שאל את הרב

איך בודקים מורה טוב.?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 22/01/03 13:02 יט בשבט התשסג

שאלה

שלום רב!

אני מורה בתיכון ב,,,. מנהל בית ספרנו החליט לערוך משוב בבית הספר שכותרתו "מה דעתך כתלמיד על מורה פלוני", כאשר המשוב כולל דרוג מ1 עד 10 ועם תוספת הערות במילים, אותו מנהל לוקח אחר כך משובים אלו ומשתמש בהם לקביעה כגורם בעל משקל בהחלטה האם מורה זה ימשיך להורות בבית הספר בשנה הבאה.

אני אישית מלמד כיתה ז' , ידוע לי שאיני המורה המושלם - אך היות ואנו עוסקים באוכלוסייה קשה אני משתדל ליצור אוירה של משמעת ורצינות גבוהה בכיתה. תלמיד בכיתה ח' אינו רואה ואינו בוגר מספיק להבין את גישתי ולכן די ברור לי כי המשובים יהיו קשים ונגדי באופן רציני.

מעבר לתשפוכת הלב שהיתה כאן, שאלתי היא האם הדברים מותרים בכלל מדין לשון הרע, כמו כן המשובים נערכים בעילום שם כך שהתלמיד יוכל לכתוב ככל העולה על רוחו.

האם זוהי הדרך התורנית לאפיין מורה? לתת לתלמיד כל כך הרבה כוח מולו ולהחליש את מערכת ההוראה עד כדי כך?

ומה לומר לאותו מנהל שקובע וחותך חיים לכל חי על פי משובים קשים אלו.

מיותר לציין כי אני כותב בשם צוות מורים שלם אשר מרגיש כי הגיעו מים עד נפש אך מצד שני לא רוצים למצוא את עצמנו מפוטרים.

בכאב רב

ובתודה מראש

תשובה

בס"ד

ההגיון הבסיסי של המנהל לדעתי הוא נכון, והביצוע לא נכון.

ההגיון הבסיסי נכון כי בסופו של דבר מורה טוב הוא לא בעל התעודה היותר טובה או ההופעה היותר מרשימה. [המורה הטוב הוא זה שמסוגל להניע את התלמידים להתנהגות יותר טובה בבית ספר ואחרי גמר הלימודים.]

סוף סוף מטרת בית הספר - היא לחנך תלמידים ולא לתת משכורת למורים. בזה המנהל צודק.

הדרך שלו לדעתי לא נכונה. לא התלמידים צריכים לשפוט את המורים כיון שאין להם כלים מתאימים. העיקר הנבדק הוא לא אם המורה הוא טוב עכשיו אלא בעתיד.

ולמה?

כי מקובל לחלק את המורים לארבע סוגים בסיסים:
1- מורה שהוא רע בהווה ורע גם בעתיד.
2- מורה ששנוא על התלמידים בהווה אבל משפיע לטובה על עתיד התלמידים.
3- מורה שאהוב על תלמידיו בהווה אבל חסר השפעה חיובית על העתיד שלהם. הם לא יזכרוהו לטובה. הוא לא ישפיע על העתיד שלהם כלום.
4- מורה שהוא גם אהוב על תלמידיו בהווה. וגם משפיע לטובה באופן משמעותי על העתיד של התלמידים.

המורים מהסוג הרביעי - הם מיעוט שאינו מצוי.

המורים מהסוג הראשון הם גם נדירים. רק מנהל חסר כל אחריות וחוט שדרה משאיר מורים כאלה בבית ספרו.

הרוב הגדול של המורים הם מהסוג השני והשלישי, כל מנהל אחראי יודע כי עדיף מורה מהסוג השני על מורה מהסוג השלישי. רק מנהל פופוליסטי יעדיף מורים מהסוג השלישי על הסוג השני.

מכאן תבין למה אני חושב כי המבחן של המנהל אינו נכון. הוא בודק את ההווה.

מנהל טוב צריך לבדוק את המורים שלו אצל הבוגרים של בית הספר אחרי עשר שנות לימוד. זו הבדיקה האמיתית. וכיון שבדיקה כזו היא קשה - הדרך הנכונה היא לבדוק על פי מבחנים וכללי מנהל במציאות של היום מי ממוריו שייך לסוג השני או לסוג השלישי בהווה. בשל היכולת הזו הוא נבחר להיות מנהל.

בדיקה זו לא נעשית בדרך שהמנהל שלך עושה. זה נראה מהלך פופוליסטי. ויותר מזה. אם התלמידים ירגישו שהמורים בידים שלהם - הם עלולים להגיב ביתר חוצפה.

למעשה אני מציע לכם לומר לו כי גם מעמדו של המנהל יתערער בעקבות המשאל שהוא עושה. ברגע שהתלמידים יפנימו את העובדה שהם המנהלים האמיתים הוא יהיה הראשון שיעלה על הכוונת שלהם והם יעבירו אותו תחת הביקורת שלהם והלך בית הספר.


הציעו לו לרדת מהר מהעץ הזה ולעשות מהלכים חינוכים ולא פופוליסטים.


בהצלחה

כתבות נוספות