לאחר דיון של 17 שעות: אושרה הצעת הפיצול של סיעת 'דרך ארץ'

הועדה העוסקת בהצעות החוק המיוחדות לצורך הקמת 'ממשלת החילופים' קיימה דיון ארוך ואינטנסיבי על פיצול סיעתם של הנדל והאוזר מכחול לבן ומימון מפלגות מיוחד לסיעה. ההצעה אושרה ברוב של 9 תומכים וללא מתנגדים

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/04/20 08:24 ג באייר התשפ

לאחר דיון של 17 שעות: אושרה הצעת הפיצול של סיעת 'דרך ארץ'
חברי הכנסת בועדה, צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

לאחר למעלה מ-17 שעות של דיונים, הוועדה בראשות ח"כ איתן גינזבורג (כחול-לבן) הצביעה על פיצול הסעיפים העוסקים במימון מפלגות מהתיקון לחוק היסוד. ברוב של תשעה תומכים, ללא מתנגדים וארבעה נמנעים, אושרה ההחלטה כי סיעת דרך ארץ תתפצל מכחול לבן ותקבל מימון מפלגות מיוחד. יו"ר הוועדה, ח"כ גינזבורג, הודיע שהוועדה תחזור ותתכנס הבוקר (ב') בשעה 09:30 ותחל בהצבעות לצורך אישור הצעת החוק לקראת העלאתה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. 

הועדה דנה בהצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון – ממשלת חילופים), קרי ממשלת הרוטציה בין ראשי מפלגות הליכוד וכחול-לבן. במהלך הדיונים נתגלעו ויכוחים רבים על קו השבר בין חברי הקואליציה והאופוזיציה המסתמנות. פעמים רבות הדיון התלהט והיו חילופי דברים קשים בין חלק מחברי הכנסת ופעמים, הוצאו מהדיון חברי כנסת.

עוד במהלך הדיונים הציגו היועץ המשפטי לוועדה ונציג היועץ המשפטי לממשלה קשיים ובעניינים הדורשים תיקונים והבהרות בנוסח הצעת החוק שהונחה על שולחן הוועדה. יו"ר הוועדה, ח"כ גינזבורג, הודיע שדברים שיידרשו הבהרות, הדבר ייעשה לפני אישור סופי של החוק. עוד במהלך יום הדיונים, הציגו מומחי משפט מגופי החברה האזרחית את עמדותיהם ביחס לחוק.

גם הפן התקציבי של הצעת החוק נדון במהלך הדיונים, כאשר בשעות הערב הציג נציג משרד האוצר את עלות הצעת החוק הנדונה בשנה; 110 מיליון ₪ בשנה, שזה עבור ההפרש בין 36 שרים ועוד 16 סגני שרים בהצעת החוק המוצעת לעומת 23 שרים ו- 4 סגני שרים בממשלה כיום.

היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד גור בליי, העלה נקודות שלדבריו "מעלות קשיים או שדורשות הבהרות בהצעת החוק". בליי הסביר לחברי האופוזיציה שדרשו לא אחת את התערבותו נגד ההצעה: "אנחנו כייעוץ משפטי, מציפים את הנושאים שדורשים דיון על-מנת שחברי הכנסת יוכלו לדון בהם.  אנחנו מביאים את הקשיים והמתחים, אך אין לנו עמדה, כי לא אנחנו יזמנו את הצעת החוק". עו"ד  בליי הציג את הנקודות הבאות כדורשות הבהרות: "אנחנו עוסקים בחוק יסוד שאמור להסדיר את ההמשכיות השלטונית, עניין חוקתי בשונה מחקיקה רגילה ויש לוודא שלא תהיינה לקונות שייצרו מצבים תקדימיים ולא ברורים בעניין הרציפות השלטונית. כמו-כן, נושא חובת השיריון של 75 חברי כנסת הנדרשים בהצבעות מסוימות בכנסת. אלו שני נושאים שלגביהם נדרש לבחון את ההצעה".