שאל את הרב

לא תחמוד

חדשות כיפה הרב צבי קוסטינר 01/01/03 15:18 כז בטבת התשסג

שאלה

הדיבור האחרון בתורה הוא "לא תחמד...".מה הגדרים של ה"לאו" הזה? אם אני רואה בחורה ברחוב וחושק אותה,אם אני רוצה עבודה או מכונית כמו לחבר שליזה בגדר העבירה על ה"לאו" הזה?

תשובה

שלום רב.
הרמב"ם (וכך נפסק להלכה בשו"ע) בהלכות גזילה ואבידה פרק א' הלכה ט' - יב' ז"ל:
"ט': כל החומד עבדו או אמתו או ביתו וכליו של חבירו או דבר שאפשר לו שיקנהו ממנו והכביר עליו ברעים והפציר בו עד שלקחו ממנו אף על פי שנתן לו דמים רבים כו' לא תחמוד. א"א ולא אמר רוצה אני עכ"ל: דמים רבים הרי זה עובר [ה] בלא תעשה שנאמר לא תחמוד. ואין לוקין וכו'. א"א לא ראיתי תימה גדול מזה והיכן מעשה גדול מנטילת החפץ אבל הל"ל מפני שהוא חייב בתשלומין שהרי הוא כגזלן שחייב להשיב את הגזלה ולפיכך אינו לוקה וגם זהו חייב להשיב החפץ לבעלים עכ"ל: ואין לוקין על לאו זה מפני שאין בו מעשה. ואינו עובר בלאו זה עד שיקח החפץ שחמד. כענין שנאמר לא תחמוד כסף וזהב עליהם ולקחת לך חימוד שיש בו מעשה:

י': כל המתאוה ביתו או אשתו וכליו של חבירו וכן כל כיוצא בהן משאר דברים שאפשר לו לקנותן ממנו. כיון שחשב בלבו היאך יקנה דבר זה ונפתה בלבו בדבר עבר בלא תעשה שנאמר לא תתאוה ואין תאוה אלא בלב בלבד:

יא': א התאוה מביאה לידי חימוד והחימוד מביא לידי גזל. שאם לא רצו הבעלים למכור אע"פ שהרבה להם בדמים והפציר ברעים יבא לידי גזל שנאמר וחמדו בתים וגזלו. ואם עמדו הבעלים בפניו להציל ממונם או מנעוהו מלגזול יבא לידי שפיכות דמים. צא ולמד ממעשה אחאב ונבות:

יב': הא למדת שהמתאוה עובר בלאו אחד והקונה דבר שהתאוה בהפצר שהפציר בבעלים או בבקשה מהן עובר בשני [ו] לאוין לכך נאמר לא תחמוד ולא תתאוה. ואם גזל עבר בשלשה לאוין:"

יוצא מכאן לשאלות ששאלת כך:
במידה שאדם רואה בחורה ברחוב וחושק בה עובר על "לא תחמוד אשת רעך", לגבי העבודה והמכונית - כל הבעיה היא לחמוד את מה ששל חבר שלך אבל לרצות דבר כמו שיש לו אין בעיה לדוגמא: אם אדם ראה שחברו קנה מוכנית מדגם טוב מותר לו לרצות לקנות כזאת מכונית.
בברכה,
צבי קוסטינר.

כתבות נוספות