שאל את הרב

התמודדות ברשת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/07/23 21:04 יט בתמוז התשפג

שאלה

ב"ה כבר הרבה זמן שאני מצליח להתמודד בלי ליפול אבל עדיין לאחרונה שמתי לב שאין כמעט יום שעוהר בלי שאיכשהוא מחשבות עולות, הרהורים עולים ואני לא רוצה את זה. ב"ה אני בייניש בישיבה טובה והמחשבות/ תמונות האלה מגיעות לפעמים בתפילה לפעמים בסדר ואני לא רוצה אותן, איך אפשר להעלים את זה לגמרי אם בכלל זה אפשרי?

תשובה

הי.

מיניות היא לא דבר חיצוני, שמפריע לנו להיות טובים. זה דבר טבעי ונורמלי, וחשוב לנו לשמור על המיניות שלנו נוכחת ומורגשת. כמו יצרים טבעיים אחרים, אנחנו מנסים למצוא מקום וזמן מתאימים גם למיניות. ואתה צודק שלפעמים אנחנו מרגישים רעב ביום צום, ולפעמים תמונות לא מתאימות יכולות לצוץ בזמן של תפילה. זה טבעי, וזה לא סוף העולם.

מה אפשר לעשות?

1. לא לחיות במלחמה תמידית

הכי קל זה לזהות משהו שמפריע, להכריז עליו מלחמה, ולנסות לחסל אותו. אבל זה לא נכון לפעול כך, וזה גם לא כל כך יעיל. חשוב שנתחבר גם לצדדים הגשמיים שבנו, ונפעל לתת להם מקום מתאים. למשל: להקדיש זמן ביום שבו נחשוב על מיניות בריאה, על הזוגיות העתידית שלנו, על אהבה שיש בה צניעות וקדושה. כשניתן מקום מכובד לדבר הטבעי שבנו, הוא אולי פחות ירדוף אחרינו דווקא כשזה לא מתאים. ובפשטות: לא להדחיק, אלא להכיל. לקבל את זה שיש לנו יצרים, ולתת להם דרך טובה להתבטא.

2. הכל או כלום

זה מכשול מוכר של יצר הרע. אם לא השגתי 100% מהמטרה, אז הכל "לא שווה". זה היה בזבוז, זו צביעות, זה כישלון. למרות שבתיאוריה זה נשמע נכון, במציאות זה ממש לא. האדם הוא לא מלאך. והתורה לא ניתנה למלאכים. הדבר החשוב הוא להיות מודעים לדרך שאנחנו עוברים, לתת תשומת לב גם להישגים ולא רק לנפילות, ולקבל את העובדה שאנחנו לא מושלמים. החשיבות היא בהשתדלות - לא רק בתוצאה. אם עשינו כמיטב יכולתנו, עמדנו במשימה. ומיטב יכולתנו משתפר ככל שאנחנו מתבגרים ולומדים.

3. לא להשאיר דברים "בראש"

מחשבות הן דבר מתעתע. מחקרים פסיוכלוגיים מראים שלמוח יש כל מיני קיצורי דרך, שלא תמיד משרתים אותנו. המחשבה שלנו נוטה להיות לפעמים מאוד שיפוטית, ביקורתית, תובענית, גם כשהעובדות מראות שרוב מה שאנחנו עושים הוא מצוין.

ולכן כדאי לא להישאר רק בשיחה עם עצמי במחשבות, אלא לתת לחשבון הנפש הזה ביטוי מוחשי יותר. למשל בכתיבה. כמה זמן ליוו אותך היום מחשבות מציקות? וכמה זמן הצלחת להתרכז במה שרצית? אלה עובדות. כשתבדוק ותרשום את העובדות, תראה שהנפילות הן מאוד שוליות יחסית לזמן שבו עשית מה שרצית. והעובדה הזאת שרשמת אצלך במחברת או בטלפון, יכולה לשמש לך תזכורת חיובית ברגעי הנפילה. לחזק לך את הביטחון. לייצר שרשרת חיובית, ולא שלילית. בד"כ יש שרשרת שלילית: נפלתי, כלומר אני חלש, כלומר אין לי כוח לקום, ולכן אני ממשיך כל הזמן לחשוש מנפילות. שרשרת חיובית היא: נפלתי, אבל הנה - המחברת מראה שרוב הזמן אני לא נופל, כלומר אני חזק, ויש לי כוח לקום מנפילות, ואני לא מעביר את היום בחששות אלא בשמחה ובביטחון. כן, למרות שיש נפילות.

באותה מחברת כדאי לרשום לא רק את הנפילות, אלא גם את ההצלחות הקטנות וההישגים. ואז תראה שרוב הזמן - אתה מנצח. וזה טוב.

מוזמן לקרוא כאן בקישורים עוד הסברים ובעיקר טיפים מעשיים:

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1152315

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1143342

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1116483

https://www.makshivim.org.il/answer?id=1139592

ומאוד מוזמן להמשיך לשתף אותנו ולעדכן איך הולך. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:

makshivim.org.il/ask-away

ובעיקר במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298. שם נוכל לדבר, ולמצוא עבורך את הכלים שהכי מתאימים לך.

בהצלחה!

אוהד

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות