שאל את הרב

מספר שאלות

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 06/06/06 08:43 י בסיון התשסו

שאלה

בס"ד

שלום כבוד הרב:

1. שמעתי שאסור להתפלל במקום שיישנים בו.. עכשיו אצלי בבית זה בלתי אפשרי בכל החדרים ישנים.. ובסלון אמא מדליקה את הרדיו ואחים שלי את הטלוויזיה ואין מצב להתרכז התפילה.. וגם כשאני מבקשת מהם להנמיך הם לא מנמיכים או שהם מגביהים שאני באמצע תפילה.. מה עושים במקרה כזה?? והאם מותר להתפלל במקום שישנו בו (בעבר) , וכעת לא ישנים בו..?

2.מה מותר לעשות אחרי קריאת שמע..?

3.האם בשבת בעת קריאת התורה יש לעמוד ולשבת בכל פעם שמישהו עולה לתורה ואומר את החלק הזה שבו צריך להשתחוות.?

4. האם כאשר יש קדיש בכל פעם צריך לומר את הקטע באמצע שאותו אומרים כולו.. או שבמקרים מסוימים לא צריך לומר את כולו..?

בתודה רבה רבה (בתקווה שהבנת בדיוק את כל השאלות..)

לירז

תשובה

לירז שלום,
1. אין איסור להתפלל במקום שישנים בו. חשוב להתפלל במקום בו ניתן להתכוון בתפילה. אם את לא זוכה לשיתוף פעולה מצד בני הבית, הדבר מחייב בדיקה אמיתית מה סיבת ההפרעות שלהם. בין השאר, יתכן שעליך לשים לב לדרך שבה את מבקשת מהם להימנע המפרעה לתפילה. אפשר שיש משהו בהתנהגותך הגורם להם לרצות להפריע. חשוב להתנהג בנעימות ובעדינות, ולהיזהר במתיחת ביקורת ובהתרסה כלפיהם.
2. אין להפסיק בשום דיבור אחרי קריאת שמע, אך מותר לעשות פעולות דרושות, כגון הליכה לחדר סמוך.
אם כוונתך לק"ש שעל המיטה - גם כאן אין לדבר לאחר ברכת "המפיל", אך אם פונים אליך מי מההורים או האחים ראוי לענות להם בקצרה, שלא ייפגעו.
3. מנהג ראוי הוא לקום או לפחות לקום קימה קלה, בעת שעונים "ברוך ה' המבורך לעולם ועד", אולם אין זו חובה גמורה. אם הדבר אינו מקובל בבית הכנסת בו את מתפללת, אינך חייבת לעשות זאת.
4.צריך לענות "אמן יהא שמיה רבה" וכו', אלא אם כן את באמצע התפילה, שאז עליך להתכוון בליבך ולא לענות בפיך. בבתי כנסת של עדות המזרח עונים קטע ארוך יותר, אך אין זו חובה, אלא מנהג.

בברכה,
רונן לוביץ

כתבות נוספות