שאל את הרב

האם ההלכה היא רצון השם?

הרב צבי יניר הרב צבי יניר 16/11/22 09:56 כב בחשון התשפג

שאלה

שלום כבוד הרב,

הרבה זמן מעסיקה אותי שאלה חשובה ביחס להלכה, מי אמר שההלכה היא רצון השם?

ואני אסביר, למשל לט מלאכות שבת היו נוגעות בעבר בבית המקדש אך איך הן רלוונטיות להיום? מי קבע שלהסתרק, להדליק אור או לשים מרק על הפלטה בשבת היא מלאכה והיא אסורה?

אני מאמינה שהתורה שבעל פה נכונה, אבל אני לא יודעת אם כולה נכונה, לא אפשרי שהיא לא השתבשה לאורך השנים..

בנוסף, הבנתי שבהלכה גם יש גדרות, הן נועדו כדי למנוע מראש את האיסור, אבל לפעמים זה לא הכרחי לדוגמה שאסור לנסוע בשבת על אופניים

בדקתי את הנושא ומותר לנסוע בשבת על אופניים פשוט פסקו בהלכה שלא כדי שאם יתקלקלו לא יצטרכו לתקן אותם או שלא נצא מגדר לגבולות, אז מה הבעיה לנסוע בשבת באופניים ואם הן מתקלקלות להשאיר אותםבמקום או להחזיר הביתה. ובכלל, מה מלאכה בלצאת מחוץ לגבולות בשבת או מלאכת טלטלול או למה מותר לחתוך בשבת עם סכין אבל מספריים לא, למה אסור לכתוב או להתקלח במים חמים? ובכללי גם לא הלכות בשבת כמו סדר נעילת נעליים וכו..

אני באמת רוצה לעשות את רצון השם, ואם הייתי יודעת שזה הרצון שלו אז הייתי משתדלת לעשןת בלי לשאול יותר מדי שאלות, אבל אין שום דרך לדעת שזה הרצון שלו

ואם תגיד לי שזה הלכות שחכמים ורבנים עשו ושאפילו בתורה אומרים לשמוע לדברי חכמים באותו דור אז זה לא נכון כי כשבודקים את המקור זה היה בבית המקדש..

בכל מקרה תודה רבה

תשובה

שאלה מצויינת. התורה לא בשמיים. היא ניתנה לבני אדם. הסמכות של חכמי הדורות היא לפרש את התורה שניתנה משימים. ראי בסיפור של תנורו של עכנאי שגם בת קול משמים לא יכולה להריע כנגד סנהדרין. הקב"ה נתן לנו את התורה על מנת שנפרש ונתאים אותה כל דור לפי עניינו. אלא שאין לנו סנהדרין כ1500 שנה ולכן יכולת ההתאמה לדור היא די מוגבלת .אי"ה כשתקום סנהדרין הפער את מציינת ייעלם כי הם יוכלו (אם תהיה הסכמה ) לעדכן ביתר קלות.

עד אז יש פער , אבל בטח שלא יתכן שכל אחד יחליט מה לא מתאים לו. עולם ההלכה בנוי שעל "הלכתא כבתראי" כלומר כפי איך שהובנה ההלכה בדורו תהאחרונים שראו את עבר ומתוך פרספקטיבה רחבה פסקו מה שפסקו. עד שלא תקום סנהדרין אנחנו מחוייבים למה שנפסק בשלחן ערוך ומפרשיו.

כעת תחשבי בעצמך האם זה רצון ה' או לא?

כתבות נוספות