שאל את הרב

הטבח ב"מרכז" והאמונה

חדשות כיפה הרב רונן לוביץ 09/03/08 13:04 ב באדר ב'

שאלה

ב"ה

שלום רב,

אני קצת לא מבינה...לגבי הטבח הנורא שהיה בישיבה-

אנו מאמינים באמונה שלמה שהכל מאת ה'. כל הרבנים הגדולים אומרים כך, וזהו בסיס לאמונה היהודית שלנו ולתורה! שה-כ-ל בלי יוצא מן הכלל- מאת ה'! ונסתרות דרכי האל, ואנחנו כל כך קטנים! כי לעולם לא נבין את חשבונות שמיים, ומה "טוב" ומה "רע", כי בעיקרון טוב ורע זו הגדרה של בני האדם, והאמת היא שאין רע בעולם והקדוש ברוך הוא עושה רק מה שטוב לנו, אנחנו רק קטנים מידי וראייתנו מוגבלת מלראות שדברים שכביכול רעים הם בעצם לטובתנו.

גם כך לגבי הטבח הנורא בישיבת מרכז הרב, שהתרחשה בעיצומו של סיבוב השערים שנערך מיד לאחר עצרת תפילה המונית של כלל עם ישראל על שלום עם ישראל!!!!

הרי אין מקרה בעולם! הכל רק מ-ה'! וכל צירופי המקרים האלה כביכול רק צריכים לגרום לנו להאמין, יחד עם הכאב הקשה מנשוא, שהטבח גם היה מאת ה', ושהנערים הצדיקים הללו שם למעלה וכנראה ה' היה צריך דווקא אותם, צעירים תמימים וטהורים לעבודתו- וגם כאן אנחנו קטנים מלהבין ולשפוט!!!

מה שאני לא מבינה הוא...שאם אנחנו מאמינים ואומרים שהכל מה', אפילו על הדברים הקשים והעצובים ביותר,

איך זה הגיוני שאנחנו מקללים את הערבים ואומרים על הנרצחים "ה' יקום דמם"...כאילו שהם נרצחו ע"י כח שמעבר ל-ה', ו-ה' יחזיר להם על כך...זה מבלבל, כי הרי הטבח- גם הוא כמו כל דבר בעולם- בידי ה'! אז איך זה הגיוני שה-ה' יקום דמם אם הוא בעצמו גרם לשפיכת הדמים??? הוא באותה המידה גם היה יכול למנוע את הרצח! הרי הוא ה'!!

אשמח אם תוכל להסביר לי את זה...

בתודה רבה!

תשובה

שלום רב,
לגבי העניין בכללותו נא עייני בתשובתי הקודמת (ההרג ב"מרכז" וההשגחה). מעבר לכך שאלתך משקפת מאמץ ורצון להבין באופן עמוק את הנושא, ואכן העלית תמיהה שמחייבת הבהרה חשובה. יסוד מרכזי ביותר באמונתנו הוא שיש לאדם בחירה חופשית, וכדברי הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ה') זהו עיקר גדול שעליו עומדת כל התורה. משום כך אין זה מדויק לומר שה' עושה את כול מה שנעשה בעולם. משמעות המושג: הכל מאת ה', היא שה' נותן כוחות לבני אדם לעשות את כל אשר הם עושים, אולם לא הוא עשה את הטבח, אלא אדם רע ואכזר אשר ניצל לרעה את היכולות שבורא עולם נתן לבני אדם. לפיכך אנו גם רשאים וצריכים להתפלל שמי שמשתמשים בכוחותיהם לטובה יצליחו למגר את הרוע ויעשו חייל במלחמתם באויבינו. העובדה שאותו רוצח שפל השתמש ביכולות שניתנו לו כדי לרצוח בחורי חמד מישראל גורמת צער גם לשכינה, ואנו מתפללים שהקב"ה אכן יקום דמם.
מעבר לכך, האמירה שחכמי ישראל סיגלו אותנו לומר שה' יקום דמם, באה גם כדי להשריש בליבנו את התובנה שאת עניין הנקמה עלינו לעזוב לה', ולא להתעסק בה בעצמנו. כמובן, יש להילחם באויבי ישראל במלוא הכוח, אולם אל לנו להיות מונעים על ידי נקמה, כי אם על ידי שיקולים פרקטיים, מה הפעולות שיש לבצע כדי לנצחם. יש בנו רגש טבעי של נקמה, אולם ה' יקום דמם, ואילו אנחנו לא צריכים לעסוק בכך, אלא במלחמה ברשע ובהוספת טוב.
בשורות טובות ויה"ר שנזכה לראות בנחמת ציון וירושלים.
רונן לוביץ

כתבות נוספות