שאל את הרב

כיסוי ראש

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 30/11/04 21:20 יז בכסלו התשסה

שאלה

שלום כבוד הרב,

בנושא של כיסוי ראש עלו לי הרבה שאלות ואחת מהן היא: אם צריך לכסות את השיער מכיוון ששיער של אישה נחשב לשיער ערווה, אז מדוע לא צריכות כל הבנות לכסות את שיער ראשן עת הגיען לגיל מצווה? כמו שמגיל זה גם חל איסור לשיר בחברת בנים, בתואנה שקול באישה-ערווה? האם רק משנישאת אישה, הופך שיערה לכזה?

שאלה 2: היום מכסות בנות את ראשן בכובע סימלי כדי "שידעו שהיא נשואה". האם לדבר זה יש כל ביסוס? למה צריך לדעת שאני נשואה? והרי לשם זה אני גם לובשת טבעת?!

שאלה 3: אומרים שמקור החובה לכסות את הראש הוא באישה סוטה, בכך שנאמר: ותפרע את שיערה. האם מכובע או מפיאה היא פרעה את שיערה? לי זה נשמע שפורעים שיער דווקא משיער אסוף, כמו צמה.הלא כן?

שאלה אחרונה: נאמר לי שמכסים את השיער משום שזהו החלק הכי יפה של האישה ולכן צריך לשמור אותו רק לעיני הבעל. זה לא נשמע לי הגיוני, לאור העובדה שיש לי רצונות משלי ואינני חיה בשביל בעלי, אני ישות בפני עצמה ולא כפופה לאף אחד חוץ מהק"בה.

תודה רבה, וסליחה על אורך השאלה.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

ישנן כמה סיבות לכיסוי הראש ולנשים נשואות ,את צודקת שהמקור מהתורה הוא "ופרע את ראש האישה " משם משמע שלפי התורה מספיק ללכת בשיער אסוף .
במהלך הדורות קיבלו חכמים והוסיפו גם את כיסוי הראש ,אבל לא החמירו לנשים רווקות .משום צניעות .
איסור נוסף הוא ,איסור לגבר להתפלל או לברך מול שיער גלוי של אישה ועל זה נאמר " שיער באשה "
אבל כמו שציינתי שזה הוא איסור לגברים בלבד .
וגם כאן ישנם פוסקים המחמירים ולא מחלקים בין שיער של רווקה או נשואה ,יהודיה או שאינה יהודיה .
(כרגע אינני מדבר על האשה בעצמה ,האם מותר לה להתפלל או לברך כנגד שיער של חברתה הגלוי ).
עייני בספריו הנפלאים של הרב אלינסון בדבר המקורות המורחבים .
אין בכיסוי הראש סיבה ישירה לבררו מעמדה האישי של האשה .בפרוש זו לא הסיבה .אבל דבר אחר אוכל לומר לך מה ששמעתי [מהרב מרדכי אליהו שליט"א ]שכיסוי הראש של האשה מביא ברכה כלכלית לביתה שהרי אמרו חז"ל " אין הברכה מצויה בביתו של האדם אלא בעבור אישתו "
ר ברכה לבטלה גורמת לעניות , כמו שמוזכר במקורות.
ואם הבעל מברך ברכת המזון או ברכת הנהנין מול שיער חשוף של אשתו אז ברכתו היא לבטלה , וברכה לבטלה גורמת בחוסר ברכה מלמעלה .
אלו הם הסיבות ההלכתיות המוזכרות ,במשך הדורות האחרונים נתנו הסברים נוספים כפי שהזכרת (יופיה של האשה אינו אלא לבעלה )אין זה הטעם העיקרי .
ההיפך הוא הנכון ,צריכה את לממש את אישיותך ועצמיותך בבחירת הבגדים ,הטבע ,האיפור והכיסוי הראש .
כך שתוכלי להופיע כפי שאת חפצה ,ובהתאם לאישיותך ,אלא שההלכה מבקשת את הצניעות ,לא על חשבון הביטוי העצמי .
בברכה .

כתבות נוספות