שאל את הרב

מתחברת יותר לנוסח ספרד בתפילה

חדשות כיפה הרב אייל קרים 28/10/03 03:50 ב בחשון התשסד

שאלה

שלום הרב, בבית אנחנו עושים הכל לפי מנהגי עדות המזרח,

אבל אישית אני מתחברת יותר לתפילה בנוסח ספרד.

יש בעיה אם אתחיל להתפלל בנוסח ספרד ולא ע"מ?

ועוד שאלה, האם אפשר לקצר את ק"ש שעל המיטה במצבים שאני ממש עייפה ויודעת שאם אגיד הכל אני ארדם באמצע? כיצד?

סליחה על השאלה הארוכה וממש ממש תודה!!

תשובה

א.ראשית יש לדעת שעניין קריאת שמע על המיטה לנשים שנוי במחלוקת הפוסקים, והמגן אברהם (סימן רלט) כתב, שמה לא נהגו נשים לברך ברכת המפיל, משום שברכה זו בלילה, וזוהי מצוות עשה שהזמן גרמא, כקריאת שמע, שנשים פטורות ממנה. אבל פוסקים אחרים חלקו על המגן אברהם וחייבו נשים בקריאת שמע על המיטה. וממה שהמגן אברהם הזכיר שנשים פטורות מברכת המפיל וקריאת שמע משמע שזהו עיקר קריאת שמע על המיטה. ולכן במצב של עייפות כפי שתיארתי תאמרי ברכת המפיל, פרשיה ראשונה של קריאת שמע והמזמור ויהי נועם- יושב בסתר עליון וזהו. כי המזמור ויהי נועם נאמר לשם שמירה על המזיקים והלא זהו כל עניינה של קריאת שמע על המיטה.
ב.אדם חייב להחזיק במנהג אבותיו בנוגע לנוסח התפילה. מקור קביעה זו בתלמוד ירושלמי (פ"ג עירובין בסופו והביאו המגן אברהם סימן ס"ח) שם נאמר: " ר' יוסי מישלח כתוב להון, אע"פ שכתבו לכם סדרי מועדות, אל תשנו מנהג אבותיכם נוחי נפש". והפירוש הוא: אע"פ שכתבו לכם סדר תפילות המועדים, אל תשנו ממנהג התפילות שהנהיגו אבותיכם (פירוש קורבן העדה, שם).
המגן אברהם הביא מספר שער הכוונות שהוא ספר קבלה ובו כתוב כך: "והנה בעיקרי המנהגים שיש הפרשים ושינויים בנוסח התפילות והברכות בין מנהג ספרד ובין מנהג אשכנז ובין מנהג קטלוניא וכיוצ"ב, אמר לי מורי, שיש ברקיע 12 חלונות כנגד 12 שבטי ישראל, וכל שבט ושבט עולה תפילתו דרך שער אחד המיוחד לו, והוא סוד 12 השערים הנזכרים בסוף ספר יחזקאל... שמכיוון שתפילותיהם שונות, לכן צריך שער מיוחד לכל שבט... ולכן ראוי לכל אחד ואחד להחזיק במנהג סדר תפילתו כמנהג אבותיו..."
מלבד טעם זה שהוא ע"פ הסוד יש טעם נוסף ע"פ הפשט ולפיו גם אין לשנות פיוטים או מנגינות ולא רק נוסחאות תפילה, והוא מבואר ברמ"א (או"ח סימן תרע"ט סעיף א') שכתב "ואל ישנה אדם ממנהג העיר אפילו בניגונים או בפיוטים שאומרים שם". זאת משום שהפיוטים שנתקדשו בתודעתו של האדם מגיל צעיר וכן הניגון המסורתי המיוחד לו, מעוררו לרגשות קודש.

כתבות נוספות