שאל את הרב

קריאה שמשחיתה את הנפש

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/08/20 19:30 כ באב התשפ

שאלה

שלום

אני מאוד אוהבת לקרוא ספרים ולא פעם נתקלתי בסיטואציה שההורים שלי אמרו לי לא לקרוא ספר מסוים כי הוא משחית את הנפש.

הייתי רוצה לדעת יותר מה זה אומר השחתת הנפש? ואיך זה משפיע עלי?

ובכללי למה קריאה על אדם שרוצח אדם אחר (למשל) גורמת להשחתת הנפש? מה רע בלקרוא על זה הרי רצח נמצא גם בחיים שלנו ולהבדיל גם בתורה(קין והבל). כלומר אני נפגשת עם תיאורי רצח גם בלי הספרים אז מדוע הספרים אסורים (או לפחות פחות מומלצים)?

תשובה

שלום לך אביגיל.

השאלה שלך היא מדהימה! אני מאוד יכול להתחבר אל השאלה מהמקום שבאמת רוצה להבין, כמוך את הנפש.

בשאלה שלך מקופלות שתי שאלו.

א. מה זה השחתת הנפש?

ב. איך הדברים משפיעים עליך.

אמנם חכם משיב על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון, אבל אני מאמין שבשאלה הזו נכון להפוך את סדר התשובות כדי לתת תשובה יותר מתיישבת.

בין ישראל לעמים

בתנ"ך מופיעים אין ספור מקרים של מוות, של אסון, של חורבן ושל אבדון. לפעמים, כמו שתיארת, נראה שאין הבדל בין מה שמתואר בתורה למה שלא מבחינת מה שהיינו חושבים שזה פועל על הנפש.

זה רק נדמה כך, כי בעצם אנחנו מתעלמים מאלמנט שהוא חשוב מאין כמותו.

רק מה שנצרך לדורות נכתב בתנ"ך – הוי אומר שזה לא ספר סיפורת או ספר היסטורי. אחרת הכל היה כתוב. הוא ספר שיש לו מסר אלינו. יש לו משמעות. בספר כזה אנחנו לומדים, דולים ומנסים להבין. יש חשיבה שקוראת בתוך הספר שמכווינה את כל המתואר למטרתו – למסר.

אם מישהו קורא ספר של הרלן קובן או טום קלנסי התודעה של הקריאה היא לשם הנאה, כביכול אין פה חשיבה אלא סוג של הפנמה (ובמקרה זה, בכוונה בחרתי סופרים, שממה שאני יודע, וייתכן ואני טועה, משלבים לפעמים אלמנטים לא צנועים בספר).

האם זה אומר שאי אפשר לדלות מזה מסר?

ברור שאפשר, אך השאלה באיזו גישה מגיעים לספר ובאיזה גישה נשארים כשקוראים את הספר.

השאלה גם כמה מהמסר נוכח בקריאה.

אין ספק שיש הבדל בין התורה לבין סיפורת כללית בהקשר הזה, כמו שכבר הזכרנו.

השחתת הנפש

התודעה שלנו נקבעת על פי המידע שאנחנו מפנימים, על פי מה שאנחנו תופסים כלגיטימי, כנורמטיבי – כבסדר.

מה זה אומר?

בזוגיות למשל, כל אחד מגיע עם תפיסה מוקדמת שמשפיעה על הדברים הגדולים והקטנים כאחד (למשל, איפה הירקות הולכים במקרר ועד כמות הזמן שהמשפחה משקיעה בזמן יחד כמשפחה).

יש דברים שאנחנו מפנימים, דרך צריכת תרבות בתוכניות טלויזיה, סרטים וספרים, למשל, שמשפיעים לנו על מה נתפס כבסדר. דוגמא שאני אוהב להביא זה שימוש בשפה. משפטים שהופכים להיות חלק מהשיח שלנו או מטבעות לשון שאנחנו משתמשים בהם. כן, זה לא בדיוק מקרה רצח, כמו שהזכרת בשאלה וזה לא שמישהו יחשוב בגלל שהוא קרא ספר שיש בו רצח או מוות שזה בסדר.

אז איפה זה כן פוגש אותך?

זה פוגש אותך במקום שבו לאלימות ולאגרסיביות יש לגיטימציה בחיים שלך. זה לא שאת תצדיקי הכאה אלא יש משהו יותר מיליטנטי ואסרטיבי, אבל לאו בהכרח בהיבט החיובי

יש עוד מה להרחיב, אבל אשאיר אותך בשאלה למחשבה על התחושות שלך כשאת רואה תוכנית מתח שכוללת סצנת אלימות או דיבור קשה ומה מתחולל אצלך.

אני מקווה שהדברים עזרו והכווינו, ואם יש עוד שאלות בנושא זה או בנושאים אחרים את מוזמנת תמיד לפנות אלינו.

בברכה,

נתנאל

(14)

כתבות נוספות