שאל את הרב

הירקות של גוש קטיף

חדשות כיפה הרב יוסף אלנקווה 13/01/03 16:08 י בשבט התשסג

שאלה

כבוד הרב!

אני רוצה לשאול אם יש לך מקורות למצוא מידע על הירקות הירוקים של גוש-קטיף!

תשובה

שלום לשואל היקר!

את הירק של גוש קטיף הנקרא "ירק ללא חרק" או ירקות ללא תולעים, הנני מכיר מיום שנולד הרעיון לפני כשלוש עשרה שנה במושב גדיד.
ירק זה גדל בשיטה של חממות סגורות ונקיות המונעות עם ריסוסים נוספים את כניסת מקור החרקים והתולעים.
על איסור אכילת תולעים יש חומר רב, עיין בשולחן ערוך יורה דעה (סימן פ"ז) ובנושאי הכלים של השו"ע שהאריכו בזה.
ובגמרא במסכת מכות מבוארים הלאוין והמלקויות שעובר אדם באכילת תולעים וה' ישמור ויציל
בהלכות פסח במקומות רבים יש אזהרה לנשים במטבח לנקות היטב את עלי החסה, ובמשך שנים, אנשים אכלו רק את הקלח הקשה בלי לאכול את העלים והיום ברוך השם ירק שגדל בחברה מאושרת ושטפו אותו, מותר לאוכלו.
ויש גם לבן איש חי פרשה העוסקת בפרטי ההלכות הללו ראה בא"ח שנה שניה פרש נשא וכתב עפ"י חז"ל:
"איך יטמאו את פיהם בבשר התולעת שהוא טמא ומטמא את פיהם??… אשר על כן, מאחר והתולעים מצויים הרבה ברוב מיני אכילה ושתיה הנה אם לא ישים האדם עיניו היטב היטב – יכשל בנקל"
וחובה גדולה על כל אחד ואחד ללמוד את ההלכות הללו היטב ולהזהר בזה היטב היטב שלא להכשל חלילה וחס.
ואזהרת ה"פרי חדש" שם השו"ע מבהילה ביותר!
והנה נקודה חשובה בדבר זה! לפי ההלכה גם בענין זה "אין לדיין אלא מה שעיניו רואות" ואיננו מחפשים תולעים שאינם נראות בעיניים. אבל, יש אנשים רבים שאינם יודעים ואינם מכירים את סוגי התולעים את הרימה, והפסוק, והכנימה ושאר שרצים, ומה גם שיש שהם בצבע ירוק או שקוף עם ראש שחור, ויש שהן נכנסות בתוך "בשר" הירק.
לכן באופן מוחלט וברור, כל מי שאוכל ירק כמו כוסברה, שמיר, פטרוזיליה, נענע או חסה – ללא ההכשר הזה, יכול מבלי לשים לב להכשל באיסורים רבים מאוד שענשם ונזקם גדול ביותר.
ידידינו, הרב משה ויא שליט"א אסף חומר רב בענין זה והוציא ספר מיוחד, עם דרכי הבדיקות לסוגי הירק והמזון שבימינו וחשוב ללמוד את ספרו בכל בית ובית בישראל.
ולתועלת הענין הנני מצרף בזה לוח קצר שערכו על פי ספרו בענין הבדיקה של הירקות והפירות (גם בפרות יש מיני כנימות למשל בהדרים ולכן יש לשטוף את הפרי ולשפשף אותו ובפרט אם מגרדים מהקליפה לעוגה וכדומה.)

הדרכה מעשית לבדיקת מזון מתולעים
הדרים: תפוז, מנדרינה, קלמנטינה, לימון, אתרוג, פומלו, אשכולית

תיאור הנגיעות:
א. נגיעות חיצונית.

