שאל את הרב

חנוכה-ויצירה יהודית???

חדשות כיפה רבני ישיבת הר ברכה 15/12/05 19:54 יד בכסלו התשסו

שאלה

לרב שלום,

שמי טלי ואני בשנה זו שליחה בארה"ב.

לכבוד חג החנוכה רצינו לדבר על חנוכה ויצירה יהודית ומה שביניהם...

אם הרב יוכל להסביר את הקשר(אם בכלל) שיש בין חנוכה, אורות, יצירה...

תודה רבה מראש על הטירחה.

טלי לוין.

תשובה

חג אורים שמח טלי.
שאלתך אכן מעוררת למחשבה על חנוכה ומשמעותו.
במבט ראשון, קצת תמוה כיצד עם תרבותי ומשכיל כמו העם היהודי חוגג את נצחונו על האומה שהביאה לעולם את הפילוסופיה הקלאסית, הפיסול היווני המופלא, תרבות הספורט המגוונת וצורת המשטר הדמוקרטית?! בזה מתגאים? הרי היוונים הוסיפו קידמה מדעית ותרבותית לעולם, עד היום אנו לומדים בגיאומטריה משפטים שניסחו יוונים. אין צורך להאריך על עוצמת התרבות היוונית, שכל תרבות המערב נמשכה ממנה.

אבל, במבט שני, חנוכה הוא חג חשוב מאין כמוהו. תפקידה של האמנות היא להוציא מהאדם את הטוב שבו, לסייע לגלות בתוכו אורות ולא צללים. תרבות שהיצרים הנמוכים, 'התאוות' בלשון מדוברת, היו מרכזה - לא תועיל לעולם. שפך הדם של מלחמותיהם, ובתוכו דם יהודי רב, הוא סימן מובהק חרמה המוסרית הנמוכה. בגלל מגבלות המדיום לא אכנס להדגמות על השפלות המוסרית היוונית (כדאי להציץ בספר :סימפוזיון = "המשתה" של אפלטון). מאחורי הנוצץ שבתרבות היוונית עומד הרבה דיכוי החלש והרבה רשע וניצול.
היהדות מעודדת אמנות (ראי את השבחים לאמנים שבנו את המשכן במדבר), אולם לא מעודדת וולגאריות. מעודדת יצירתיות - אבל לא יצריות. היהדות אוהבת את החיים העדינים, הצנועים והשמחים, ולא את התאוות המתפרצות שמביאות בכנפיהן רק עצבות.
על כן, ניתן לראות קשר בין חנוכה ליצירה. חלק מרכזי מהויכוח שלנו עם תרבות יוון הוא על מטרת האמנות, כלומר באיזה אופן יצירתית תועיל לעולם, תוסיף אושר לבני אדם? האם יש לשים מגבלות על האמנות, או לתת לה להתפרע? (אני מניח שאת מכירה את שני סוגי האמנות: היהודית העדינה - והסוג השני, הבוטה, הפרובוקטיבי והגס). דווקא בחנוכה עלינו לעודד יצירה יהודית אוריגינלית, מקורית, שמאירה ולא מחשיכה. המלחמה התרבותי עברה גם לפסים עקובים מדם, מלחמה של ממש, עם פצועים והרוגים. היהודים ידעו לזהות איום על כל תרבותינו, על ייחודיותנו, על האמונה היהודית.

עד כאן דברים שניתן לעניות דעתי להעביר בפעילות עם נוער, בהפעלות וכדומה (כמובן, תלוי בגיל וברמה...). אמנם, אם תרצי לגלות עומק רב יותר, אני ממליץ בחום על ספרו של הרב זאב סולטנוביץ': בינה לעיתים" חלק א. הניתוח שם עמוק מאד, ושואב ממקורות היסטוריים מגוונים ביותר, בחדות היסטוריוסופית מופלאה.
מקווה שעזרתי,בברכה,
יגאל ללום, ישיבת הר ברכה.

כתבות נוספות