שאל את הרב

מתבגר עם צרכים מיוחדים שואל מדוע הוא מתקשה למצוא את מקומו בחברה: איך עונים?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 06/01/22 23:52 ד בשבט התשפב

שאלה

יש לי ילד בן 12 שמאובחן על הספקטרום בתפקוד גבוה. לצערי הוא אינו מוצא את מקומו באף קבוצה חברתית ומרבה לשאול אותי מדוע הוא אינו כמו כולם. אשמח לקבל הדרכה כיצד לענות לו מבלי להכאיב לו יתר על המידה.

תשובה

היי, קודם כל איזה יופי שאת פונה אלינו ומעוניינת לתווך לו את הנושא, זה לא מובן מאליו אז ישר כוח!

אני מבינה מהשאלה שלך שהילד אינו יודע שהוא מאובחן על הספקטרום.

האם הוא אובחן לאחרונה? זה משהו חדש?

האם הוא מקבל סיוע כלשהו? לדוגמה סייעת בבית הספר או טיפולים נוספים? (אם כן אפשר להשתמש בזה כדי לתווך לו את הנושא - אתה יודע למה אתה מקבל סייעת? )

מקווה שאת יודעת שאתם זכאים לסל שעות עבורו בבית הספר, גם אם הוא בתפקוד גבוה.

בכל אופן, זאת שאלה מאוד חשובה ואת המילים המדויקות שיתאימו לך ולבנך רק את יכולה למצוא. אבל אני יכולה לנסות להכווין על איזה נקודות כדאי לחשוב בדרך.

קודם כל, אני אתחיל ואומר שזה לא נגמר בשיחה אחת.

זה תהליך של קבלת הזהות שלנו, וזה לוקח לכולנו זמן עד שאנחנו מקבלים את עצמנו כמו שאנחנו, כל אחד עם קשייו.

זו דרך חיים של שקיפות הנושא בתוך הבית, ואם יש אחים אז לדבר גם איתם. מאוד חשוב שהנושא יהיה מוכר ומדובר, ככל שתדברו על כך יותר כך תיבהלו מזה פחות.

יכול להיות שהוא יגיב בכל מיני סגנונות וגם יכול להיות שבהתחלה זה יכאב, זה בסדר, זה באמת לא פשוט צריך להכיל את זה ולהיות שם בשבילו.

אבל מה שבטוח, לטווח הארוך זה מאוד מקל לדעת שיש לקשיים שלי שם. זה חלק ממנו וזה מאוד חשוב שידע שזה חלק ממנו, זה לא מה שמגדיר אותו כאדם אבל זה חלק משמעותי מהיותו הוא.

יש לזה שם, אני מאובחן, וזו כבר חצי מהדרך לטיפול. רק כך אני יכול ללמוד מה אני צריך כדי לחיות איכות חיים טובה יותר. כך הוא יוכל בתקווה, להסביר את עצמו לעצמו ולתווך את עצמו לעולם. בהתחלה כילדים הם צריכים שאנחנו ההורים נסביר להם את עצמם, אבל אחר כך אנחנו מקווים שהם יוכלו לעשות את זה עבור עצמם בזכות הכלים שהנחלנו להם.

ככל הנראה תצטרכי לענות לו ולהסביר לו כמה וכמה פעמים עד שהוא יוכל להבין ולקבל מה זה אומר. הוא בכל זאת נורא צעיר וזה דבר חדש להתמודד איתו.

חשוב מאוד לשים לב לא להציף במידע, לכי איתו ועם השאלות שלו, לאט לאט. חפשי הזדמנויות לפתוח את הנושא בקצב שלו.

יכול להיות שהוא יצטרך לקבל את המידע במנות קטנות כדי לעכל את הדברים ויכול להיות שהוא יהיה בשל לדבר שיחה ארוכה, שימי לב מה מתאים לו.

חשוב גם למצוא זמן מתאים לדבר על כך, זמן שתוכלו לדבר בפרטיות כשאין לחץ של זמן או הסחות אחרות (לדוגמה לא כשהוא ממהר לצאת או שהוא מאוד עייף וכו'... )

הייתי מתחילה מלספר באופן כללי על אוטיזם ועל הספקטרום הרחב שקיים.

לאחר מכן עוברת לדבר באופן ספציפי עליו, במה הוא מאובחן ומה זה אומר, איך זה בא לידי ביטוי ומה הם האתגרים שאיתם הוא נדרש להתמודד בעקבות זה? אפשר גם לשאול אותו איך הוא חווה את עצמו והאם זה מתחבר אליו? חשוב שזו תהיה שיחה עד כמה שניתן ולא הרצאה.

שימי לב שאני משתמשת במילה "אתגרים" ולא "בעיות" - לכולנו יש אתגרים וחשוב להגיד את זה.

והכי חשוב מדגישה בפניו את הכוחות שלו ואת העובדה שהוא אהוב ושאתם מקבלים אותו כמו שהוא, ככה הוא ילמד לקבל גם את עצמו.

מקווה שנתתי כמה נקודות למחשבה....

את מוזמנת לענות ולהמשיך לפנות אלינו

ואני מפנה אותך גם לאלו"ט. יש שם מוקד טלפוני נהדר ואנשי מקצוע שמתמחים בנושא

יש שעות שבהם עונים הורים מתנדבים, אולי לדבר עם הורים שעברו את אותה סיטואציה יוכל לעזור באופן יותר ספציפי.

https://alut.org.il/?page_id=1471

שיהיה המון בהצלחה.

מעיין

כתבות נוספות