טופו, סויה וכל מה שביניהם

אלפיים שנה הסתדרנו בלי סויה. תוסיפו לזה עוד כמעט ארבעת אלפים שנה מאז בריאת העולם. אז בשביל מה צריך עכשיו את הסויה, הטופו, הטמפה וכל הסינית הזאת?!

חדשות כיפה שרה בר אשר 08/12/13 10:37 ה בטבת התשעד

בכדור הקטן שבו אנו חיים, כבר מזמן התערבבו להם כל המאכלים. כך שאם השתלבתם טוב עם הג'אנק פוד מהמערב, מוטב שכעת תשלבו בצלחת שלכם מאכלים מצוינים מהמזרח. ולא, לא תהפכו לסינים. יותר מכך! מתברר שגברים שאוכלים טופו לא יהפכו לסיניות... זה בדוק!

אז מה טוב כל כך בטופו?

הטופו מכיל עד 2% סוכר ובמילים אחרות הוא בעל ערך גליקמי נמוך. לכן הוא טוב לסוכרתיים ולהרזיה.

הוא טוב למי שלא מפרק טוב את סוכר החלב - הלקטוז. והוא טוב למי שחלב ומוצריו גורמים לו לליחה. זאת אומרת, למי שסובל מדלקות בגרון, באוזניים, או בעיניים, שפעת, סינוסיטיס, אסטמה ועוד. ולמי שסובל מיציאות רכות.

הטופו לא מכיל כולסטרול, אלא שמן צמחי. לכן הוא מעולה למי שסובל מרמות גבוהות של כולסטרול.

בנוסף, הטופו מכיל חומר הנקרא פיטוסטרולים שמאזנים את רמות הכולסטרול בדם. לכן שוב, הוא מצוין לסובלים מכולסטרול גבוה.

הטופו מכיל לציטין שסופח אליו את הכולסטרול. שוב, מעולה למשק השומנים בגופנו ושוב מעולה להרזיה. הלציטין גם משפר את הזיכרון.

הסויה עשירה בסיבים תזונתיים. ולכן סופחת שומנים ומאזנת את הסוכר בדם.

בשילוב עם דגנים מלאים כמו אורז מלא, קינואה, כוסמת, דוחן ועוד, מקבלים חלבון מלא המכיל את כל חומצות האמינו. כמו בחלבון מהחי.

הטופו עשיר מאוד בסידן, לשם השוואה ב - 100 גרם טופו יש 130 מ"ג סידן. לעומת זאת, ב- 100 מל"ל חלב פרה (שלא מועשר בסידן) יש 100 מ"ג סידן.

בנוסף הוא מכיל גם ברזל, אשלגן, מגנזיום, וויטמינים מקבוצת B.

הטופו עשיר בפיטואסטרוגנים. פיטואסטרוגנים הם אסטרוגנים ממקור צמחי. אצל נשים בגיל המעבר הם מאזנים את רמות האסטרוגן. במזרח הרחוק נדיר למצוא נשים שעדיין אוכלות אוכל מסורתי ושסובלות מתופעות של גיל המעבר.

בנוסף, לטופו, ישנה אנרגיה מקררת. כך שהוא טוב לטיפול בגלי חום וכאמור יש בו, סידן כך שהוא טוב למניעת אוסטיאופורוזיס. שתי בעיות שאופייניות לגיל המעבר.

למרות שמדובר בקטנייה, הטופו קל לעיכול ולא גורם לתופעות האנטי סוציאליות מעולם הקטניות...

עם זאת, כמו לכל מאכל גם הסויה לא טובה לאנשים מסוימים. אז, למי לא טוב לאכול סויה:

לאנשים הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס. למרות שיש אומרים שכמבשלים את הסויה, אזי ההשפעה המזיקה מתבטלת.

לאנשים הסובלים מקור. לפי הרפואה הסינית, לסויה יש אנרגיה מקררת. שוב, ניתן לפתור את הבעיה ע"י בישול, אפיה, או הקפצה.

כמו ברוב המזונות, כך גם לסויה ישנם אנשים שמתפתחים אלרגיה כשהם אוכלים אותה. אנשים אלה צריכים להימנע מאכילת סויה.

שימו לב שהסויה שאתם אוכלים לא עברה תהליך של הנדסה גנטית.

ושוב, כמו בכל מאכל, אל תגזימו עם הכמויות.

הנטורופתית שרה בר אשר, מייסדת וראש בית הספר "בריאה" במכללת "אורות ישראל", קמפוס אלקנה ומרצה בקורס "תזונה ותעשיית המזון"