שאל את הרב

אמונה בתמימות בלי שאלות, זה בסדר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/06/02 16:46 כב בסיון התשסב

שאלה

לפעמים יוצא , שאני מרגישה קצת שונה בחברה הדתית, וזאת מכיוון שפשוט

אין לי שאלות על מעשי ה'. אני החלטתי בליבי שאמונתי תהיה אמונה תמימה ושלמה, שאני מאמינה בקדוש ברוך הוא מכל הלב וממילא דבר זה מביא לכך שלא צצות לי שאלות בקשר למהלכי ה' בעולם, כמו:למה יש פיגועים? וכד'. אני פשוט יוצאת מנקודת הנחה ש"ככה זה היה צריך להיות, להכל יש מטרה וריבון העולם יודע מה שהוא עושה, ולכן אני לא צריכה להסתבך. מסופר על אהרון ע"ה , שכשבניו מתו , הוא לא שאל מדוע, ולא כעס , פשוט "וידום אהרון"...

השאלה שלי, האם גישה זו היא בריאה , והאם בסופו של דבר אמונתי תיפגם כתוצאה מכך שאינני שואלת ומקבלת הכל כמובן מאליו?

תודה רבה.

נטע, בת 16

תשובה

לנטע, שלום וברכה.
ראויה את לשבח על רצונך להיות בעלת מדרגה רוחנית גבוהה, וכן על אמונתך היהודית האמיצה והחזקה.
אכן, אדם צריך להיות מלא כל כך באמונה עד שעיקר התשובה שישיב לכל שאלה תתבסס על האמונה האמיצה שבלבו. גם הזהירות בפרטי הלכה צריכה לנבוע מתוך הקישור החזק אל התורה.
אמנם, יש זמנים מצבים ואנשים שאינם מותאמים להתחנך בדרך שכזו, ויש צורך בהתבוננויות שכליות עמוקות כדי ליישב את האמונה בקרבם, אך אין זה אומר שמי שמצליח לאחוז בתמימות צריך להפסיק לעשות זאת.

אמנם יש גם מקום לחשש שציינת בדבריך, שבעתיד התמימות השלמה תצטרך סיועים מביסוסים שכליים. שאולי בעתיד משברי האמונה ושאלות האמונה שעוברים על הסביבה שלך, יעברו גם עליך, ואם כן יש להערך בהתאם.
דומני שאינך צריכה להתאמץ לחשוב על שאלות אפשריות ולהשיב עליהן. די לך במה שתקשיבי בריכוז לדבריהם של הקדמונים שאת לומדת מפי מוריך (בשיעורי אמונה או 'מחשבת ישראל' וכדו', ותזכרי שאולי בהמשך חייך הללו יעזרו לאמונתך לעמוד בכל המשברים, כמו שעזרו למיליוני אנשים לפניך. בכלל, אם יצא לך לשמוע שיעור מרב חשוב שעוסק בענינים כאלה, אל תזלזלי ח"ו או תתעלמי, אלא תנסי להקשיב, לא דווקא שתשאלי את שאלותיו, אלא תתענייני יותר בתשובות ותאגרי אותן כתחמושת לעת צרה.

נקודה נוספת שתצטרכי להזהר שלא תפגע בדרכך היא העומק.
שאלת שאלות היא פתח להתבוננות מעמיקה. הרבה פעמים ה' שולח לאדם שאלות וכוונתו היא שאמונתו של האדם תתפתח, שמכח השאלות לא יוכל להשאר באותו רובד רדוד של אמונה שהיה לו לפני כן, ויצטרך ללמוד עוד ולחשוב עוד עד שיהיה חכם גדול בעניני אמונה ומאמין גדול.
מי שאיננו שואל שאלות צריך להשתדל לחפש עומק לאמונתו מפי סופרים וספרים. לכן אם את רוצה להיות מאמינה בתמימות כדאי לך מאד ללמוד הרבה ספרים ולנסות להבין ולזכור את דבריהם. אציע לך רשימה של ספרים שכדאי שתלמדי בשנים הקרובות:
מסילת ישרים.
שמונה פרקים לרמב"ם. וכן 'הלכות דעות' 'הלכות יסודי התורה' ו'הלכות תשובה'.
כוזרי של ריה"ל (לפחות עד תחילת מאמר רביעי).
כדאי לנסות להספיק כמה שניתן מהרמב"ן על התורה.
אלה ספרי יסוד, שגם בדורות קודמים היה מומלץ לכל אשה מישראל ללמוד, וקל וחומר בדורות אלה, שהנשים לומדות אדריכלות, הנדסה, מחשבים, ביולוגיה כימיה פיסיקה ועוד, מדוע רק בענינים שבקדושה ישארו הנשים ברמת התפתחות שמתאימה לילדות ולנערות צעירות? הן צריכות להתפתח בחכמה במדות ובמעשים טובים, עד שיהיו נשים צדיקות וחכמות, ואפילו יכולות הן לזכות לנבואה כשרה אמנו ודבורה וחולדה נביאותינו.
עשי חיל, עלי והצליחי,
ויתברך כל עם ישראל ממעשיך ואמונתך.
מיכאל, חברים מקשיבים.

כתבות נוספות