שאל את הרב

ברכה על ידי אישה

חדשות כיפה הרב אפי קיציס 31/07/17 14:22 ח באב התשעז

שאלה

כבוד הרב אפי קיציס שלום וברכה!

אצלי במשפחה נהוג שיש תפקיד שנקרא "ראש המשפחה" שהוא אחד מבני המשפחה שנקבע ע"פ סדר ירושה והוא מנהיג את המשפחה, מיישב סכסוכים ומייעץ להם, ומקבל מהם הרבה כבוד. כיום אני משמש כראש המשפחה בגלל החלטה של סבא שלי להאציל את סמכויותיו אליי בשל בריאות לקויה, ונהוג אצלנו איזה שהוא טקס כאשר מכריזים על ראש משפחה חדש, ברם, אני גם סובל מבעיות בריאות כלשהן וייעדתי את בת דודתי ליורשת שלי במידה ולא אוכל לשאת בנטל התפקיד ולהתפטר. כחלק מהטקס ראש המשפחה החדש אומר "מי שברך" מיוחד למשפחה וברכת שהחיינו, ואם בת דודתי תירש אותי קרוב לוודאי שהיא גם תצטרך להגיד את הברכות האלו. במידה וזה יקרה, האם היא תוכל לעשות זאת, או שמא זה ייצור בעיה הלכתית וגבר יצטרך להגיד עבורה את הברכות?

תודה רבה.

נ.ב. נוסח ה"מי שברך" הוא: "מי שברך אבותינו אברהם יצחק יעקב דוד ושלמה הוא יברך את כל הקהל הקדוש הזה ובפרט את בני משפחת קשה ושושלות המשנה שיזכו לשנים רבות, אריכות ימים, בנים טובים, נכדים טובים, זיווג, פרנסה, מזל וברכה ונאמר אמן" לזכרים ו"מי שברך אמותינו שרה רבקה רחל ולאה הוא יברך את כל הצדיקות שבקהל הקדוש הזה ובפרט את בנות משפחת *** ושושלות המשנה שיזכו לשנים רבות, אריכות ימים, בנות ובנים, נכדות ונכדים, זיווג, פרנסה, מזל וברכה ונאמר אמן" לבנות.

תשובה

לשואל שלום רב.

אינני מכיר מושג זה (ראש משפחה) ומה משמעותו.

תפילת "מי שברך" הנאמרת בחוג המשפחה, אפשר לברך בלי שום בעיה, ואין הבדל בין גבר לאשה.

גם בברכת שהחיינו אין הבדל בין גבר לאשה. בד"כ מברכים ברכה זאת כשיש משהו חדש, או פרי חדש וכד', או כשמקבלים בשורה משמחת. לפי מה שתארת שזהו עניין משפחתי כבורר ומייעץ וכד', ראוי להצמיד ברכה זאת ללבישת בגד חדש וכד', לברך עליו שהחיינו ולהתכוון גם על ה"מינוי".

אני מאחל לך בריאות ומצטרף לכל הברכות שכלולות ב"מי שברך".

בברכה

אפי קיציס

כתבות נוספות