שאל את הרב

סעודת ערב שבת

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 16/12/02 14:42 יא בטבת התשסג

שאלה

שלום רב לכבוד הרב!

מספר שאלות ברשותך.

1. האם מותר לא לאכול את סעודת השבת, לא סמוך לחזרה מהתפילה, לדוגמא בימי החורף סיום התפילה ב-17:30 וסעודת שבת בשעה 20:00 ?

מיכוון שמחכים לאחד ההורים שיגיע.

במידה ולא, מה ניתן לעשות על מנת לפתור את הבעיה?

2. האים יוצאים ידי חובה המוציא מאדם שלא נוטל ידיים/חותך את הלחם לפני הברכה/מברך לא תמיד בצורה נכונה?

מה לעשות אם לא?

3. האם אדם שהגיע עם האוטו לסעודת שבת לביתו או להתארח מנוע מלקדש/להוציא ידי חובה.

מה לעשות אם לא?

תשובה

שלום רב לשואל!

ההלכה הפשוטה והמנהג הנכון והישר מבואר בשולחן ערוך בהלכות שבת סימן רע"א סעיף א'
"כשיבוא לביתו ימהר לאכול מיד"
וראה במשנה ברורה שם שהטעם שהרי צריך לקדש מיד ולא להתעכב וממילא בסמוך לקידוש צריכה להיות גם הסעודה.
והמקור מדרשת חז"ל כדברי כף החיים שם (אות א')
"ימהר לאכול מיד – דתניא יזכור את יום השבת לקדשו – זכרו על היין בכניסתו…"
וכתב הר בכף החיים משם המגן אברהם שם אינו תאב לאכול בכניסתו יכול להמתין כיוון שהזכיר שבת בתפילה בבית הכנסת.
והוסיף שם הכף החיים (אות ב')
שאם ממתין אין לו להמתין סתם אלא יתחיל באמירת שלום עליכם, יסתכל בנרות, אשת חייל ויקרא את כל הלימודים.
"ואחר כך ישב ללמוד עד זמן שרוצה"
"ויש נזהרים מלדבר דבור חול מצאתו מבית הכנסת עד שישן וכל הנזהר בזה – קדוש יאמר לו"

והוסיפו הפוסקים, המשנה ברורה וכף החיים, שאם יש לו אורחים עניים ורעבים אל יתמהמה בקידוש ובלימוד אלא יקדש מיד ואחר כך יקרא את מה שנוהג לקרוא על השולחן.

ועל כל פנים אתה שואל על מציאות סבוכה, של ימינו, שיש אורחים הרוצים לשמוע קידוש – אך באים ברכבם. וכמובן שאנו לא מתירים להם לנסוע ולבוא – אך מי שבא, ברוך יהיה וישמע קידוש מבעל הבית, וידעו כולם מתי הסעודה, ממש אחרי התפילה ולא יגרמו צער נוסף לאנשים שימתינו להם.
ובדרכי נועם אפשר להסביר ולהסיר שאדם יהיה בזמן.
אדרבה תזמין אותו לתפילה מראש וימנע מלחלל את השבת – והחכם עיניו בראשו.
לגבי מי שאינו יודע לברך – ואינך רוצה לפגוע בו – תכוון לברך לבד ותברך עמו.
לגבי הקידוש, יעשה זאת בעל הבית ולא האורח הבא ברכבו.
וה' יתברך יזכנו לשמור שבת כהלכה.

כתבות נוספות