כנימות מגן.
יצורים זעירים הנצמדים על גבי קליפתו החיצונית של הפרי. לעין בלתי מנוסה, נראית כנקודת לכלוך שדבקה לפרי, אך ה"לכלוך" מכיל בעל חי. הכנימה בהולדה הינה יצור בעל רגליים, ועם בקיעתה מהביצה, רוחשת על גבי הפרי במשך מספר שעות, כאשר מוצאת מקום נוח, היא מפרישה מגופה מין שעוה ממנה נוצרת קליפת מגן, בצורת עיגול או פסיק, המכסה את כל גופה, ומכאן שמה "כנימת מגן".

הבדיקה
א. בדיקה חיצונית: פעמים הפרי נגוע בכנימות רבות, ולעיתים בבודדות.
פירות שעברו ניקוי בבית אריזה, רוב הכנימות יורדות מהפרי בתהליך הניקוי, אבל בודדות עלולות להשאר, לכן אפילו אם במבט ראשון הפרי נראה נקי, יש להתבונן האם נותרו עליו כנימות בודדות.
כאמור, הכנימות נמצאות על הקליפה מבחוץ, ואינן חודרות לפרי, אך יש להזהר בעת שמקלפים את הפרי, חותכים או סוחטים אותו היות ובזמן הקילוף, החיתוך או הסחיטה עלולות הכנימות להדבק לידיים או לסכין ולעבור לפרי המקולף, או למיץ.

1. קילוף: לפני שמקלפים את הפרי, צריך להתבונן אם הוא נגוע בכנימות, אם הפרי נראה נקי לחלוטין אין צורך לבדוק שוב. אם הקליפה נגועה, יש להתבונן לאחר הקילוף אם עברו כנימות לידיים או לסכין, ומהם לפרי המקולף. במידה ועברו כנימות לפרי, מורידים אותם באמצעות חוד סכין או שטיפה במים. אם נדבקו כנימות לידיים, יש לרחצן היטב.
2. חציית הפרי: אם רוצים לחתוך את הפרי באותה סכין שבה קלפוהו, צריך לנקותה ע"י שטיפה. אם לא בדקו את הסכין או חתכו את הפרי בקליפתו, יש להתבונן במקום החיתוך אם נצמדו אליו כנימות.
3. סחיטה: לפני שסוחטים הפרי, יש להתבונן בצדו החיצוני, ואם הוא נגוע בכנימות, יש להזהר שלא יחדרו כנימות למיץ, (בפרט אם סוחטים באמצעות מכשירי לחיצה), או לסנן את המיץ במסננת צפופה.
מיץ הנמכר בצורה מסחרית, בד"כ עשוי מפירות שנוקו בבית האריזה וגם עובר תהליכי הכנה שונים
וסינון, והוא בחזקת נקי, לעומתו, מיץ טבעי שהוכן באופן לא מסחרי או בקיוסקים יש לסננו.
4. שימוש בקליפה: כאשר רוצים להשתמש בקליפת הפרי, כגון קליפת לימון לעשיית עוגה, פרוסת לימון לתה, ריבת תפוז או אתרוג עם קליפתם, וכן קליפות מסוכרות, רצוי לבחור למטרה זו רק פירות נקיים. פרי עם כנימות בודדות, אפשר להורידן בעזרת חוד סכין או קילוף האיזור הנגוע. אם יש צורך להשתמש בקליפה עם הרבה כנימות, אפשר לשפשפה תחת זרם מים בעזרת כרית ממתכת לניקוי סירים (כגון: "ננס") או מברשת ניילון קשה.
אפשר להשתמש בקליפות מסוכרות מוכנות (בציפוי שוקולד, אתרוג מסוכר) היות ובתהליכי היצור הן
עוברות תהליכי ניקוי ועיבוד המורידים את הנגיעות.
פירות שעברו דרך בית אריזה מורחים על קליפתם חומר מבריק דביק שיש בזה שאלות כשרות.

ב. נגיעות פנימית:
לעיתים מצויות תולעים לבנות בתוך פירות הדר, גודלן בין מילימטר לסנטימטר ויש להן נקודה שחורה קטנה בראש. כאשר הן קטנות קשה להבחין בהן, לכן רצוי לסחוט מיץ משני פירות מהקניה, להעביר לכוס זכוכית שקופה ולהתבונן אם מצויות תולעים. אם אכן נמצאו תולעים, יש להשתמש בפירות רק בתור מיץ מסונן.

