משרד הדתות מעכב מאות תעודות נישואין של מתחתנים בחוף השרון

פרסום ראשון: בעתירה שהוגשה לבג"צ טוען הרב נתן שהם, רב המועצה האזורית חוף השרון, כי משרד הדתות מעכב אספקת תעודות למתחתנים ללא סיבה. גורם במשרד: העיכוב בשל התנהלות לא תקינה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/06/15 17:26 ל בסיון התשעה

משרד הדתות מעכב מאות תעודות נישואין של מתחתנים בחוף השרון
Shutterstock, צילום: Shutterstock

משרד הדתות מעכב מאות תעודות נישואין של מתחתנים טריים במועצה האזורית חוף השרון במשך חודשים זאת ללא מתן סיבה רשמית, כך טוען הרב נתן שהם, רב המועצה האזורית חוף השרון, במסגרת עתירה אותה הגיש באמצעות פרופסור אביעד הכהן ועו"ד משה יפה, לבית המשפט העליון אתמול (ג') נגד המשרד לשירותי דת והשר לשירותי דת דוד אזולאי.

מתחקיר שערך אתר 'כיפה' עולה כי בחודשים האחרונים עלו טענות מכיוון המשרד לשירותי דת נגד המועצה הדתית חוף השרון כי הם רושמים זוגות לנישואין שלא כדין ובצורה לא תקינה בנמל תל אביב. בשבוע שעבר במהלך דיון בוועדת חוקה הודה ראש מחלקת נישואין הרב חזקיהו סאמין כי מתנהלת חקירה במשרד לשירותי דת בעניין, והיום מתגלים לראשונה פרטים בנוגע לחקירה זו.

על פי הרב שהם, בחודשים האחרונים הוא אינו מקבל תעודות נישואין מטעם המשרד לשירותי דת, ללא קבלת סיבה רשמית ותוך התעלמות מדרישותיו, דבר אשר הוביל אותו לצעד הדרסטי - הגשת עתירה כנגד מעסיקיו. בעתירה דורש הרב שהם לאפשר לו לקבל באופן מידי מאות תעודות נישואין על מנת שיוכל לספק אותן לזוגות המתחתנים. חלק מהזוגות לא קיבלו את תעודת הנישואין שלהם בחודשים האחרונים טוען הרב שהם, דבר אשר מעכב הליכים פרוצידורלים רבים כגון קבלת הנחות במשכנתאות, במיסוי ועוד. לדבריו ניסיונות שעשה כדי לברר מדוע התעודות מתעכבות נענו בשתיקה, טוען הרב שהם, כשהוא מסביר כי אינו יודע מדוע ישנה התעכבות, וכי במשרד מסרבים לתת תשובה.

הסיבה, מתברר, הינה בשל פעילות שעשה הרב שהם בשנה האחרונה בנמל תל אביב, כשכחלק מפתיחת אזורי הרישום לנישואין במסגרת חוק צהר, הוא החל לרשום זוגות לנישואין בבתי קפה בנמל תל אביב בעזרת רב חיצוני, דבר אשר לדברי המשרד לשירותי דת אינו מותר.

גורמים במשרד לשירותי דת מאשרים בשיחה עם 'כיפה' כי הופסקה אספקת תעודות הנישואין, זאת בשל חשדות להתנהלות לא תקינה של הרב שהם. “אנחנו יודעים על התנהלות לא תקינה של הרב שהם", אמר גורם בכיר במשרד לשירותי דת ל'כיפה'. “הוא רושם אנשים בניגוד לנהלים בנמל תל אביב". עם זאת, לדבריו, בימים אלו שוקלים לספק לרב שוהם תעודות נישואין והדבר נמצא בבחינה.

