שאל את הרב

ביטחון עצמי מול קהל: איך להתגבר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 13/04/23 20:50 כב בניסן התשפג

שאלה

שלום, מה נשמע? דבר ראשון תודה רבה על התשובות שלכם זה עוזר לי המוןן

דבר שני, אני במגמת תאטרון, ובעז"ה בקרוב יש לנו הופעה ראשונה וחילקו לנו טקסטים והכל. אני יודעת לעשות את התפקיד שלי טוב ב"ה אבל אני קצת מפחדת רק מהמחשבה שאני אעמוד על הבמה ואדבר בכללי אני קצת חסרת ביטחון.

אני מפחדת לצחוק באמצע ולהתבלבל.

זה לא הפעם הראשונה שאני עומדת על במה (בהצגות של בית ספר וכזה) קיצור אני ממש מפחדת לעשות את זה, יש לכם אולי טיפים שיעזרו לי? תודה רבה וחודש טוב!

תשובה

היי.

קודם כל, את נשמעת לי בחורה מוכשרת, אחת שיודעת לפני מה היא עומדת ואיך להתכונן. אני שומעת בשאלה שלך גם אחריות לתפקיד; את למדת טוב את מה שאת צריכה לומר, התכוננת כמו שצריך, ועכשיו את רק בודקת איך באמת תוכלי לוודא שתעשי אותו על הצד הטוב ביותר, כל הכבוד! אני גם רוצה להוסיף, שאולי חשוב שתדעי, שהרבה מאוד אנשים חוששים מאוד לפני שהם מבצעים תפקידים מול קהל. בין אם מדובר בהצגה, הרצאה או כל דבר אחר שמערב נוכחות של קהל. החשש הוא נורמלי והגיוני, ואני אנסה לתת לך פה קצת טיפים שיעזרו לך להוריד את הפחד.

יש לך כאן כמה כיוונים למחשבה, מקווה שלפחות אחד מהם ימצא חן בעינייך:)

1. מראה

אני ממליצה לך לנסות לעמוד מול מראה בבית, זה יכול להיות בחדר סגור, לבד עם עצמך, וזה יכול להיות גם בחדר שיש בו אנשים. הרעיון הוא להתנסות בדיבור מול מראה, שבו את בעצם מתאמנת על התפקיד שלך בהצגה, אבל לא מדברת לחלל, אלא לדמות שלך שמשתקפת לך במראה. זה הרבה פעמים יכול קצת לדמות לך את מה שתעברי בעמידה שלך מול הקהל בהצגה עצמה וקצת יעזור לך לתרגל את התפקיד ולהוריד קצת מהחשש שלך שאולי לא תבצעי אותו כמו שצריך.

2. לדבר מול חברות/בני משפחה

השלב הזה יכול לבוא כשלב שני אחרי שהתנסית בדיבור מול המראה, ויכול לבוא גם בלי קשר לשלב הראשון. תחפשי לך אנשים שיהיו מוכנים לשבת ולהקשיב לך כשאת מתאמנת על התפקיד. גם זה יכול להיות בכמה שלבים. את יכולה להתחיל קודם כל עם אנשים שנוח לך יותר לדבר מולם, בין אם מדובר בחברה קרובה ובין אם מדובר במישהו קרוב מהמשפחה, ואחר כך לעבור לדבר ולתרגל את התפקיד מול אנשים שקצת פחות מרגיש לך בנוח לדבר מולם וזה יכול כבר ממש להיות קרוב לתפקיד שתבצעי על הבמה עצמה, שם את הולכת לדבר מול קהל גדול שמן הסתם חלקו יהיה זר עבורך. את יכולה גם לבצע את השלב הזה קודם כל מול מישהו אחד ואחר כך מול יותר ממישהו אחד.

כל אלה יצרו לך סוג של הדרגתיות כזו שיכולה לעזור כי את תתחילי עם דיבור מול מראה, ואז תעברי לדבר מול מישהו אחד ואז מול כמה אנשים ורק אחרי כל האימונים האלו תופיעי מול הקהל.

3. מחשבות בעת העמידה מול הקהל

מה שאני אכתוב לך פה נוגע לשלב בו את כבר בהצגה עצמה ועולה להופיע מול הקהל. אני ממליצה לך לפני ההצגה לשבת ולכתוב לעצמך את כל הדברים שאת טובה בהם בהקשר של ההצגה. את יכולה לכתוב לעצמך שהתאמנת הרבה, שאת יודעת את כל התפקיד בעל פה, שכבר הצגת את התפקיד לפני חברות/משפחה, ושאת באמת מוכנה להופיע ותעשי את זה בצורה הכי טובה שיכולה להיות. את הפתק הזה הייתי ממליצה לך לקרוא לפני שאת עולה לבמה, או מתי שמתאפשר לך, ושהמשפטים האלו שכתבת לעצמך יעמדו לך בראש בזמן שאת מציגה. זה יכול להרגיע אותך אם פתאום תהיה לך בהלה שאולי את לא יודעת את התפקיד, או אולי תתבלבלי או תצחקי ויעזור לך לזכור שאת טובה ושאת מוכנה לתפקיד הזה.

לסיכום:)

ראינו פה שהעלית שאלה ממש חשובה שנוגעת לביטחון בעמידה מול קהל, ראינו גם שזה נורמלי וטבעי וקורה להרבה אנשים, ואז הצענו כמה פתרונות שיכולים להיות רלבנטיים כמו לדבר מול מראה, להתאמן על התפקיד מול חברות/בני משפחה וכן לכתוב לעצמך את כל הדברים שאת חזקה בהם ולהזכיר את זה לפני ההופעה.

את מוזמנת כמובן לשוב ולפנות גם אלינו. להמשיך לשתף ולעדכן איך היה או בכל דבר אחר שאת רוצה להתייעץ. אפשר כאן באתר בשאלה חדשה:makshivim.org.il/ask-away, וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927 ובמוקד הטלפוני - כוכבית 8298.

בהצלחה בהופעה!

דסי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות