שאל את הרב

כמה שאלות

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 25/03/14 13:02 כג באדר ב'

שאלה

כמה שאלות

תוכן השאלה:

שלום כבוד הרב יש לי כמה שאלות

1) האם מותר בערב שבת להכניס תבשיל לא מבושל כלל (כגון בצק של חלה או בורקס) לתנור ובשבת עצה השעון שבת ידליק את התנור והתבשיל יתבשל בשבת עצמה

האם זה מותר לכתחילה? ובדיעבד מה הדין?

2) האם אישה חייבת בוידוי בקריאת שמע שעל המיטה? הם ניתן להסתמך על הלכות תפילה שכתוב שאישה לא צריכה לומר וידוי (ילקוט יוסף תפיל כרך ב' סימן קלא), כי שמעתי שהגמרא אומרת שאישה צריכה וידוי מפני המזיקים אפילו שהיא לא חייבת בקריאת שמע שהיא מצות עשה שהזמן גרמה.

אשמח לדעת כמה דעות וכן הלכה לדעת מרן הרב עובדיה זצל

ואם אפשר גם מקורות

אני מודה לכם מקרב לב,

ארז

תשובה

שלום
1. מותר ויש מחמירים.
2.זה מנהג ואין הבדל בין גברים לנשים

ולהלן הרחבה ומקורות מספר פניני הלכה מאת הרב אליעזר מלמד שליט"א ועיינו בספר באתר ישיבת הר ברכה
http://ph.yhb.org.il/03-19-01/
http://ph.yhb.org.il/01-10-17/
בברכה אייל משה

1. מעיקר הדין מותר להניח בתנור לפני כניסת השבת מאכל לא מבושל, ולכוון את שעון השבת שידליק את התנור שעה לפני הסעודה, כדי שלקראת הסעודה המאכל יתבשל, ובתנאי שיכסה את כפתורי ההפעלה. וכן מותר להניח בתוך מכונה לאפיית לחם קמח ומים ושאר חומרים, ולכוון את המכונה שתתחיל ללוש ולאפות בשבת בבוקר, כדי שתסיים את האפיה לקראת סעודת שחרית, ובתנאי שיכסה את כפתורי ההפעלה. ויש שפסקו כך למעשה. ולעומתם יש שאסרו זאת לחלוטין, משום גזירה שמא יבואו לידי בישול גמור בשבת.
מקורות:
בציץ אליעזר ב, ו, מנחת יצחק ד, כו, אסרו להניח על פלטה כבויה בערב שבת אפילו תבשיל שנגמר בישולו, שמא יבואו להניח בשבת על פלטה שכזו מאכל שלא נתבשל ויעברו באיסור תורה. ובשו"ת מלמד להועיל נח, ושש"כ א, לב, התירו להניח על פלטה כבויה בערב שבת תבשיל שנגמר בישולו, ואסרו תבשיל שלא נגמר בישולו, שמא יניחו אותו על הפלטה בשבת. והמתירים להניח עליו בערב תבשיל שלא נגמר בישולו הם: רשז"א (מנחת שלמה ב, לד), אור לציון (ח"ב ל, יח) והגרע"י (יבי"א י, כו, והזכיר עוד אחרונים שסוברים כך). וכן דין מכונה לאפיית לחם

2. אמרו חכמים (ברכות ס, ב): "הנכנס לישן על מיטתו אומר משמע ישראל עד והיה אם שמוע, ואומר ברוך המפיל חבלי שינה וכו'". וכן אמר רבי יהושע בן לוי: "אע"פ שקרא אדם קריאת שמע בבית הכנסת, מצווה לקרותו על מטתו". וסמכו דבריהם על הפסוק (תהלים ד, ה): "אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה" (ברכות ד, ב). ולכן על פי תקנת חכמים צריך לומר לפני השינה את פרשת "שמע" וברכת "המפיל", אבל את שאר המזמורים אין חובה לומר, אלא שנתפשט המנהג לאומרם על פי מנהגו של רבי יהושע בן לוי, שהיה מוסיף מזמורים כדי להגן מפני המזיקים (ע' מ"א רלט, ב) ואין הבדל בהלכות אלו בין גברים לנשים.
מקורות:
אמנם בעל המגן אברהם (רלט, ב) כתב שנשים אינן נוהגות לברך "המפיל", מפני שהיא מצווה שהזמן גרמא. מכל מקום דעת שאר הפוסקים, שהואיל ויש באמירת "שמע" וברכת "המפיל" שמירה, וגם הנשים צריכות שמירה כגברים, לפיכך גם הנשים צריכות לקרוא את "שמע" ולברך "המפיל", וכ"כ בשעה"צ רלט, טז; כה"ח רלט, ג; הליכות ביתה י, יב; הליכות שלמה יג, (כב).

כתבות נוספות