שאל את הרב

ירידה בביטחון ברחוב ובביטחון העצמי: מה עושים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/04/23 20:31 ד באייר התשפג

שאלה

שלום, בתקופה האחרונה הכל נראה גרוע. גם ברמה הלאומית, כל שנייה יש פיגועים, אסונות, החשש ממלחמה הולך וגובר...

וגם ברמה האישית הכל מרגיש לי זוועה, קשה לי באולפנה, אני חוששת כל הזמן שתהיה מלחמה כי אני גרה בדרום ואין לנו ממד, גם במשפחה יש התמודדויות, וגם ברמה הרוחנית אני מרגישה בירידה, במצב שאני לא יודעת איך הגעתי אליו ואיך לצאת ממנו, וגם עוד התמודדויות אישיות שקשורות גם לביטחון העצמי שאין לי בכלל ויש לי בנות בשכבה שלא תורמות כל כך לשיפור...

קשה לי להיות בשמחה, איך אפשר להתגבר על כל הפחדים והחששות? להתקרב יותר לקב"ה? להיות יותר עם תקווה לעתיד? ובעיקר, מה ה' רוצה מאיתנו?

אשמח ממש שתענו

תשובה

שלום לך.

ניכר מכתיבתך שרגשות חרדה ודאגה הן לעצמך והן לסביבה מלווים אותך. אסונות ואירועים שקוטעים את השגרה המוכרת לעיתים קרובות מכניסות אותנו למצב של אי וודאות, לחץ נפשי וחרדה. בעיות אישיות שאנו מתמודדים עמן צפות יותר ומטרידות הרבה יותר כשהן מתערבבות עם דאגות של ביטחון. שאלתך היא הזדמנות מצוינת להבין: איך להתמודד עם מצבי לחץ? מה עושים במצב שבעיות רבות מקיפות אותנו ומקשות עלינו להיות שמחים?

מה קורה לי?

בחיינו, לעיתים אנחנו נאלצים להתמודד עם אירועים לא נעימים. רבים מהם חולפים ועוברים אבל חלקם עלולים להיות מאתגרים מבחינת התמודדות רגשית. תאונות דרכים, אירועי טרור וכדו' עלולים להכניס אותנו לחרדה. על אחת כמה וכמה אם זה מתרחש לא עלינו במעגל הקרוב לנו. הנפש שלנו רגישה כשמדובר במעגל קרוב ואנו מוצאים את עצמנו בחוסר וודאות גדול ומצוקה. הרגשות שבתוכנו מתערבבים ודורשים זכות ביטוי וזה יכול להתבטא בבכי גדול, רעד, פחד, ובכלל הכול נהיה "בגדול". שהרי הרצון שלנו לביטחון להלך בשלווה ליד הבית הוא טבעי. מצד שני, את מתארת שאפילו בתוך הבית עצמו לא קל לך להיות. כשאין ביטחון בחוץ אבל גם לא בפנים, כפי שתיארת היטב הכול נראה קשה, מפחיד ו"גדול" עלינו.

בדד אלך

כשהסביבה הבטוחה שלנו, הבית, אינו בטוח ועומד בקשיים.. לפעמים עלול לגרום לנו לא להיות בטוחים בעצמנו. הרי מי שמעודד אותנו לא יכול לתת לנו את "המנה" הקבועה של תמיכה ואמון, ואז אנחנו "בחוסר". הביטחון העצמי שלנו בירידה. כל אדם זקוק לאדם אחר שייתן לו חום ותמיכה, וגם אם נדמה שלאדם אחר יש מקורות משל עצמו.. בפועל ביטחונו מגיע מאחרים שמעודדים אותו. כשאין לנו ביטחון עצמי בנו, ההתמודדות מול בנות בחברה שמקשות עלינו נעשית קשה הרבה יותר. הרי אם איננו מאמינים בעצמנו באופן כללי, אז כל איום או התנהלות חברתית שאולי במצב אחר הייתה מטרידה והיינו ממשיכים הלאה.. פתאום נהיית איום של ממש. איננו יודעים מה לעשות, מתביישים לבקש עזרה כי "מה יחשבו עלי?" ואז אנחנו מרגישים שהנה, "יש הוכחה" שאנחנו לא טובים והביטחון העצמי יורד שוב ושוב במעגל קסמים. בעיות קטנות הופכות לגדולות בעינינו ובאמת קשה להיות בשמחה.

מה משמעות הקושי?

