ושקיות שעשויים מחומרי גלם שהולכים ואוזלים מן העולם. כגון: נפט וגז. מתחדשים, אלה חומרי גלם כגון: קנה סוכר, תירס, עמילן תפוחי אדמה, במבוק ועלי דקל שגם אם נכין מהם כלים חד פעמיים ושקיות, הם ישובו ויצמחו מחדש. שני המושגים הראשונים מתייחסים לתחילת החיים של חומרי הגלם. שני המושגים הבאים מתייחסים לסוף החיים: חומרי הגלם יכולים להתפרק במזבלה. אך ישנם כלים שעשויים מחומרים שמתכלים בתוך הקומפוסט ואינם מרעילים אותו. כך שחומר הגלם נטמע בחזרה באדמה ומשמש את החקלאות.

סוכר: חומר הגלם שמופק מקנה הסוכר נקרא BAGASSE. קנה הסוכר הוא צמח רב שנתי. הגבעולים הם קנים גבוהים שיכולים להגיע לגובה של 6-7 מטרים. הם דומים לקני במבוק. כמחצית מכמות הסוכר שנצרכת היום בעולם, מופקת מאחד הזנים של הצמח הזה. תהליך הצמיחה של קנה הסוכר מתחדש בכל 3-5 שנים. החומר שנקרא BAGASSE הינו הסיב שנותר לאחר מיצוי קנה הסוכר. בעבר הוא היווה פסולת חקלאית שמיועדת לשריפה. היום משתמשים בחומר הגלם הזה עבור ייצור כלים חד פעמיים. מכניסים את התערובת בחום ובלחץ לתוך תבניות לפי הדגם המבוקש. התוצאה המתקבלת היא מוצר אקולוגי חזק שמתכלה בתוך 30-45 ימים בסביבת קומפוסט. (הכלים החד פעמיים האקולוגיים מתכלים גם במזבלה, אך שם לא ניתן למדוד את זמן ההתכלות). הכלים הינם בעלי מרקם ומראה של קרטון אך הם קשיחים יותר מכלים חד פעמיים מנייר או מקלקר. הכלים מתאימים לשימוש

עם מזון חם וקר, למרות שמדובר בכלי שעשוי מ- 100% חומר אורגני. עם זאת, הם אינם אטומים לנוזלים. לכן לא ניתן לייצר מקנה סוכר כוסות או סכו"ם.

עלי דקל: קיימים כלים חד פעמיים אקולוגיים שמיוצרים מ- 100% עלי דקל שנפלו אל הקרקע. לכן לצורך הכנתם אין פגיעה בעצים. תהליך הכנת הכלים הינו פשוט, ואינו מזהם בכלל. בזמן הייצור משתמשים רק במים ובתנורים. אין צורך בתוספת של כימיקלים ודבקים. והכלים לא מכילים כלור, דיו וצבע כפי שמכילים הכלים החד פעמיים שעשויים מפלסטיק רגיל. בנוסף, הכלים מתכלים בתוך חודשיים בתוך קומפוסט. הכלים מבודדים מחום. וניתן להגיש בהם מזון נוזלי חם או קר. בנוסף, הכלים ניתנים לשימוש במיקרוגל, במקרר, במקפיא ואפילו בתנור בחום של עד 180 מעלות כשמשך האפייה אינו עולה על 45 דקות.

תירס: ישנן כוסות לשתייה חמה שעשויות מעמילן תירס. שאגב, אינן מתאימות בפסח למי שנמנע מאכילת קטניות.

נייר: הרבה אנשים טועים וחושבים שכוסות מנייר הן ידידותיות לסביבה. אך לכוסות מנייר ישנו ציפוי פנימי מפלסטיק שנקרא PE זהו פולימר שמופק מנפט. מדובר בלמינציה דקיקה שמטרתה למנוע נזילה של המשקה. החומר PE מונע את התכלות הכוס בתוך קומפוסט. לכן חשוב לקנות רק כוסות שמצופות בחומר שנקרא PLA זהו פולימר אורגני וצמחי.

סכו"ם: זהו נושא בעייתי ושנוי במחלוקת. הסכו"ם הכי אקולוגי שקיים היום, עשוי מ- 75% עמילן תירס ו- 25% פלסטיק רגיל. הסכו"ם עבה וחזק ומתאים לשימוש עם מזון חם.

הנטורופתית שרה בר אשר, מייסדת וראש בית הספר "בריאה" לרפואה משלימה במכללת "אורות ישראל" באלקנה ומרצה בנושא "תזונה ותעשיית המזון". Barasher@zahav.net.il.