שאל את הרב

ללא נושא

חדשות כיפה צוות ישיבת ההסדר מעלות 05/01/11 13:10 כט בטבת התשעא

שאלה

האם אפשר להשתמש בטוסטר שלא טבלנו כשהאוכל לא נוגע בטוסטר עצמו?

(יש נייר אפייה שמפריד בין הטוסטר לאוכל)

תשובה

שלום רב!

בנוגע לשאלתך האם מותר להשתמש בטוסטר חשמלי לא טבול ע"י הפרדה של נייר אפייה.

הנראה לענ"ד שאין אתה צריך ל"טריק" זה אלא יכול להשתמש "רגיל", מכמה טעמים:
א. כלי חשמל אשר מתקלקלים במים פטורים שמעתי בשם מוהפ"ד הגר"ד ליאור שליט"א שהם פטורים מטבילה. [למיטב זיכרוני טעם הדבר הוא שלא היו בכלל הגזירה. אולם יתכן וטעות בידי. ואם טעיתי הייתי תלין שגיאתי].
ב. בשו"ת חלקת יעקב (יו"ד סי' מא) גם הוא כותב שכלים חשמליים פטורים מטבילה אולם מביא סברה אחרת והיא שכלים המחוברים לקרקע פטורים מטבילה והיות וכלים חשמליים מחוברים לכותל דינם כמחוברים לקרקע ממלא פטורים מטבילה וז"ל "לפע"ד יש היתר ברור להשתמש אף בלא טבילה, לפי המבואר בתשו' שבות יעקב סי' ל"א מובא בהג' יד אפרים (חפשתי בשבות יעקב לא מצאתיו וכדומה שט"ס וצ"ל שב יעקב)... כיון שמתכת הלזה נעשה לכתחילה רק להשתמש כשהוא מחובר לכותל... ואף דבשעה שאין משתמש בו אינו מחובר לכותל, מ"מ כיון שנעשה רק להשתמש כשהוא מחובר אין מקבל טומאה, בפרט טומאה זו. "
ג. אך גם אם נלך כדעת החולקים על שני גדולים אלה ומצריכים בדר"כ טבילה בכלים חשמליים הנה בשו"ת אגרות משה (יו"ד ח"ג סי' כד) עונה ש"בדבר הטאסטר" לדעתו "אין צריך טבילה" וטעמו ונימקו עימו "דהרי איתא בע"ז דף ע"ה ע"ב דכלי סעודה אמורין בפרשה, ולכלי סעודה נחשבו דברים שהוא צורך לסעודה מצד הבשול אף שאין מביאין אותם להשלחן ומקום הסעודה, ודברים שהם מביאין בהם את מיני האוכלין ומשקין להשלחן ומקום הסעודה, אבל הטואסטר שמייבשין שם פת אפוי בטוב וראוי לאכילת כל אדם אין להחשיבו צורך הסעודה בשביל מה שיש שרוצים לייבש הפת שנעים להו קצת יותר מאחר שלא חסר כלום להפת גם בלא זה..."
הערה: יתכן ובמצב כזה הנייר אפיה, שאומנם לא משנה כשלעצמו במידה ואכן מדובר בכלי סעודה החייב טבילה, אך בצירוף הסברות שכתבנו למעלה כן יועיל לצאת ידי חובת שאר הדעות, היות ואז האוכל אינו בא במגע עם הכלי.

אולם במידה ואתה חושש לדעות החולקות ורוצה לצאת לכל הדעות אתה יכול לתת את הכלי לגוי במתנה על מנת להחזיר (בשם מו"ר הגר"מ אליהו זצ"ל. שמעתי שאמר לתת במנתה על מנת להחזיר לשומר הגוי של בי"ח "שערי צדק".) [הבהרה: הכוונה שייתן במתנה על מנת להחזיר ואז החפץ שייך לגוי שכן מתנה על מנת להחזיר שמה מתנה (קידושין ו: רמב"ם הל' זכיה ומתנה פ"ג הל' ט. שו"ע חו"מ סי' רמא סעי' ו), וממלא אינם רכושו ואינם חייבים טבילה כדברי הילקו"י המובאים בהמשך.] או ליתן לו במתנה ולשאול ממנו (הליכות עולם ח"ז עמ' רסה מובא בילקו"י קצוש"ע ח"ב סי' קכ סעי' חי. שו"ת מנחת יצחק ח"ה סי' קכ"ו), "כי השואל או השוכר כלים חדשים מן הגוי פטור מלהטבילם כיון שלא קנאם להיות שלו ואין זה דומה למעשה שהיה בכלי מדין שהכלים היו לגמרי של ישראל (הליכות עולם ח"ז עמוד רמה)" (ילקו"י שם) "כי כן איתא בדרכי תשובה (סי' ק"כ ס"ק קי"ב), בשם ס' שלחן גבוה (או"ח סי' תנ"א), דכל דבר שא"א להטבילו מחמת גדלו וכובדו, וכן בהני צלוחית הגדולות של זכוכית דא"א להטבילם, יתנם לגוי במתנה ויחזור וישאלנו ממנו, ומותר להשתמש בהם לעולם עיי"ש." (שו"ת מנחת יצחק שם)

העולה מדברנו למסקנה:
א. אתה יכול להשתמש בטוסטר שימוש רגיל ללא טבילה (יתכן שהנייר אפיה כן יועיל לפטור את הדעות החולקות).
ב. נתינת הכלי לגוי במתנה על מנת להחזיר או במתנה ולשאול ממנו לאחר מכן יפטור את הבעיה לכולי עלמא.

בברכת "יאכלו ענוים וישבעו",
הראל.

כתבות נוספות