שאל את הרב

נישואין לבן עדה אחרת

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 21/01/24 15:37 יא בשבט התשפד

שאלה

אני אשכנזייה, מאוד מחוברת למסורת אבותיי. אני מקפידה על המנהגים מהבית בו גדלתי וכמו שהסבים שלי משני הצדדים נהגו.

בחיפושי אחר זיווגי התמקדתי עד כה באשכנזים בלבד - גם בגלל המסורת וגם בגלל פערי מנטליות שהרגשתי אותם בעבר כאשר יצאתי עם בחורים ספרדיים.

לאחרונה עלו לי תהיות אם אני מגזימה, במיוחד לאור כך שאני נחשבת כבר למבוגרת ויש מי שלוחצים עלי להתפשר.

אני לא רואה את עצמי משנה את המנהגים שלי, גם במקרה בהם אקבל היתר (כמו - בנישואין לספרדי). אני מודעת לכך שאפשר לחיות באופן בו בני הזוג נוהגים במסורות שונות, אבל מניחה שזה עשוי ליצור חיכוכים ובעיות בשלום בית, שלא לדבר על כך שזה מרגיש לי כמו מאבק בין הכבוד למורשת אבותיי לבין כבוד למשפחת בעלי, במקרה שאתחתן עם ספרדי.

מה שאני מנסה לשאול זה האם התחושה שלי לגיטימית, והאם זה מקובל בנישואין בין עדתיים שאשה שומרת על המסורת שלה, או שעדיף לי לדבוק בתחושתי ולהיפגש עם אשכנזי בלבד.

לא מדובר בגזענות, אלא ברצון להמשיך את מסורת אבותיי ולכבד את מה שהיה כל כך חשוב לסבים שלי.

תשובה

בס"ד

שלום רב,

את אוחזת בעקרון "לשמור על מורשת אבותי" שאין להם שום הצדקה לעומת החובה להנשא, ללדת ילדים ולבנות בית בישראל.

משפחה חשובה שבעתיים מהשמירה שלך על מורשת אבותיך.

את לא צריכה לקחת על הכתפיים שלך את האחריות לשמירת המורשת האשכנזית, מורשת אבותייך נשמרת בבתים של אבות אשכנזים.

בבית יהודי נוהגים כמנהג האבא - באופן כזה המורשת האשכנזית תשמר אצל בני אשכנז גם אם ינשאו ליוצאי ספרד. ומסורת ספרד נשמרת בבתי הספרדים גם אם הם נישאים לבנות אשכנז.

באופן אישי, בינך לבין עצמך, אינך חייבת לוותר על מורשת אשכנז גם אם את נשואה לספרדי. להלן מתוך תשובה של הרב יעקב אריאל

מנהג הבית חייב להיות מנהג הבעל. והאשה אע"פ שאינה חייבת במנהגיו - חייבת לחנך את הילדים לפי מנהג בעלה . במציאות כזו ,מעיקר הדין גם האשה אינה חייבת לשנות את מנהגיה , ורק הצורך בשלום בית מחייב את האשה לנהוג כמנהג הבעל. רק בנושאים משותפים שבהם עלול שלום הבית להיפגע חובת האשה לנהוג כבעל ,כגון שאלות כשרות . בדברים אישיים , שאין בהם בעיה של שלום בית ,כגון נוסח תפילה וכדו' , יכולה האשה להמשיך ולנהוג את מנהגיה. דוגמא מתחום הכשרות : אשכנזייה שנישאת לספרדי רשאית לאכול קטניות בפסח , ומשום שלום בית עליה לבשל קטניות גם ביו"ט . אך אם בעלה מוותר על הקטניות או שהיא אינה רוצה לאוכלן אין עליה מצוה לאכול קטניות דווקא.

https://asif.co.il/wpfb-file/zhr-31-2-pdf/

כתבות נוספות