שאל את הרב

מציאות מדומה- מי אומר שאני לא חיה בדמיון?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 29/03/20 08:49 ד בניסן התשפ

שאלה

שלום.

אנחנו חיים בעולם שאם נכנסים ל"בפנוכו" שלו, שום דבר לא הגיוני ובקלות אפשר להשתגע. אחד הדברים שמכניסים אותי לפאניקה זה, מי מבטיח לי שאני לא חיה בדימיון ? שכל החיים שלי הם בעצם חלום? שכל מה שאני חיה זה בעצם דמיון ואני לא אמיתית? והאנשים סביבי לא אמיתיים?

אני גם לא חושבת שמה שאני אומרת ושואלת זה פסול, הרי אין באמת היגיון בעולם הזה.

אני אסיים כאן בתקווה שתוכלו לתת לי גם עצה בכוונה בתפילה.

תודה.

תשובה

שלום יקרה.

תרשי לי להיות כנה איתך, אף אחד לא הבטיח לנו שאנחנו חיים בעולם אמיתי. אך גם אף אחד לא אמר שאנחנו חיים בעולם לא אמיתי. מי אמר שההורים שלנו הם אלה שילדו אותנו? מי אמר שהסיפורים שמספרים עלינו נכונים? מי אמר שהעיניים שלנו קולטות מציאות נכונה ולא תעתועי ראייה? שאלות על עצם קיומנו יכולות להיות בלי סוף. אך תנסי לחשוב אם ולאן הן מקדמות אותנו.

נניח שאנחנו חיים במציאות מדומיינת. מה יש לנו לעשות? זו המציאות שלנו. אין לנו יכולת לעבור למציאות אחרת. לכן המחשבות כאלה לא מקדמות אותנו לשום מקום. הן לפעמים עולות כשהמציאות לא מסתדרת כפי שרצינו ואז הן מעין רצון לברוח מהמציאות. במצב כזה חשוב מאוד להתרכז במה שיש כרגע, בהווה ובכאן ועכשיו ולא לברוח ממנו בעזרת מחשבות דמיוניות. ההתמקדות במה שיש דווקא מזיזה את המחשבות של "מה אם..." ומניעה אותנו להתמקד בהווה ובעתיד. אם יש לפנינו מציאות שלא תואמת לרצוננו, עלינו לחשוב במבט קדימה מה אנחנו יכולים לעשות כדי לשנות אותה. אפשר להתבונן בעבר וללמוד ממנו לעתיד אבל אל לנו להתעמק בו סתם. כאמור גם על ההתבוננות בהווה ובעתיד כדאי שתהיה פונקציונלית ועם מטרה ברורה ולא סתם "לחפור" בהם.

בפועל כדי להימנע ממחשבות כאלה אפשר לעשות כמה דברים. קודם כול, להתרכז בטוב. לחשוב טוב, להסתכל על הטוב ואפילו לכתוב לעצמך דברים טובים שהיו במהלך השבוע. המבט החיובי משכיח מאיתנו את המחשבות הללו כי טוב לנו ואין עניין לחפש דברים אחרים. דבר נוסף שיכול למקד אותך בטוב הוא עיסוק בדבר שאת אוהבת ומיטיב איתך. זה יכול להיות פיתוח תחביב או כישרון שיש לך למשל, ספורט, ציור, נגינה, תפירה או השתתפות בחוג שמעניין אותך, לימוד תורני או כללי בנושא שבוער בך וגם אולי בילוי עם חברות ומשפחה. בקיצור כל דבר שמשמח אותך ועושה לך טוב.

אם את לא מצליחה לשחרר את המחשבות האלה בכוחות עצמך, כדאי לפנות לגורם מקצועי שיסייע לך בכך. אם את מעוניינת, את מוזמנת לכתוב לנו בחזרה ונוכל להפנות אותך לאדם המתאים באזורך.

בעניין התפילה, עצה שכוללת בתוכה כמה פעולות היא להתכונן לתפילה. פעולה אחת היא ללמוד על התפילה, על מהות ועל התהליך שבה וגם על מילותיה. הלימוד עוזר למקד אותנו בתפילה עצמה ואנחנו פחות עשויים ללכת לאיבוד בתפילה. לרוב כשאנחנו יודעים לקראת מה אנחנו הולכים, נהיה ממוקדים בדבר עצמו. אפשר ללמוד מספרים ומשיעורים באינטרנט, ממליצה על הספר "ואני תפילה" של הרב ראובן פיירמן וכן על "תפילת ישרים" של הרב אלי אדלר ועל שיעורים נפלאים באתר של מכון מאיר. כמו כן, מומלץ מאוד לחשוב לפני התפילה על מה את הולכת להתפלל ומה את רוצה לבקש בתפילה הספציפית גם כך תוכלי להישאר ממוקדת ומרוכזת בתפילה וברצון לבקש מה שאת רוצה. חשוב גם להכין תנאים פיזיים שיאפשרו לך להתכוונן בקלות בתפילה. למשל, בזמן שאת לא ממהרת או במקום שקט.

מקווה שפתחתי כיווני חשיבה אפשריים. באתר שלנו יש המון תשובות שיכולות לסייע עוד בשני העניינים ובייחוד בתפילה.

ברכה והצלחה,

כל טוב,

רינת.

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368