שאל את הרב

"עשה לך רב"

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 15/06/23 18:09 כו בסיון התשפג

שאלה

שלום רב!

אני כן מאמין באלהים, אבל התורה לא מסתדרת לי, לכן קשה לי איתה. אני מעריך את התורה כיוון שהיא נוגעת להרבה אנשים, אבל אלי היא לא נוגעת היות ושורש הדברים לא מתאים לניסיוני. ואנסה להסביר עניין מסובך זה בתקווה שתקלעו להבנתי.

שורשו של דבר, והסיבה להתהוותינו בעולם התיקונים הגשמי הזה הוא חטאו של אדם הראשון. התורה מנסחת לנו את הדברים שהנחש פיתה את חוה, וחוה את אדם. אבל מניסיוני שלי, ניסיון החיים שלי זה לא מסתדר לי. כי לפי מיטב וזכרון ניסיוני חוה היא זו שטיכסה עצה עם הנחש כנגד בעלה אדם, לכן התורה בסיפורה והאשמתה המקורית המסורתית אינה מוצאת לי פתרון, והבנין שבניתי על פי הנוסחה המקורית שמספרת לנו התורה קרס והריני כיום מחוץ למערכת... איזו מערכת? אני חושב שהוצאתי מכלל ישראל על ידי ההשגחה היות ולא נמצאה לי מסגרת או תורה שתצדיק את גירסת החיים שלי על מנת שאבנה בניין שידי זרובבל סמוכים עליו, והריני מוקצה על ידי ההשגחה מחמת סיבה זו ולא מחמת מיאוסי.

לא ניסיתי למצוא פתרונות אחרים בדתות אחרות, לא באיסלאם שזו דת תתאית ליהדות, ולא בנצרות שהיא כיום ובאופן זמני ולפי מיטב הבנתי מתנשאת ומעל לרובד המימד הרוחני היהודי. וכן גם לא בכתות למיניהם לא ניסיתי למצוא פתרון שיהווה מזור בתורתם שיהא עזר כנגדי.

אני יכול עוד להמשיך ולנסות להסביר את דילמת חיי אבל דומה שדי בכך ושהצלחתי להעלולת על הכתב כאן את תמצית הדברים בצורה ברורה. ושאלתי היא: האם יש ביהדות עצה לאנשים כמותי? האם "שב ואל תעשה עדיף"? האם אדם כמותי נקרא מהמחכים למשיח? או לישועת האלהים? ומהם המצוות שאני מחוייב בהם במתכונתי זו? האם די בכללי אתיקה מקובלים? כגון נימוס, אדיבות, ו"מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך" - ודי לי בכך?

אני דיי נבוך,

תשובה

שלום וברכה

איני בטוח שהבנתי את כל מה שכתבת.

אנסה לכוון מעט.

ואם הדברים כלל לא מדברים בך - אנא שוב ודייק אותי, וננסה מחדש.

אמונתי העמוקה היא שאין אדם שאינו קרוא לעסוק בעולם התיקון.

ישנו תיקון המבוסס על האדם עצמו. עוד לפני מתן תורה. רמב״ן כותב על כך בפרשנותו למבול, והסיבה שהמבול נבע מתרבות של ״חמס״, שהיא אסורה מצד עצמה.

התורה מייסדת קומות נוספות. גבוהות יותר.

והיא מחייבת אותנו לצאת מהבועה של עצמנו, והיא לא כפופה לניסיוננו האישי.

אנחנו כפופים לה.

איני מבין כיצד אתה קובע שאתה מחוץ לכלל ישראל, או שההשגחה לא מוצאת לך מקום בעולמנו.

אין לנו דרך לדעת את הנעשה מאחורי הקלעים של המציאות. אולם ממה שאנחנו למדים ממקומות שונים בתנ״ך - אנו למדים ששערי שמיים פתוחים.

ובעיקר -

אם אני רשאי להציע - אל תסתבך במלכודת פילוסופית.

עשה טוב. ככל שאתה יכול - יותר טוב.

וכך תטפס מהקומה הבסיסית כלפי מעלה.

כל טוב

כתבות נוספות