שאל את הרב

מחשבות רעות וטורדניות על הקב"ה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/08/22 03:00 טו באב התשפב

שאלה

שלום

אני מאוד מתביישת במה שאני הולכת לכתוב,

אני מיואשת ואני מרגישה בכל ליבי שבורא עולם שונא אותי ולא יסלח לי בחיים.

יש לי סוג של OCD, זה עוד לא מאובחן אבל יש לי תסמינים.

בזמן באחרון עולות לי מחשבות מבזות ולא מכובדות על הבורא. זה נורא. אף פעם לא חשבתי מחשבות כאלה ואני יודעת שאני לא מתכוונת אליהן אבל הן עולות.

וכאילו ככל שאני לא מתכוונת אני חושבת על זה יותר, ובכל פעם זה נהיה יותר גרוע.

בהתחלה לא נבהלתי כל כך אבל עכשיו אני מרגישה שאני מתכוונת אליהן כי אני זו שחושבת אותן ועושה אותן יותר גרוע. יש דברים יותר גרועים אבל זה לא מתאים ואני מתביישת לכתוב עליהם.

תודה

תשובה

היי יקרה.

נראה שאת מתארת חוויה לא פשוטה וכנראה מתסכלת של מחשבות טורדניות שעולות לך בלי שליטה ומפריעות לך, ואני שמחה שכתבת לנו! ניכר שאת בחורה שמודעת לעצמה, שחשוב לך לעמוד באמות המוסר ובסטנדרטים של עצמך ושהקשר עם אלוקים זה משהו שחשוב לך. זה לא מובן מאליו ואני מצדיעה לך על כך :).

קודם כל, חשוב לי לומר לך שאת לא לבד בזה. רבים וטובים מתמודדים עם מחשבות טורדניות, והרבה יותר ממה שנהוג לחשוב בד"כ. כיום ידוע על כ-2% מהאוכלוסייה לפחות שמאובחנים בהפרעה טורדנית כפייתית (OCD), וזו אחת ההפרעות השכיחות והנפוצות הקיימות. ל-OCD יכול להיות מאפיינים רבים שמתקשרים לדת ולאמונה, ועשויים להתבטא במחשבות חזרתיות, לא רצוניות וטורדניות שקשורות לאלוקים, לקשר איתו, לדת, למצוות וכו'.

את השאלה שלך אפשר לחלק לשתי היבטים עיקריים: ההיבט הדתי-אמוני – שאליו התייחסת כשכתבת על ההרגשה שבורא עולם שונא אותך, שאת חוטאת ושאין לך מחילה על המחשבות שלך כלפיו; וההיבט הנוגע לרווחה נפשית – ההשפעה שיש למחשבות הטורדניות על התחושות, הרגשות, מצב הרוח וחיי היום-יום שלך. מכיוון שאין לי סמכות הלכתית-תורנית, אני יכולה רק להסתמך על רבנים ולצטט גדולים ממני שכבר פסקו וכתבו רבות בעבר בדיוק על נושא זה. אני מעתיקה פה תשובה של הרב דניאל בלס לבחור ששאל אותו לגבי התמודדות עם מחשבות טורדניות:

"בבקשה - הכנס לראשך היטב היטב - שאין לך שום ספקות באמונה, ואתה לא כופר. המחשבות הללו לא מגיעות מרצונך, ואינן בשליטה שלך. לפיכך - אינך אשם בהן, ולא צריך לחוש אשמה בגללן... כשמגיעים לראשך ספקות, אל תנסה להילחם בהם, ולא לענות עליהם בראשך, אלא התעלם מהם כאילו שמעת כלב נובח בחצר. האם תצעק על הכלב שישתוק? מובן שלא, זה רק יגביר את הנביחות. לכן התעלם מן המחשבות. אומרת לך המחשבה "אולי כך וכך" - השב לה: "בסדר, שמעתי, אולי כך וכך". אל תנסה להשיב לשאלה ולנהל דיאלוגים בתוך ראשך. התעלם ונהג עם ספקותיך באדישות. הכלב נובח ואתה ממשיך בעיסוקיך... ברוך השם יש טיפול מקצועי בימינו למחשבות טורדניות. עליך רק להמשיך לפנות לאנשי מקצוע..." (מחשבות טורדניות בנושא כפירה, הרב דניאל בלס, הידברות. Https://www.hidabroot.org/question/252095)