בדיקה נוספת לתפוזים ולאשכוליות:
לקלף את הקליפה באמצעות סכין ולהשאיר את הקליפה הלבנה ולהתבונן בקליפה הלבנה אם רואים נקב, פגם או כתם, ואם מצוי לחתוך יותר עומק ולהתבונן אם מצויים תולעים.

תאנים יבשות

התאנה היבשה קשה לבדיקה, היות והיא מצומקת, ומצויים בה קפלים רבים, בהם יכולים להסתתר חרקים. על צידה החיצוני של התאנה ישנה אבקה לבנה ומצויים בה חרקים. חלק מהם בגודל 1/3 מילימטר בלבד. פנים התאנה הוא מעין תערובת צפופה של נימים דקים וגרגרים, וחרקים עלולים להיות טמונים ביניהם. חרקים מתים אינם מתנועעים. צבעם דומה לצבע התאנה, ולכן קשה להבחין בהם מתוך התאנה. את התאנה מייבשים בסוף הקיץ ולאחר מכן חיא מאוחסנת משך חודשים רבים ואף יותר משנה, ועלולה להינגע שוב באיחסון ממושך.

הבדיקה
מן הראוי להשתמש בתאנים שלא אוחסנו זמן ממושך, שהן לחות וצבען חום בהיר המקל על הבדיקה.
א. בדיקה חיצונית:
מתבוננים בצדה הפנימי של האריזה ובצדם החיצוני של התאנים אם מצויים פירורים לבנים קטנים כעין גרגירי חול. נמצאו פירורים רבים מתבוננים היטב אם אלו אקריות. אם הם אקריות אין להשתמש בתאנים כי אין שיטה בטוחה להסירן.

ב. שטיפה:
שוטפים היטב את צדה החיצוני של התאנה, תוך כדי שפשוף באצבעות. יש להקפיד לשטוף כל קפל ופינה. כגון תחת העוקץ (המקופל על הפרי).

ג. הסרת איזור הפתח:
מסירים את איזור הפתח (הנקב שבצד התחתון) על ידי חיתוך בסכין (כחצי סנטימטר) היות ובאיזור זה עלולה להימצא צרעת התאנה.

ד. בדיקה פנימית:
חוצים את התאנה ובודקים את צדה הפנימי כנגד אור חזק כגון מנורת שולחן, "שולחן אור" או חלון מואר היטב. כנגד האור, התאנה מקבלת "שקיפות" וניתן להבחין בגוף זר בתוכה. אם מבחינים בצללית כהה, יש לבדוק אם זה חרק ולהסיר את האיזור הנגוע.
רצוי למעך מעט את ציפת הפרי באצבעות, או להסיר חלק מהגרגרים באמצעות כפית, כדי שהתאנה תהיה יותר דקה ושקופה. אם הפרי מיובש מאוד, קשה, או תוכו לבן כעין גבישי סוכר, יש לשוטפו אחר החציה גם מצדו הפנימי, ורק אח"כ לבודקו כנגד האור. איזור שחור בתאנה, יש להסיר כי אין אפשרות לבדקו.

תשומת לב מיוחדת בבדיקת האזור שליד ה"פתח" הנ"ל, שהוא עלול להיות נגוע יותר משאר האזורים.

ירקות ללא תולעים
כל ירק הנקנה מחברה מוסמכת עם כשרות של "ללא תולעים" יש לשטוף אותו לפני שמשתמשים בו ורק אחר כך לאוכלו

תרומות ומעשרות
יש להזכיר שבגוש קטיף חייבים להפריש תרומות ומעשרות לפני שאוכלים ומומלץ מאוד להיות מנוי בקרן המעשרות.


ויהי רצון שנשמור על הנכנס לפינו והיוצא ממנו, שיהא הפה כלי שרת לדברי תורה ותפילה, לדיבורים טובים ומתוקנים אמן.

כתבות נוספות