שאל את הרב

עולם ההלכה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/11/19 04:26 כח בחשון התשפ

שאלה

שלום,

אני חוזרת בתשובה כבר כמה שנים ולאחרונה מציק לי כל מה שנוגע להלכה.

יש לי כמה שאלות -

איך אנו יודעים בוודאות שהתורה שבעל פה גם התקבלה בהר סיני?

מתי נפסקה הנבואה?

וחס ושלום, אין בכוונתי לזלזל, רוב ההלכה כיום בנויה על פרשנויות - איך אפשר לדעת שלכך התכוון הבורא באמת?

האם יבוא יום ויהיו הלכות ומנהגים הנוגעים לכל עם ישראל ולא יהיו הבדלים בין העדות השונות?

האם יש מקורות נוספים \ ספר שבו אוכל לקרא על עולם ההלכה ומה שקדם לה?

תודה רבה !

תשובה

בס"ד

שלום רב,

איך אנו יודעים בוודאות שהתורה שבעל פה גם התקבלה בהר סיני?

תשובה: לא כל התורה שבעל פה התקבלה בסיני. יש גזרות ותקנות שנוספו במשך השנים והם חלק מהתורה שבע"פ. מה שהתקבל בסיני אלו מסורות עתיקות איך לקיים מצוות שונות. אלו דברים שמשה באר בסיני והם עברו מדור לדור.

דוגמה לגזרה שנקבעה בתקופה מאוחרת: מן התורה אין איסור לאכול עוף בחלב, זו גזרה שנקבעה בתקופה מאוחרת יותר.

דוגמאות להלכה למשה מסיני: הצורה של התפילין; הקביעה ש'פרי עץ הדר' זה אתרוג. מדובר על פירוש של מצוות שהתורה מציינת. כאשר משה כתב בתורה שיש מצווה להניח תפילין: "וקשרתם לאות על ידיך והיו לטוטפות בין עיניך" - הוא הסביר והראה למה הוא מתכוון, לכן ברור שהמבנה של התפילין זו הלכה למשה מסיני. כך גם כאשר כתב "פרי עץ הדר" - הוא הראה והסביר למה הוא מתכוון.

מתי נפסקה הנבואה?

תשובה: הנביאים האחרונים הם חגי זכריה ומלאכי - הם ליוו את העם בתקופת שיבת ציון, בימי עזרא ונחמיה. אחריהם פסקה הנבואה.

...ההלכה כיום בנויה על פרשנויות - איך אפשר לדעת שלכך התכוון הבורא באמת?

תשובה: רצון ד' שעם ישראל ינהג על פי התורה. בתוך התורה נקבעו הכלים והדרכים לפרש את התורה. לדוגמה (דברים פרק יז):

ח כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם בין דין לדין ובין נגע לנגע דברי ריבת בשעריך וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר ד' אלהיך בו

ט ובאת אל הכהנים הלוים ואל השפט אשר יהיה בימים ההם ודרשת והגידו לך את דבר המשפט

י ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר יהוה ושמרת לעשות ככל אשר יורוך

יא על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל

אמנם במשך הזמן נוצרו מחלוקות בין חכמים - על כך נאמר: 'אלו ואלו דברים אלוקים חיים' - כלומר יש מספר אפשרויות לעשות את רצון ד'.

האם יבוא יום ויהיו הלכות ומנהגים הנוגעים לכל עם ישראל ולא יהיו הבדלים בין העדות השונות?

התשובה - כן. כפי שציינתי למעלה - כאשר נזכה להקים סנהדרין, תהיה מנהיגות הלכתית שתפסוק בכל עניין כיצד צריכים לנהוג, כולם יהיו חייבים לנהוג על פי הפסיקה שלהם - 'לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל'

האם יש מקורות נוספים \ ספר שבו אוכל לקרא על עולם ההלכה ומה שקדם לה?

אחד הספרים היסודיים בנושא הוא המבוא של הרמב"ם למשנה: http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/hakdama/tohen-2.htm

כתבות נוספות