שאל את הרב

קיצוניות - על עונש מוות שנאת ערבים ועוד

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/08/13 18:42 כב באלול התשעג

שאלה

1. בפרשת השבוע ( שופטים) קראנו על זה שאם יש משהו מישראל שעושה משהו לא טוב - לא כמו הכלל ישר -הרג\ שריפה\סקילה\מיתה וכו'.

לא יודעת מה אתכם אבל אני תמיד על קהילות קיצוניות , אני חושבת שזה ממש לא בסדר כאשר בן\בת שלהם קצת סוטה מהדרך אז הם מתעלמים ממנו או מנדים אותו.תמיד חשבתי שזה הדבר הכי לא בסדר לעשות ופתאום אני מגלה שזה מה שהתורה אומרת לעשות- כשיש משהו שמתנהג לא בסדר ישר ל"עשות לו תמוות".מילא זה אבל איך זה מתקשר עם בחירה חופשית כל אחד יכול לעשות מה שבא לו ופתאום אומרים- לא, יש כללים.

2. למה צריך לשנוא ערבים? לא לאהוב אותם? הרי בפרט יש ערבים שהם בסדר וסתם מכלילים אותם עם כולם.

3. בתורה מצוי הרבה מילים לא כשרות\צנועות\בוטות , זה ממש לא צנוע!!

איך התורה שהיא כל כך קדושה משתמשת בפרטים לא צנועים??(כי תצא)

תשובה

שלום מוריה!

אין מה לומר, השאלות שלך טובות ונכונות ואנסה להבהיר את התמונה כך שתנוח דעתך.

אני מאחל לך שתמשיכי כל החיים להבין יותר ויותר לעומק את פרשות השבוע ואת התורה בכלל. אני מאמין שתרוויחי מכך הרבה.

ראשית, יש לדעת שגם בזמן שהיה סנהדרין שהיתה יכולה לדון דיני נפשות, כותבת הגמרא שכמעט ולא היו מבצעים הריגה בבית דין, אולי פעם ב70 שנה, וזה מהרבה סיבות.
הראשונה, כיוון שלא קל לפסוק דין הריגה. יש לכך המון תנאים שכמעט ולא מתקיימים.
והשניה, כיוון שלא היו הרבה אנשים שעברו עבירות שעונשם מוות. ובאמת אחת הסיבות שבגללה הפסיקו לדון דיני נפשות היא בגלל ש"רבו רוצחים". כלומר בגלל שהתרבו מקרי הרצח, הפסיקו לדון דיני נפשות, מכיוון שאז העבירות החמורות האלה הפסיקו להיות דבר נדיר "ועונש המוות" כבר לא היה דבר נדיר ודווקא בגלל זה, זה הופסק.

ומכאן אני רוצה להגיע לנקודה עיקרית.
התורה מדברת על עונש מוות, שאכן ראוי להתקיים כאשר ברור לכולם מה המשמעות של החיים, ומה המשמעות של המצוות ומה המשמעות של לעבור על המצוות.
היום הרוב הגדול לא מבין בכלל מה הערך של המצוות, ולכן גם "עונש מוות" הוא לא יועיל, ולהפך.
הכל מושתת על הרעיון שהמצוות הן מחזיקות את העולם ונותנות לו את ערכו, וכאשר אדם עובר עבירות מסויימות במזיד וע"פ כל התנאים – המעשה שלו פוגע ומדרדר את חברה כולה.

אם אדם עושה עבירה חמורה בסתר - הוא לא מתחייב במיתת בית דין. אך אם הוא עושה זאת באופן שמחייב אותו אחת ממיתות בית דין זה בגלל שהוא פגע במוסר של כל החברה ע"י המעשה שלו.
ולכן האיש הזה מחליש את עם ישראל כולו, והוא הורס את האנושות כולה ופוגע בעולם כולו, העולם מאבד את ערכו והופך להיות מלא ברוע.

כדי להגן על החיים, במצב שלם של עם ישראל, יש אפשרות לתת עונש מוות לאדם כזה שמדרדר את החברה.