מנגד, אומר הרב שהם, אין כלל בעיה בהתנהלות שלו, וגם אם הייתה, לא ברור מדוע לא פנו אליו באופן רשמי והעדיפו לסגור את הברז של הרישום לנישואין ללא הודעה מוקדמת. “אף אחד לא אמר לנו רשמית שזה בגלל נמל תל אביב. הגשתי את העתירה על הבסיס, על כך שבאו ועצרו לנו את התעודות בלי שימוע, כלום. כמו בברית המועצות. עצרו את התעודות ולא דיברו איתנו בכלל". לגבי הרישום לנישואין אומר הרב שהם, “גם צהר אוספים מסמכים במקומות שונים. איך לצהר מותר לפתוח משרד? אנחנו לא פתחנו משרד, אבל מכיוון שאנו באזור המרכז, ויש ציבור גדול שרוצה נגישות החלטתי למזער את המגע עם הפקידות וליצור קשר עם האנשים בשטח. לא נעשה דבר לא חוקי".

הביקורת לא הוכיחה דבר

ממסמך שהגיע לידי 'כיפה' עולה כי באפריל 2015 פנה מנהל מחלקת נישואין של המשרד לשירותי דת הרב חזקיהו סאמין במכתב לרב שהם בו כתב כי "מאחר והתגלו ליקויים חמורים בהליך רישום הנישואין המתבצע בלשכת הנישואין חוף השרון, המשרד מעכב את מתן תעודות הנישואין עד למסקנות בדיקת הליקויים הנבדקת בימים אלו". הרב סאמין הוסיף והציע להעביר את התיקים של אותם זוגות בכדי להעבירם בדיקה ואישור של גורם מקצועי והם יוחזרו אל המועצה הדתית בצירוף תעודות נישואין תוך 72 שעות מרגע הפקדתם. הליקוים, כך לפי גורמים במשרד לשירותי דת, הינם אלו הרשומים מעלה.

מנגד, אומר הרב שהם, מכתב זה מעולם לא הגיע אליו. "המכתב הזה אולי נשלח אבל הוא מעולם לא הגיע אלי. אף אחד במועצה לא קיבל אותו או שום תגובה אחרת", חוזר הרב שהם ואומר.

חודש לאחר מכן, באמצע מאי 2015, נערכה ביקורת בת כשש שעות מטעם משרד האוצר במשרדי המועצה הדתית חוף השרון. הביקורת נערכה על ידי הרב ליסנר, מנהל מחלקת הרישום בקרית אונו, והרב גולדנטל, מנהל מחלקת רישום הנישואין בגבעתיים, וכן בנוכחות הרב סאמין, כשבמהלכו נבדקו באורח קפדני כ-200 תיקי נישואין, כאשר במהלך הבדיקה, טוען הרב שהם, הוברר כי בכולם נהג כדת וכדין. למרות זאת לא קיבל עד היום תעודות נישואין נוספות.

“בחודשים האחרונים, החליט מאן דהוא במשרד לשירותי דת - לא ברור מכוח איזו סמכות ועל בסיס אלו נימוקים - לפגוע הן בעותר הן בבני זוג המבקשים להינשא באמצעותו, והפסיק לחלוטין את אספקת תעודות הנישואין לעותר. בשל כך, מנועים מאות בני זוג שנרשמו לנישואין אצל העותר להשלים את הליך נישואיהם", נכתב בעתירה. עורכי הדין מטעם הרב שוהם מציינים כי "מעולם לא הוטל כל דופי בעבודת העותר, לא על ידי המשיבים, לא על ידי הרבנות הראשית לישראל, שעותר הוסמך על ידה לכהן כרשם נישואין. כמו בכל מערכת, לעתים עשויים להתגלות פגמים וליקויים בהליך הרישום לנישואין. רשמי הנישואין בכל אתר ואתר עושים לתיקונם, אך קיומם אינו מביא את המשרד להפסיק מתן תעודות נישואין לכלל הנרשמים לנישואין", נכתב בעתירה.

לדברי הרב שהם, מדובר ברדיפה. “רודפים אחרינו, זה מרדף לשמו. עושים אצלנו בדיקות שלא עושים בשום מקום אחר. אחת הסיבות שפניתי לבית המשפט היא כדי שפעם אחת יוכיחו מה הם אומרים. הם מגדירים אותי אשם ואז אני צריך להוכיח שאני חף מפשע? תוכיחו בבית המשפט שאני אשם. למה לעשות דברים בדרך לא הוגנת. בינתיים פוגעים באנשים שנשואים כדת וכדין שלא מקבלים את תעודות הנישואין שלהם".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן