שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה הרב יצחק פייגלין 16/01/11 23:59 יא בשבט התשעא

שאלה

שלום כבוד הרב,

אני סטודנטית לקלינאות תקשורת ונמצאת כיום בתקופת ההתנסות המעשית. ישנם תחומים בקלינאות תקשורת שכדי להיות מקצועיים ומדוייקים מחייבים נגיעה.לדוגמא-

- טיפולי קול לאנשים שמשתמשים לא נכון בקולם דבר הגורם לעיתים לפגיעה במיתרי הקול עד כדי ניתוח. בטיפול זה מלמדים אותם בין היתר נשימה נכונה. כדי לאבחן את סוג הנשימה שלהם ולאחר מכן ללמד את הנשימה הנכונה צריך להניח יד על בטן המטופל ויד שנייה על הכתף ולעיתים אף ללחוץ כדי לכוון את סדר ועוצמת הנשימה.

- אנשים עם בעיות בליעה שצריך לאבחן האם הם בולעים נכון כדי למנוע שאיפת מזון ושתייה לקנה ועוד...

כיוון שכמובן חלק מהמטופלים הינם גברים עולה השאלה- האם יש עם זה איזושהי בעיה? יש לציין שללא נגיעה זו האיבחון או הטיפול עלולים להיות מאוד לא מקצועיים...

כמו כן, כמעט ואין קלינאי תקשורת גברים (במחזור שלי לדוגמא אין שום סטודנטים גברים) כך שאי אפשר לשלוח את כל הגברים לקלינאי גבר.

תודה רבה.

תשובה


שלום

זו בעיה לא פשוטה.

מחד ידוע שלרופא מותר לטפל באשה ולרופאה באיש (כשאין ברירה - כלומר אם אין רופא לאיש או רופאה לאשה).
ההתר נובע מזה שגם כאשר אין זה הצלת נפשות (שאז פשיטא שמותר), הנגיעה המדוברת היא נגיעה של טיפול ואין בה חיבה. ואז לסוברים שנגיעה זה איסור דרבנן (רמב"ן) זה מסתדר, וגם לשיטה שזה אסור מדאורייתא (רמב"ם) מסבירים שבנגיעה מעין זו אין כל איסור.

אך כל זה נכון לרפואה. האם ניתן להרחיב התר זה לתחומים פרה-רפואיים ? מחר יואמרו שבשם ההתר הנ"ל נתיר למדריכות עזרה ראשונה להדגים הנשמות על בחורים (שזה פשוט לא יעלה על הדעת).

אני סבור שה' יראה ללב. כלומר כפסיקה גורפת יש לאסור זאת. אך ניתן להשאיר לכל קלינאית תקשורת מרחב לשיקול דעת, האם אי הנגיעה עלולה לגרום נזק רפואי, או למנוע טיפול ראוי. שאז במקרה זה, ורק במקרה זה, יש לשקול להתיר זאת.

המלצתי:
להפנות שאלה זו לגדולי הדור שיתנו תשובה לכל המקצועות הנ"ל.

אולי לפנות לרב שמואל הבר ראש ישיבת קרני שומרון, שכתב חיבור מקיף בדיני צניעות, שיתיחס לעניין.

כל טוב

כתבות נוספות