שאל את הרב

יסודות האמונה

חדשות כיפה הרב חגי לונדין 07/04/13 15:52 כז בניסן התשעג

שאלה

שלום לרב,

שמעתי את סדרת השיעורים "יסודות האמונה" ועלו לי מספר שאלות :

א. אם אף פעם לא נוכל להופיע את השלמות במלואה, כיצד זה מסתדר עם השבת שכל עניינה הוא שאין יצירה והתחדשות? בנוסף, כיצד נסביר את מה שהיה לפני חטא אדם הראשון? אני מבין שעניינו של העולם הבא הוא שמתוך פיתוח העולם הזה נלך ונופיע דרגות עליונות יותר ויתר, האם המציאות של גן העדן לפני שחטא האדם וגורש אליה אנו שואפים לחזור גם תתפרש כך (אם כן, מה בדיוק הסיפור של גן עדן והגירוש ממנו?)?

ב. כשמסבירים שעיקרה של המחלוקת בדבר בריאת העולם היא האם אנו מתייחסים לעולם כקובץ של פרטים טכניים או כשלמות שהולכת ומופיעה בצורה אינסופית אז מובן שהשאלה השכלית של נברא או קדמון לא כל כך שייכת וכמו כל דבר שכלי אנו לא נוקטים באחת העמדות כאמת מוחלטת (ולכן לרמב"ם לא הייתה בעיה להגיד כך כשהתווכח בתנאי שמוסכמת שיש משמעות לעולם). האם כך יש להתייחס לכל מה שקיבלנו במסורת? לדוגמה, האם אפשר להגיד שבמידה והיינו מגלים שמעמד הר סיני לא באמת היה זה לא משנה כי מה שאכפת לנו זה שתורתנו הכללית התקבלה על העם הכללי ביותר? בכך אנו אומרים שהשאלה האם מעמד הר סיני או קריאת ים סוף היו או לא זה לא משנה אם אנו מקבלים את העיקרון האמוני שעומד מאחוריהם?

את שתי שאלות אלו שלחתי כבר לרב דרך אתר אחר אך אני לא בטוח שזה נשלח. בכל אופן, לא קיבלתי תשובה...

ג. הבנתי (עד כמה שאפשר להגיד) שהנשמה זה בעצם האינסוף שעומד בבסיס החיים והולך ומופיע בחיים עצמם. אם כן, כיצד יתכן להגיד שלמישהו יש "נשמה גדולה" (או לחלק בין נשמת האדם, האומה או החיים, שהרי במערכת המושגים של האינסוף לא שייך להעריך גודל, במקום זאת אני יכול להבין שאומרים על מישהו שהוא הופיע את האינסוף בצורה גדולה יותר מהשאר, האם זו הכוונה?

ד. (קשור קצת לשאלה הקודמת) השיטה האלילית רואה באדם ובחיה מקבץ של כוחות מבודדים וממילא טוענת שבן אדם זה בסך הכל חיה משוכללת. לפי התפיסה היהודית ההבדל הוא שאדם מופיע את האינסוף יותר מהחיה בתודעת הקיום וכו'. בעצם לשתי השיטות אפשר להגיד שהאדם הוא חיה משוכללת אך כל ההבדל הוא האם יש לכך משמעות (הופעה גדולה של אינסוף ולא מקבץ פרטים גדול ) וממילא האם האדם צריך להתנהג באנושיות, זה נכון?

תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה

א. גם השבת אינה השלמות במלואה אלא 'מעין עולם הבא', מצב של שלמות יחסית לימי הבריאה
גם גן עדן אינו השלמות (כי לעולם איננו מגיעים לשלמות) אלא ביטוי מופשט לכך שהשלמות מובנית ביסוד המציאות שלנו ואליה אנו שואפים על העת . הרעיון בסיפור גן עדן והגירוש בא לומר שיש פוטנציאל של שלמות בעולם (גן עדן) אולם במציאות כיום איננו יכולים להופיע זאת באופן מלא (גירוש)
ב. כן. אם כי במקום שאפשר אנו מנסים לטעון שהדברים הופיעו גם במציאות הממשית
ג. כן, הכוונה שהוא מופיע את חייו באופן יותר איכותי מאחרים
ד. תלוי מאיזה מבט מסתכלים. מהמבט ה'אלוקי' ההבדל בין הבריאות השונות במציאות הוא אכן רק כמותי, אולם מצידנו ההבדל בינינו לבין החיה הוא כ"כ גדול מבחינה כמותית שזה כבר הופך לאיכות שונה ועל פי רוב המקורות של חז"ל מדברים מהצד השני

בהצלחה. נראה לי מהשאלות שקלטת את הפרנציפ

חגי

כתבות נוספות