"עכשיו אני מבין למה אנשים רוצים להתחתן בקפריסין"

זוגות שהתחתנו דרך המועצה הדתית חוף השרון מספרים על התסכול מכך שלא קיבלו תעודת נישואין. "אנחנו היחידים מהחברים שלנו שהתחתנו ברבנות. זו הפעם האחרונה שאנחנו נפגשים עם הממסד הדתי"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 24/06/15 16:00 ז בתמוז התשעה

"עכשיו אני מבין למה אנשים רוצים להתחתן בקפריסין"
shutterstock, צילום: shutterstock

שבוע לאחר הגשת העתירה של הרב נתן שהם נגד המשרד לשירותי דת באשר לשחרור של תעודות נישואין לזוגות שהתחתנו, עדיין לא נמצא פתרון באופק, והזוגות, אשר חלקם התחתנו לפני למעלה מחודש מיואשים ביותר, ושרובם לא דתיים וזו ההתנגשות הראשונה שלהם עם הממסד הדתי, מביעים תסכול רב מהעיכוב שעלול לעלות להם בכסף ובביטול חופשות. בראיונות ל'כיפה' הם חושפים את חילול השם הגדול שנעשה בשל העצירה באספקת תעודות הנישואין, זאת ללא מתן סיבה מספקת.

כזכור, בשבוע שעבר פורסם ב'כיפה' כי המשרד לשירותי דת מעכב מאות תעודות נישואין לזוגות, זאת בשל חשדות להתנהלות לא תקינה של המועצה הדתית חוף השרון. ההתנהלות הלא תקינה לכאורה הינה בעיקר בשל רישום לנישואין שעשו גורמים בשם המועצה הדתית בנמל תל אביב, כך על פי טענות המשרד.

למרות ביקורת שנערכה במועצה הדתית, ובה לא נמצאו פגמים ברישום לנישואין, מעוכבים תעודות הנישואין זה יותר מחודש, דבר אשר לא מאפשר לזוגות לקבל משכנתא כזוג נשוי, וכן מוביל לבעיות נלוות כגון מניעה לשנות את שמות המשפחה וכדומה.

"זה ממש מקומם", מספרת לכיפה דניאל, אשר התחתנה לפני כחודש בעזרת רב מחתן של המועצה הדתית חוף השרון ועדיין לא קיבלה את תעודת הנישואין. "עברנו את כל התהליך, את כל מה שצריך לעשות, ועכשיו פתאום אנחנו מגלים שזה לא מספיק ומעכבים לנו את התעודה. אנחנו היחידים מכל החברים שלנו שהתחתנו ברבנות. כל כך הרבה מעדיפים להתחתן בצורה פרטית, בקפריסין או במקומות אחרים, ואנחנו, שהתעקשנו להתחתן ברבנות פתאום מגלים שאנחנו לא יכולים לבצע פעולות כזוג נשוי".

דניאל מספרת כי בעוד כחודשיים, בספטמבר, הם אמורים לטוס לחו"ל, אך מכיוון שהזמינה את הכרטיסים בשם החדש, היא נמצאת בבעיה, מכיוון שכרגע היא לא יכולה לשנות את שם המשפחה שלה במשרד הפנים בשל החוסר בתעודת נישואין. "הזמנתי כרטיסי טיסה על השם החדש כי לא העלתי על דעתי שיעכבו את התעודות. הטיסה בספטמבר ולהזמין דרכון לוקח זמן, בייחוד בקיץ. אם הסיפור הזה יקח עוד חודש אנחנו נמצא את עצמנו ממש בבעיה", היא אומרת.

דניאל מספרת בתסכול על המפגש עם הממסד הדתי, שהחל לדבריה בצורה טובה עם רב מחתן מאיר פנים, ונגמר בקשיים בשל פוליטיקה. "מצאנו סוף סוף רב שעושה את הגישור בין חילונים להלכה. עד שמצאנו רבנים שקצת עוזרים לתת לאנשים שלא קרובים לדת הרגשה טובה פתאום אנחנו נתקלים בקיר של קשיים מהממסד. זה ממש מגוחך ועצוב. אין לזה שום הצדקה. עברנו את כל התהליך וזה ממש מרתיח". לדבריה, היא כלל לא נרשמה לנישואין בנמל תל אביב כך שאינה קשורה באופן כלשהו לבעייתיות לכאורה.

"התחושות קשות מאוד", מספר ל'כיפה' אוהד, שהתחתן לפני מעט יותר מחודש, ועד היום לא קיבל את תעודת הנישואין שלו. "אנחנו זוג לא דתי אבל מאמין. בת זוגתי באה ממשפחה מסורתית ואני ממשפחה שמאמינים ביהדות, וכל הסיפור הזה, היחס והתפיסה שכולאים זוגות ומשחקים על הגב שלהם עם הפוליטיקות הקטנות והפנימיות מרחיקה אותנו מהמוסד הדתי. פתאום אני מבין למה אנשים רוצים להתחתן בקפריסין, להיות ידועים בציבור ולעשות חוזים פרטיים. זה עצוב. לא נראה לי שהדת מבוססת על כסף או גחמות".

לדבריו, בשל העובדה שאין להם תעודת נישואין הם לא יכולים לחתום על משכנתא, והדבר עלול לעלות בכסף בסופו של דבר. "לאישור משכנתא של זוג נשוי צריך תעודת נישואין ולא מוכנים לאשר לנו את המשכנתא בלי זה. משרד הדתות עושה עוול לזוגות שחגגו את היום המאושר בחייהם ועכשיו עוסקים בזוטות מתסכלות".

"אם יש בעיות תפרסמו בשלטי חוצות ואנשים יחליטו אם להתחתן בחוף השרון, אבל לבוא בדיעבד ולעכב לאנשים את תעודת הנישואין? לא עושים דברים כאלו ולדעתי זה גם לא חוקי. זוג צעיר שכל מה שרצה זה להיפגש פעם אחת בחיים עם המוסד הדתי נתקל בחומה. אם לא נקבל את תעודת הנישואין זה לא יעבור בשתיקה. זו הפעם האחרונה שהמוסד הזה יפגוש אותי. אנחנו משפחה מסורתית אבל על הגב שלי לא יעשו פוליטיקות".

לדבריו, גם הם לא נרשמו לנישואין בנמל תל אביב, ואינם קשורים כלל למקרים שעליהם נטען כי הם בעייתיים. "פגשנו רב מאוד נחמד, הבאנו את המסמכים שצריך, את העדים, הכל כמו שחברים שלי עשו ברבנויות השונות בארץ. לא ברור על מה הרעש הגדול ומכאן התסכול הגדול".

מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה כי "המשרד עדיין חוקר את הנעשה במחלוקת הרישום לנישואין בהוד השרון מאחר ועלו מספר חשדות אשר דורשים בירור". בתגובה לשאלה האם התעודות תקועות עד להודעה חדשה ענו במשרד בחיוב.