שאל את הרב

דין ערלה

חדשות כיפה רבני מכון התורה והארץ 13/01/03 22:38 י בשבט התשסג

שאלה

שלום רב!

שאלתי היא לגבי היתר אכילה פירות לשני עצים.

הראשון הוא עץ של תפוז ננסי שנשתל בגינתנו עם מעט פירות עליו לא ידוע מהיכן העץ וכמה זמן הוא קיים אצלנו הוא נמצא כחודשיים-שלושה, כמו כן בינתיים גם צצו להם תפוזים חדשים על העץ.

העץ השני הוא עץ לימון שנשתל בגינתנו לפני 3 שנים עם לימון אחד שכבר היה עליו. העץ נשתל בשלבי גידול ראשוניים, גם בעץ הזה נוספו פירות חדשים במשך שלושת השנים ובאף לימון לא נגענו.

מה דין הפירות בשני העצים? הן מבחינת אכילה או מבחינת הנאה ושימוש.

בתודה מראש ובברכת התורה

תשובה

בס"ד

שלום לך אלעד, וברכת ד' עליכם.

הכלל הוא שעץ צריך שיהא שלש שנים מחובר לקרקע, והעברות ממקום למקום עם גושו אינן גורעות, ועדיין נחשב להיות מחובר, אולם אם היה במצב מנותק תקופה מסוימת הרי כשחוזרים ונועטים חייבים בערלה מחדש.
לענין התפוז הננסי הרי שאין לי מידע כיצד היה העץ קודם שתילתו, והאם הגיע אם גוש או לא, על כן עלינו להחמיר ולהצריך למנות שנות ערלה משעת הנטיעה, וכל הפירות שגדלו עליו הם אסורים באכילה.
לגבי עץ הלימון שכתב עברו עליו ג' שנים, הרי שכל פרי שיחנוט מאחר טו בשבט יהא או נטע רבעי ואז צריך לפדותו, אולם מכיוון שיש ספק כיצד הגיע העץ לשתילה שמא לא היו צריכים למנות ג' שנים חדשות א"כ יש להפריש מהפירות גם תרומות ומעשרות. עצתי לך להוריד את כל הפירות מהעץ כך שתכירו אלו פירות החלו לחנוט לאחר טו בשבט.

בברכת התורה והארץ
יהודה הלוי עמיחי



כתבות נוספות