שאל את הרב

פיקוח נפש דוחה שבת-הצלת בעל חיים.

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 26/01/12 23:52 ב בשבט התשעב

שאלה

שלום רב,

ביום שבת האחרון הבחנתי בחצר ביתי בחתול גוסס. הוא ישב רועד, עם ראש מורכן ויצא לו ריר מהפה.. כנראה הוא אכל רעל או משהו. זה היה ברור שהוא לא ישרוד את הלילה אם הוא לא יקבל עזרה בדחיפות.

מאחר ואני חובבת חיות ואפילו יש לי חתולה משלי, היה לי מאוד קשה לראות אותו ככה, ונקרעתי ביני לבין עצמי מה עליי לעשות. האם עליי לחלל שבת ולהתקשר לוטרינר או להסיע אותו אליו בעצמי? או שמא עליי פשוט לעזוב אותו לנפשו בגלל שפיקוח נפש דוחה שבת לא חל על בעליי חיים אלא רק על אנשים. ניסיתי להביא לו חלב כי אומרים שחלב מנקה את הקיבה, אבל הוא לא שתה.. בסופו של דבר יום למחרת הוא מת.

הרגשתי מאוד רע עם עצמי אחריי שגיליתי זאת.. ועכשיו אני שואלת האם נהגתי נכון או שהיה עליי לנסות להציל אותו? ומה באמת עושים במצב כזה?? זה הביא לי צער גדול. :(

תודה מראש על תשובתך.

תשובה

שלום
צער בעלי חיים דוחה איסורי דרבנן (שו"ע שח, לט-מ; מ"ב קנא). אבל אין לחלל שבת באיסורי תורה לצורך הצלת בעל חי. ומאחר ויש אומרים ששימוש בטלפון אסור מהתורה מה גם שלא בטוח שוטרינר עירוני יגיע לטיפול בחתול רחוב, וגם אם כן יגיע זה כרוך בנסיעה וחילול שבת הרי שטוב עשית שלא התקשרת .

היחס לחיי בעלי החיים שונה בתכלית מהיחס לחיי אדם. שכן היחס לגבי חיי אדם הוא יחס של קדושה, שהאדם נברא בצלם אלוקים, והקב"ה נפח בו נשמת חיים, והטיל עליו את האחריות לתיקון העולם. ולכן כל רגע שהנשמה האלוקית שורה באדם, הוא רגע יקר מפז, ובשום פנים אין לקצר חייו של אדם. ואפילו אם הוא מתייסר במחלה קשה, אסור להורגו. אולם חיי בעלי חיים אינם יקרים כל כך, והעיקר הוא שלא לגרום להם צער. לכן ביום חול אדם שיש לו חתול או כלב שסובלים ממחלה קשה, או שנפגעו על ידי מכונית, ואין להם סיכוי להבריא, וניכר עליהם שהם מתייסרים מאוד - במצב כזה עדיף להמיתם בדרך שאינה מכאיבה כדי למנוע מהם צער וסבל.

מצוות צדקה נאמרה כלפי בני אדם ולא כלפי בעלי חיים. ולכן אין חובה לשמר את שיירי המזון כדי ליתנם לבעלי חיים. אבל אדם שמרחם על חיות הבר, ונותן להם משיירי מזונו מקיים בזה מצווה. שכן נאמר על הבורא: "ורחמיו על כל מעשיו", "פותח את ידך ומשביע לכל חי רצון". ומצווה על האדם להידבק במידותיו של בוראו. ולכן המניח שיירי מזונו לבעלי חיים, מקיים בזה מצווה. וכיוון שיש בזה מצווה, אפילו בשבת התירו להניח את שיירי המזון לחיות. וזאת בתנאי שמדובר בחיות רעבות, שמתקשות למצוא את מזונם, כדוגמת כלבים. אבל חיות שמסוגלות להסתדר לבד, כדבורים למשל, אסור להניח לפניהם מזון בשבת, משום שזוהי טרחה מיותרת, ושבת נועדה למנוחה (מ"ב שכד, לא).

ובאופן כללי החיוב לדאוג לבעלי החיים מוטל על הקהילה ולא על האדם הפרטי שאם היה אחראי על בעלי החיים הציבוריים היה מכלה את זמנו וממונו ומעין זה כתב הרב שמואל הלוי ואזנר שליט"א גם לגבי סיוע לבני אדם חולים שכאשר מדובר בחולה שחי בקהילה, החובה להצילו מוטלת על הקהילה כולה, ולא על היחיד. ולפיכך אין היחיד מצווה למכור את כל רכושו כדי להציל את החולה. אמנם אילו היו החולה והוא נמצאים במקום מבודד, והיה נוצר מצב שרק אם ימכור את כל רכושו יוכל להציל את חברו ממוות, אכן היה מצווה לעשות כן. אבל כל זמן שהם חלק מקהילה, אין על היחיד חובה להציל לבדו את חברו (שבט הלוי ח"ה קעד; ועיין בספר נשמת אדם חו"מ תכו, א שהזכיר קושיה של הגרש"ז אוירבאך זצ"ל על זה).


ולהלן הרחבה ומקורות לתשובה מספר פניני הלה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיין בספר באתר ישיבה http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=428

כתבות נוספות