שאל את הרב

בחירה חופשית

חדשות כיפה הרב ישראל אלתר 03/11/21 22:44 כח בחשון התשפב

שאלה

כבוד הרב שלום (:

שאלה לי אליך -

‘הכול צפוי והרשות נתונה’

במשפט זה קיימת סתירה, אם הכול צפוי - זה אומר שאלוקים יודע את כל מה שקורה ברגע זה וגם מה שיקרה בעתיד (שליטה מוחלטת בזמן ובמרחב), משמע שהרשות לא נתונה, מאחר ואלוקים יודע אם האדם יהיה רשע או צדיק.

איך הבחירה החופשית עובדת כאן? איך הידיעה של ה׳ אינה משפיעה על בחירתו של האדם?

אשמח שתנסה ליישב את הסתירה הנ״ל.

תשובה

שלום וברכה,

התשובה לשאלה זו מורכבת וישנן מספר הצעות לעניין.

אכתוב כאן בקצרה גישה שקשורה לתשובתו של הרמב"ם לנושא ומתבססת גם על דבריו של רבי שם טוב גפן:

עולם המושגים שלנו מבוסס על הזמן והמרחב, כלומר: אין לנו דרך לדמיין שום דבר (מלבד מושגים מופשטים) שלא בהקשר של זמן או מרחב. למשל: אם אני מדמיין הרים - אדמיין אותם כבעלי גוף שתופס מקום וכן על זו הדרך.

הרמב"ם אומר: אתה מדבר איתי על ידיעתו של הקב"ה.

אנחנו בתור בני אדם לומדים דברים. יש אותי ויש את מה שאני לומד. אני מביט במשהו ולומד עליו. כלומר הידיעה היא חיצונית לי, אני כאילו "מסתכל" עליה.

הידיעה של הקב"ה, לעומת זאת, שונה מהותית ממה שאנחנו קוראים לו "ידיעה".

הוא ברא את העולם ומכיוון שכך הוא לא מסתכל על העולם "מבחוץ", אין את הקב"ה ומחוץ לו את העולם. הקב"ה יודע את העולם. עצם זה שהוא "חושב" על העולם, זה מה שמקיים אותו.

מכיוון שכך, ידיעתו של הקב"ה נמצאת מחוץ לעולם המושגים שלנו.

עצם זה שאנו רואים שיש בחירה חופשית לאדם למרות אמונתנו באינסופיותו של הקב"ה - היא היא היישוב של הסתירה.

הדברים מאוד קצרים כאן בתשובה ומתבססים על כמה הנחות ולכן אני מפנה אותך לשיעור יותר ארוך בנושא שהעברתי בעבר:

https://noamhatchia.blogspot.com/2020/10/22.html

כתבות נוספות