אל דאגה, היהדות היא כולה טוב, היא כולה רוצה טוב, היא כולה העניקה ברכה לאנושות עד היום (20 אחוז מפרסי הנובל שנתנו עד היום שייכים ליהודים ועוד דוגמאות לרוב) ותעניק עוד ברכה רבה בהמשך.

אין מי שמקדשים את החיים יותר מהיהודים.
כפי שאמרתי כמעט ולא ניתנו עונשים מוות, וגם אלו שניתנו נעשו ברחמים רבים מאוד בשונה מהתרבות של הגויים שהיתה מלאה בעינויים ורציחות על ימין ועל שמאל.

ובקשר לבחירה חופשית – אין הכוונה לומר לאדם תעשה מה שתרצה והכל יזרום כאילו לא קרה כלום.
בדיוק כמו שלאדם יש בחירה חופשית אם לעשן סיגריות או לא. אבל למרות שיש לו בחירה חופשית – הריאות שלו יהיו מלאות בפיח. מי שגונב צריך לשלם על כך...
כאשר אנו אומרים שיש בחירה חופשית אנחנו מתכוונים שיש ערך לחיים ולמעשים שלנו, הם לא מובנים מאליהם. ולכן כדאי לנו לבחור מה שטוב לנו באמת ולא דברים שרעים לנו.

ובקשר לשנאת ערבים – כמובן שאסור לשנוא ערבים סתם.
נכון שעם הערבים אנחנו במלחמה אז צריך מאוד מאוד לחשוד בהם ולהיזהר מהם, אבל לשנוא?? לא!
יש לשנוא מחבלים ואת אלה שתומכים בפגיעה במדינת ישראל, אבל ערבי רגיל שרוצה לחיות בכבוד, הוא בן אדם ויש לו צלם אלוקים, ואסור לשנוא אותו, כמובן.
הרי אברהם נקרא אב המון גויים. ומעבר לכך אברהם התפלל אפילו על אנשים סדום שהיו רעים וחטאים לה´ מאוד.

וכך כותב הרב קוק בספר מידות הראי"ה :
["אהבת הבריות צריכה להיות חיה בלב ובנשמה, אהבת כל האדם ביחוד. ואהבת כל העמים כולם], חפץ עילוים ותקומתם הרוחנית והחמרית, והשנאה צריכה להיות רק על הרשעה והזוהמא שבעולם."
מי שסתם יש בו שנאה לערבים זה לא בא מתוך תורה או מידות טובות אלא מתוך אלימות שיש בנפשו ועוד מידות רעות.

אגב, לפעמים אדם שונא ערבים כי הוא פשוט כ"כ מפחד מהם וזה עוזר לו להגן על עצמו ע"י שהוא שונא אותם... אך זה לא נכון, כי אפשר להיזהר מהם גם בלי לשנוא אותם (:

ובקשר לפרשת כי תצא.
ראי, התורה היא תורת חיים ועוסקת בכל התחומים. כאשר לומדים תורה מתוך טהרה וקדושה אז הדברים הלא צנועים שכתובים בתורה לא גורמים לירידה רוחנית. עובדה שתלמידי חכמים הם צנועים למרות שהם לומדים את כל הדברים האלה.

התורה היא המקור של כל החיים, וצריך להתייחס להכל. גם לדברים שקשורים לצניעות בינו לבינה.
ודווקא על ידי שנקשיב למה שהתורה מצווה אותנו בעניינים של צניעות בינו לבינה, אפשר לבנות אהבה אמיתית בין איש לאישה.

ראי, אני ממש מבקש סליחה שלקח לי כ"כ הרבה זמן לענות לך על השאלות הטובות שלך, אני ממש מבקש שאם התשובות לא הספיקו לך שתחזרי לשאול שוב.
ובכלל אני רוצה לומר לך שהשאלות שלך מאוד חשובות.
המשיכי לשאול, ובעז"ה תמשיכי ותתפתחי ובעז"ה יהיו לך חיים טובים.

שנה טובה ושבוע טוב!
חגי

כתבות נוספות