בנוסף, מצרפת פה לנוחיותך מספר קישורים שתוכלי לקרא, אם תרצי, ישירות מהמקור של פסיקות רבנים ידועים בנושא:

https://www.hidabroot.org/article/223724

https://www.hidabroot.org/article/218329

https://musaf-shabbat.com/2011/03/04/%D7%9B%D7%A4%D7%99%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%93%D7%AA%D7%99%D7%AA-%D7%99%D7%95%D7%91%D7%9C-%D7%A9%D7%A8%D7%9C%D7%95/

בכל הנוגע להיבט של הרווחה הנפשית שלך – את כותבת שאת מיואשת מהמצב, נראה שאת מרגישה אשמה ושמה שאת חווה מפריע לך ומשפיע עלייך. לכן, חשוב מאוד (!) אם את לא בטיפול – לשקול להתחיל טיפול עם בעל מקצוע שמתמחה בנושא יכול להיות רעיון טוב וצעד ראשון. אני ממליצה על טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) - זה טיפול ממוקד בו עובדים על תהליכי מחשבה ותגובות התנהגותיות בצורה הדרגתית, הוא מבוסס מחקרית וידוע כיעיל מאוד לטיפול בחרדות וב-OCD.

בנוסף, אמנם נראה שאת מכירה את עצמך ומודעת לאופן שבו המחשבות משפיעות על ההתנהלות שלך, ובכל זאת הייתי ממליצה לך לקרוא יותר על OCD, על חרדות וכו' – אני מאמינה שתמיד אפשר ללמוד דברים חדשים ולהבין את עצמנו טוב יותר, וזה יכול לעזור להפחית את תחושת הבלבול שאתה כותב שלפעמים מלווה אותך.

אם זה מעניין אותך, אני ממליצה על הספר "בוחרים להרגיש טוב" של דיוויד ברנס שמסביר בין היתר בצורה באוד ברורה ונגישה על האופן שבו מחשבות טורדניות פועלות ונותן כלים פרקטיים איך אפשר לצמצם אותן, לשלוט עליהן ולמזער את ההשפעה שלהן ובכללי להרגיש טוב יותר. עוד ספר מוצלח הוא "להתגבר על מחשבות טורדניות" של ד"ר דיוויד קלארק וד"ר כריסטין פורדון. זה ספר העוסק ספציפית בהפרעה טורדנית שהטקסים בה אינם פיזיים אלא מנטאליים, כלומר, שמתרחשים במחשבה. הספר מסביר למה זה בסדר לחשוב כל מחשבה, ואיך נתינת המקום למחשבות אלו במקום לנסות לנטרל או לדחוק אותן מובילה להפחתת מחשבות אלו בסופו של דבר.

דרך נוספת לצבור עוד ידע בנושא היא להיכנס לאתר של "כמוני" - זה רשת חברתית מקוונת בתחום הבריאות שמטרתה לחבר בין אנשים המתמודדים עם כל מיני אתגרים, יחד עם בני משפחה ומטפלים. האתר מספק מקום מפגש וירטואלי למתמודדים שונים ומאפשר להם להתייעץ עם מומחים, לשתף מניסיונם, ולהתעדכן במידע מקצועי ובחדשות בתחום. וכמובן שאת מוזמנת תמיד לפנות אלינו באתר "חברים מקשיבים", להתקשר אלינו לכוכבית 8298, או לכתוב לנו בווטסאפ: 052-468-3927. נשמח לדבר איתך!

בהצלחה!

רחלי

כתבות נוספות