שאל את הרב

תרופה ללא הכשר

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 27/11/16 15:37 כו בחשון התשעז

שאלה

שלום,

אני סטודנט לרוקחות ונתקלתי במידע שקיימת תרופה בשם הפרין (נוגד קרישה) שמופקת מחזיר. יש חלופות לתרופה אך שאלתי היא האם בכלל יש מקום לשיקול של תרופה כשרה או לא בענייני רפואה או שצריך לתת לרופא להחליט מה הכי טוב? כי החלופות לאו דווקא תמיד יתנובדיוק את אותו אפקט.

אשמח להתייחסות כללית האם ישנו שוני בדרכי המתן (בליעה/זריקה..אם הבנתי נכון בזריקה אין שום בעיה ובבליעה בכדור ללא טעם גם אין?), ולהתייחסות במידה והיה מדובר למשל בתוסף תזונה (ולא תרופה ממש) אם כן כדאי להקפיד גם בכדור ללא טעם שתהיה חותמת כשרות?

בנוסף אם ברכיבים אין דבר שנראה לא כשר (למשל ג'לטין שיכול להיות בעייתיאם הבנתי נכון) אך אין חותמת כשרות האם בעייתי או בסדר?

תודה רבה מראש!

תשובה

לשואל שלום
איני מכיר את התרופה הספציפית עליה אתה מדבר. אכתוב כאן כמה כללים:
א. [ההחלטה בדבר נתינת תרופה לא כשרה צריכה להתקבל על ידי רב ורופא כאחד]. שכן יש סוגים שונים של חוסר כשרות, וכן מטרות רפואיות שונות בכל תרופה.
ב. יש שוני בדרכי המתן, וכן ברמת הנחיצות (תוספים או תרופות). הלכות אלו כוללות פרטים רבים, [ממליץ אני לך ללומדם היטב], או לשאול רב על כל כדור וכדור בנפרד.
ועוד: אין כל איסור במתן תרופות המכילות מרכיבים אסורים, אם הן ניתנות בדרך של זריקה, פתילה, חוקן, תחבושת וכיו"ב, שאין זה דרך אכילה כלל. על כן, למשל, אינסולין הניתן בזריקה, אף שיש שהוא מיוצר מחזיר, אין בו איסור.
ג. שוב, תלוי במרכיבים (לעיתים מוסיפים שֵכר מסויים, שמן דגים, ועוד).
לסיום, במכון "פועה" מתמחים בשאלות המשלבות רפואה והלכה. ניתן להיוועץ בהם בטלפון- 026515050.
בהצלחה בלימודים ובמעשה ידך.

כתבות נוספות