לפעמים בזמנים כאלו, שהמצב מסביבנו ובתוכנו קשה, ואין לנו תמיכה חיצונית לדבר על מה שכואב לנו, הבעיות האישיות נהיות קשות יותר. שהרי, אם אין לנו חברים רבים או קשה לתקשר, עם מי נדבר על הפחדים? אם החברים שלנו אולי אפילו פוגעים בנו, אז תחושת חוסר הביטחון הולכת וגדלה ואנחנו שואלים בצדק-ה', למה אתה שם אותי במצב כזה? מה אתה רוצה שנלמד מזה? שנבין מזה? לרוב, לרבש"ע יש את דרכיו שלו להסדיר את העניינים בעולם, ואנו צריכים לסמוך עליו. לפעמים חלק ממה שה' רוצה מאיתנו שהוא שנשאל את עצמנו מה אנחנו רוצים מעצמנו? האם יש לנו רצון לקום מהכאב? לא לפחד מהפחד ו"לקפוץ לתוך המים" באמונה שלמה שאנחנו נצליח? כאשר נתמקד בחזרה לחיים, במובן שנחיה אותם דרך רכישת חברים, אומץ להתמודד מול הבעיות מתוך שאיפה לשוב להיות שמחים ולהאמין באחרים ובעצמנו, גם הקב"ה יעשה את שלו וייתן לנו את ה"פוש" בדרכו שלו להגיע למקום שמחבק, שתומך ומגדיל אותנו.

אז מה אפשר לעשות? איך נתמודד עם החרדה ועם הדאגה? הנה כמה רעיונות וכיוונים למחשבה שאת יכולה לשקול ולבחון:

1. פנייה לדמות בטוחה-לפעמים טוב לשתף דמות בחייך שאת מכירה ובוטחת בה (רצוי כזו שמודעת למה שעברת, אבל לא חובה). מישהו או מישהי שאת מרגישה בנוח לשתף אותה בקשיים מבלי לפחד שזה ישפיע על הדרך בה היא רואה אותך. ישנה חשיבות לקבל תמיכה רגשית מאנשים שאוהבים אותך, שאכפת להם ודרך השיתוף בתחושות, יכול לעזור בהתמודדות. זה יכול להיות ההורים, דודים, חבר קרוב, מדריך. אלו יוכלו לעזור לך להתמודד עם החרדה והכאב והבדידות ואולי אפילו ביחד להעלות פתרונות.

2. פנייה לפסיכולוגית - כפי שנוכחנו לדעת, חרדה לפעמים מקשה לנו לחזור לשגרה מלאה, מבחינה רגשית, וכשמתווסף לה חוסר ביטחון עצמי, הפחדים נהיים קשים יותר מתוך שאיננו מאמינים ביכולתנו לגבור על קשיים. על כן במצבים כאלו יש מי שפונה לייעוץ מקצועי. פנייה לשם לא אומרת חס וחלילה שיש בך פגם כלשהוא בנפש. זהו צעד מוכר שאנשים רבים עושים במקרים שונים של התמודדות בחייהם ובוודאי כשיש חרדה. על אחת כמה וכמה כשיש לנו "צרות בצרורות" ואנחנו לא יודעים כיצד להתמודד מול כולן. זה יכול להיעשות בדיסקרטיות, מבלי שמישהי מחבריך או הסביבה הקרובה יידעו על כך. במפגשים אלו, פסיכולוג (או פסיכולוגית) יכול להשתמש בטכניקות טיפוליות, ובין השאר בטכניקת CBT בה לומדים להפריד בין המחשבה לבין הרגש, להבין שהרגש הוא נורמלי, ללמוד איך לשלוט בו וגם להכיר בכוחות שבנו ובאיכותיות שלפעמים יש צורך באדם מבחוץ שיזכיר לנו מי אנחנו באמת כשזה נשכח מאתנו.

3. יועצת חינוכית - ציינת שיש לך בעיות מול הבנות בכיתה וגם בבית לא קל. לפעמים כשיש לנו בעיות בהתנהלות בחברה, זה לא בגלל שאנחנו צריכים עזרה נפשית. לפעמים פשוט חסרים לנו כלים להתמודדות ולניהול קשרים תקינים. ייעוץ מקצועי בתחום יכול לעזור לנו להתמודד מול גורמים בעייתיים בכיתה ומנגד לעבוד על היחסים החברתיים, על יכולות תקשורת טובות יותר ובכך לשפר את המעמד החברתי.

4. תפילה - נכון, זה נשמע בנאלי אבל לפעמים שיח מלב אל לב ליושב מרומים יכול לסייע. אמירת תהלים, קבלת מצווה על עצמך או סתם להסביר בשיח חופשי למה את צריכה עזרה וכמה עמ"י נדרש לכך, גם יעזור לכולם רוחנית וגם יעזור לך לפרוק את הכאב. זה צעד נדרש במידה ואת חשה שאינך יכולה לדבר עדיין על מה שאת מרגישה בצורה חופשית.

לסיכום: תיארת בשאלתך באופן מאוד מפורט את תחושת החרדה שאת חשה עקב המצב הלאומי וההתמודדויות האישיות במקביל. ראינו שמדובר בנושא חשוב, וסקרנו כמה כיוונים לפעולה שיכולים לעזור: דיבור עם דמות בוגרת וסמכותית בעניין, קבוצת תמיכה, פנייה לייעוץ פסיכולוגי, פנייה ליועצת ותפילה.

בכל מקרה תמיד כדאי לחשוב על דמות מהמשפחה, חברה או אדם קרוב שאת יכולה לשתף בתחושותיך ולא להתמודד לבד. את מוזמנת כמובן לשוב ולפנות גם אלינו בטלפון 8298* או בווצאפ 0524683927.

בשורות טובות!

שירה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות