שאל את הרב

יום הכיפורים

חדשות כיפה הרב יצחק שלו 05/10/16 15:40 ג בתשרי התשעז

שאלה

שלום לכבוד הרב, שנה טובה!

אני נמצאת בטיפול אונקולוגי, אחרי הבטחות רבות לרופאה היא הסכימה שאני אצום ביום כיפור בתנאי שאשתה שתייה ממותקת.

אשמח אם כבוד הרב יאמר לי כיצד לנהוג

גמר חתימה טובה

כל הישועות

תשובה

שלום וברכה ובריאות איתנה.

אכן את צריכה לשתות ועלייך לשתות כמויות גדולות של מים ושאר משקים. לשם כך תשתי הרבה מהיום עד ערב כיפור בכלל, ובערב כיפור בפרט.
מתחילת הצום עליך לשתות לשיעורים, היינו כמות מדודה כל 10 דקות. עליך להקפיד מאוד על מרווחי הזמן שלא יגדלו, כדי שחלילה לא תיאלצי לשתות בכמות גדולה יותר.
מותר ומומלץ לשתות שתיה מתוקה צלולה (אא"כ חלילה את סובלת מסיכרת), וכגון נקטר תפוחים, מיץ ענבים של קידוש וכד'. עליך לבחור במשקה הטעים ביותר והמזין ביותר עבורך.
יש לברך לפני השתיה הראשונה בלילה ואין לברך ברכה אחרונה. חיש לכוון לפטור את כל השתייות שתשתיי במהלך הלילה. אותו הדבר יש לעשות בבוקר, ואין לברך ברכה אחרונה.
יש להימנע מאכילת או שתיית לבן, יגורט וכד'.

אופן הכנת כוס המידה: הטוב ביותר הוא למדוד כוס אישית. דרך המדידה היא מילוי כל הפה במים ככל יכולתך מבלי לבלוע אותם. אחר כך יש לירק אותם לכוס אחרת ולמדוד כמה יצא. את מה שיצא לחלק לשתיים ולהפחית בין 5 ל10 CC. הכמות הזו זה השיעור שלך שמותר לך לשתות כל 10 דקות אם יש חלילה צורך כנ"ל.
אם את מסתבכת בהכנה זו ניתן לקחת כוס ולמדוד בה 30 CC (בעזרת מזרק), ולסמן את המידה. זה שיעור המינימום לכל הנשים.
את הכוס יש להכין מבעוד יום ומומלץ לקחת לשם כך כוסית חד פעמית של קידוש (מה שמביאים בבתי הכנסת) ולסמן בארטליין את המקום שעד אליו מותר לשתות.

היה וחלילה וחס מצבך מורע, עליך להקטין את מרווח הזמן בין השתיות: היינו לרדת מכל 10 דקות לכל 7 דקות. אם המצב לא מתייצב חלילה, לרדת לכל ארבע דקות. אם חלילה עדיין לא יציב לרדת לכל 2 דקות. אם גם זה לא מועיל לשתות כרגיל. כאמור, מאוד חשוב להקפיד על שתיית כמות השיעור כל 10 דקות כדי שלא להגיע למצבים אלו.

בברכת והסירותי מחלה מקרבך,

כתבות נוספות