שאל את הרב

ברכת הטוב והמיטיב

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 22/12/05 17:48 כא בכסלו התשסו

שאלה

מתי מברכים?

מי חייב בברכה?

תשובה

המשנה בברכות (נד.) אומרת שמברכים את ברכת "הטוב והמטיב" על הגשמים ועל בשורות טובות. בגמרא (נט:) יש עוד כמה מקרים ומגבלות. משמע מהגמרא שמברך על הגשם רק אם יש לו אדמה (ולהלכה צריך שותף באותה חלקת אדמה). מוזכר גם שמברך כשאומרים למישהו שאשתו ילדה זכר, מת אביו והוא יורשו כשיש לו אחים שגם יורשים (בנוסף לברכת "דיין אמת"), וכשמביאים םוג יין אחר באמצע סעודה (כשיש אחרים שאוכלים איתו). משמע מהגמרא שמברך רק על דבר שמשמח אותו ואחרים* אם זה טוב רק לו מברך "שהחיינו."
הלכה למעשה, הביאור הלכה כותב ש"טוב למעט בברכות אלו בדבר שלא נזכר בהדיא," ולכן נכתוב את המקרים שמוזכרים במפורש בגמרא ובפוסקים. רק להזכיר שהכלל העיקרי הוא שאם יש משהו שטוב רק לו,מברך "שהחיינו," ואם זה טוב לו ולאחרים מברך "הטוב והמטיב."
1) בשורות טובות- הדבר הכי כללי. כששומע מפי אדם נאמן שיודע בוודאות שמשהו טוב קרה. לדוגמא, שומע שהוא זכה בלוטו (ויש לו משפחה שגם תרויח מזה).
2) כשיורד גשם בפעם הראשונה ויש לו אדמה בשותפות (אן שמשפחתו נהנה מזה).
3) יורש את אביו כשאחרים גם יורשים אותו.
4) באמצע סעודה כששותים יין אחר ממה ששתו מקודם, ולא רק מפני שהיין הראשון נגמר. מברכים רק אם לא ברור שהיין השני יותר גרוע מהראשון.
5) כשנולד לזוג בן, שניהם מברכים.
6) קנה דברים חדשים שהוא ובני ביתו ישתמשו בהם ביחד. אם קנה דברים לכולם בנפרד- לדוגמא, קנה חולצה לכל אחד ואחד, מברך "שהחיינו" על שלו ו"הטוב והמטיב" על שלהם.
7) בנה או קנה בית חדש בשאחרים שותפים לזה. המשנה ברורה כותב שאם קהילה בונה בית כנסת חדש, שיברך אחד מהם ויוציא את כולם.
8) כשמישהו מקבל מתנה יש מחלוקת אם המקבל מברך (הנותן לא מברך לפי כולם). בסוף, המשנה ברורה פוסק לברך "שהחיינו."
אם יש לך שאלות אחרות, נשמח לענות. ההלכות שקשורות לברכה זו מופיעות בשלחן ערוך אורח חיים סימנים קע"ה, רכ"א-רכ"ג.

אהרן
צוות ישיבת אלון שבות

כתבות נוספות